رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران‌های سیاسی و اجتماعی در آمریکا؛ میراث ترامپ برای بایدن

5:15 - 26 دی 1399
کد خبر: ۶۹۲۹۴۲
گاردین می‎گوید با وجود اینکه گزینه‌های کمی برای دونالد ترامپ برای ایجاد هرج و مرج بیشتر هم در داخل و هم در خارج از آمریکا باقی مانده اما خطر اقدامات وی همچنان ادامه خواهد یافت.

- نشره گاردین طی مطلبی درباره تحولات این روزهای آمریکا نوشت «اینکه آیا حمله به کنگره آمریکا  یک اقدام کودتایی، یک قیام یا حمله‌ ای خواسته و یا ناخواسته بوده است، آنچنان مهم نیست؛ آنچه مهم است این است که این خشونت با هدف خنثی کردن انتقال مشروع قدرت به نفع خود و به دستور یک دیوانه خطرناک انجام شده است.»

دونالد ترامپ، که هرگز آرزو‌های خود را پنهان نکرده است، اکنون باید از قدرت برکنار شود، از مناصب عمومی منع شده و به جرم جنایات در سطح عالی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

به هر حال، وقایع ۶ ژانویه ممکن است تکان دهنده باشد، اما تعجب آور نبوده است؛ بسیاری دیگر از مفسران مدت‌ها هشدار داده بودند که انتخابات سال ۲۰۲۰ باعث ناآرامی‌های داخلی، خشونت و تلاش ترامپ برای ماندن به طور غیرقانونی در قدرت خواهد شد.

فراتر از جنایات مربوط به انتخابات، ترامپ همچنین مقصر بی توجهی بی پروا به بهداشت عمومی است؛ وی و دولتش مسئولیت عمده مرگ و میر‌های گسترده کووید-۱۹ در آمریکا را به عهده دارند.

این کشور نها ۴ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، اما ۲۰ درصد از کل مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ مربوط به این کشور است.

به نظر می‌رسد که کنترل شیوع ویروس همه گیر کووید-۱۹ از دستان دولت آمریکا خارج شده است؛ این در حالی است که سرانه هزینه‌ای که آمریکا به بابت این ویروس انجام داده بیش از کشور‌های دیگر بوده است.

مقام‎ها در سراسر جهان اکنون به آمریکا می‌خندند و انتقادات آمریکا از سوء رفتار سیاسی دیگران را تمسخر می‌کنند.

به نظر می‌رسد که خسارت وارد شده به آمریکا طی چهار سال گذشته بسیار زیاد بوده و شورش ناموفق ترامپ، وضعیت آمریکا را بیش از پیش تضعیف کرده است.

بدتر از آن، اگرچه جو بایدن طی حدود یک هفته دیگر به طور رسمی رییس جمهور آمریکا می‌شود، اما وقت کافی برای ترامپ برای ایجاد درگیری‌های بیشتر وجود دارد.

شبه نظامیان راستگرا و برتری طلبان سفید پوست در حال برنامه ریزی برای اقدامات اعتراضی، خشونت آمیز و جنگ نژادی در شهر‌های سراسر آمریکا هستند.

ترامپ می‌تواند و احتمالا نیز مورد عفو مایک پنس قرار خواهد گرفت (همانطور که ریچارد نیکسون توسط جرالد فورد مورد عفو قرار گرفت)، که به او اجازه می‌دهد در سال ۲۰۲۴ بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شود.

البته برخی می‌گویند که او نمی‌تواند به سادگی استعفا دهد و اجازه دهد که پنس او را عفو کند، زیرا این امر باعث می‌شود او مانند یک بازنده به نظر برسد که شکست را پذیرفته است.

با توجه به دو دستگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به وجود آمده در آمریکا، چهار سال ریاست جمهوری تحت نظر