رئیس جمهور: سیاست فشار حداکثری آمریکا صد درصد شکست خورده است

10:17 - 24 دی 1399
کد خبر: ۶۹۲۷۷۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ صد درصد شکست خورده است، گفت: صبر مردم، درایت رهبری، تلاش دولت و کمک سایر دستگاه‌ها و قوای دیگر باعث شکست سیاست خصمانه فشار حداکثری ترامپ شد.

- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیئت دولت اظهارداشت: همزمان با سالروز تاریخی سقوط شاه در ایران شاهد یک پدیده کم نظیر از سقوط یک مستبد دیگر در آمریکا هستیم.

وی افزود: در آمریکا بحث پایان یک دولت و آغاز یک دولت جدید مطرح نیست، در آنجا سقوطی همراه با سرافکندگی و رسوایی از سوی کاخ سفید را می بینیم که نشان از این دارد که قلدرمابی، نژادپرستی و بی قانونی در دنیا پایان خوبی نخواهد داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته که مردم ایران در برابر این تروریست تاریخی مقاومت کردند، علیرغم اینکه نتوانستند سه ماهه نظام جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند، خودشان به بدترین شکل مفتضح شدند و ما شاهد شکست سیاست فشار حداکثری نسبت به یک ملت بزرگ و شکست سیاست تروریسم اقتصادی بودیم. 

وی اضافه کرد: در طول سه سال و نیم اخیر علیرغم همه این تحریم ها و فشارها شاهد حرکت باثبات  در اقتصاد کشور هستیم، انتظارات تورمی شرایط دیگری یافته است، مردم افق روشن تری را پیش رو می بینند، اقتصاد با نفت و بدون آن مثبت خواهد بود و  و وضعیت رشد اقتصادی تغییر یافته است. 

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ صد درصد شکست خورده است، گفت: صبر مردم، درایت رهبری، تلاش دولت و کمک سایر دستگاه‌ها و قوای دیگر باعث شکست سیاست خصمانه فشار حداکثری ترامپ شد.

وی افزود: در سال ۹۹ با همه فشار‌ها و شیوع ویروس کرونا، شاهد رشد مثبتاقتصادی در ۶ ماهه اول سال بودیم و در پایان شش ماهه دوم هم همه علائم به ما می‌گوید، اقتصاد با نفت و اقتصاد بی نفت مثبت خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه امروز شاهد رشد ۶ و نیم درصدی در بخش صنعت هستیم، گفت: این نشان می‌دهد جهش و رونق تولید چیزی است که در جامعه خودمان وجود دارد. در صنعت ساختمان هم که شاهد یک رکود بودیم، امروز شاهد یک حرکت مناسب در ساختمان‌های مناطق شهری با رشد ۴.۲ درصدی هستیم، وقتی بخش مسکن حرکت می‌کند پیشران حرکت در بسیاری از مشاغل و صنایع است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در بخش تجارت کشور نیز شاهد رشد هستیم، همه این حقایق این واقعیت را به ما می‌گوید نه تنها سیاست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی آمریکا با شکست قطعی و حتمی مواجه است که طراحان این سیاست هم در حال سرنگونی هستند.
 
 
وی عنوان کرد: رئیس جمهوری که فهم سیاسی نداشت، بر کشوری مسلط شده بود  و یک وزیر امور خارجه سفیه و یک مشاور امنیت ملی افراطی نادان هم در کنارش قرار گرفته بودند، خود او هم با تفکر تاجر مابی و قماربازی که  داشت، کار را پیش می‌برد که پایان کار او را هم دیدیم.

روحانی با اشاره به اینکه روزی که مردم ایران احساس پیروزی در برابر این فشار و تروریسم را شاهد هستند، مردم آمریکا شاهد یک شکست بزرگ در زندگی اجتماعی و سیاسی خود و یک شکاف بزرگ در داخل آمریکا هستند، تصریح کرد: ما گفته بودیم وقتی یک آدم قانون‌شکن نسبت به ملت‌های مظلوم و مستقل دنیا قانون‌شکنی می‌کند، روزی نوبت خود ملت آمریکا هم فرا می‌رسد، اما کسی باور نمی‌کرد که این آدم قانون شکن نسبت به ملت خود نسبت به امنیت خود و نسبت به مرکز قانونگذاری کشور خود دستور آشوب بدهد و آنجا هم مردم را علیه همان دموکراسی که خود معتقد هستند، بشوراند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پایان مسیر شکستن قانون، زیرپا گذاشتن تعهدات، زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی به نفع ملت‌ها و به نفع خود ملت آمریکاست، گفت: صدماتی که این آدم به آمریکا زده، به این زودی‌ها جبران نمی‌شود. تا بخواهد حیثیت آمریکا به روز قبل از ترامپ برگردد، سالیان دراز طول می‌کشد و بازگشت اعتماد جهانی به آمریکا سال‌ها زمان می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه چند نفری هم در داخل حرف‌های رسانه‌های خارجی علیه ایران را تکرار می‌کنند و در کنار آن‌ها هستند. آنان به جای اینکه بگویند آمریکا چه ظلمی به ملت ایران روا داشته است، با نادیده انگاری گویی می‌خواهند پرده‌ای روی همه ظلم‌ها و فشار‌های آمریکا علیه ملت ایران بکشند و بگویند آمریکا هیچ ظلم، فشار و جنایتی انجام نداده است که این حرف ناروا و غلط امروز به خوبی آشکار شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه می‌خواهم معیاری برای مردم ایران روشن کنم کسانی که می‌گویند مدیریت چند درصد و تحریم چند درصد مشکل درست کرده است، گفت: مردم سال ۹۵ و سال ۹۹ را در کنار قرار هم قرار دهند. همان مدیرانی که سال ۹۵ کشور را اداره کردند همان مدیران با همان قدرت و با روحیه و توانمندی بیشتر و بهتر و با سابقه و تجربه بیشتر در سال ۹۹ کشور را اداره می‌کنند. بنابراین فرق اساسی به جنایت آمریکا بر می‌گردد و این تفاوت است و هرچه هست به تروریسم و تحریم‌ها و فشار‌های ظالمانه و غلط و نابجا مربوط می شود.

وی با بیان اینکه البته در این راه ناموفق بوده‌اند، اما رنج فراوانی برای ملت ما به همراه داشته است، افزود:  ملت صبوری کرد و خم به ابرو نیاورد. زانوان ملت ما در برابر این فشار خم نشد. اما در عین حال فشار زیادی هم به مردم وارد شد.

روحانی اضافه کرد: قانونگذاری در لایحه بودجه نباید صورت بگیرد. خود شورای نگهبان در این زمینه بسیار حساس است. از آنجایی که قانونگذاری در بودجه راحت است، یک نماینده‌ای پیشنهادی می‌دهد یک رای می‌گیرد یک قانونی که باید لایحه شود و در دولت بحث شود و به شور اول و دوم برود بحث شود، یکدفعه با یک رای و قیام و قعود تبدیل به قانون می‌شود. خصوصا در ساعات آخر یک بند و یا تبصره‌ای را اضافه می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تقاضای من از نمایندگان مجلس این است که در قانون دست مجلس باز است و لایحه ارائه می‌دهیم و آن‌ها هم قادر هستند طرح بدهند، گفت: در آینده هر قانونی که می‌خواهند اصلاح و تصویب می‌کنیم و یکدیگر را یاری می‌کنیم و باید کاری کنیم که در لایحه بودجه، قانونگذاری صورت نگیرد.

وی تصریح کرد: اقتصاد مردم، تولید و حرکت جامعه وابسته به امنیت است. امنیتی که ما عنوان می‌کنیم، برخی‌ها فکر می‌کنند، بگیر و ببند باشد یا نباشد، در خیابان دعوا نباشد یا بمباران نشود. اینطور نیست. در امنیت مهم این است که قانون و مقررات تثبیت باشد. یعنی زمانی که ما یک قانونی وضع می‌کنیم و به مردم و سرمایه‌گذاران می‌گویم در اینجا پتروشیمی تولید کند و خوراک و مشخصات را برای وی مشخص می‌کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر فردا وزارت نفت عنوان کند که من تصمیم گرفتم که لوله گاز را از اینجا به یک مسیر دیگری تغییر بدهم. مگر چنین چیزی ممکن است؟ اظهارداشت: این یک ناامنی بزرگ است و دیگر کسی در کشور سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهد. ما باید بگذاریم مردم اطمینان داشته باشند و بر آن مبانی که سرمایه‌گذاری را انجام دادند بر همان مبنا بتوانند ادامه بدهند.

وی بیان داشت: یک وقتی خدای ناکرده  در مجلس چیزی تصویب نشود که امید، اعتماد و امنیت مردم را در سرمایه‌گذاری، تولید، تجارت در حرکت‌های اقتصادی دچار مشکل نکند وگرنه اگر دچار مشکل شوند دیگر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امنیت سرمایه‌گذاری در ابتدا برای مجلس است که هر روز قانون وضع نکند و برای دولت است که هر روز آیین‌نامه‌ها را تغییر ندهد و بعد هم برای قوه قضاییه است، افزود: سه قوه باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا امنیت کشور درست شود و البته همه باید در کنار هم باشیم. تقاضای من است که به موضوع امنیت هم توجه کنیم و مواردی را که دولت، مجلس و قانون به مردم قول داده است یک وقتی در لایحه بودجه تغییراتی ایجاد نشود که این امنیت بر هم بخورد.

روحانی با بیان اینکه ما آماده هستیم و دولت این را لایحه به خوبی آماده کرده است، گفت: ما می‌دانیم که در سال آینده تا دولت بعدی عملا بر سر کار بیاید، ریاست جمهوری و تحلیف انجام شود از مجلس رای اعتماد بگیرد و دولت سیزدهم تشکیل شود و شروع به فعالیت کند، حدودا ۵-۶ ماه از سال آینده می‌گذرد و حدود شهریور ماه است.

وی عنوان کرد: امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم به بهترین وجه این لایحه در مجلس تصویب شود و ما بتوانیم آیین‌نامه لازم را بنویسیم و اجرا کنیم.
 
انتهای پیام/ 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *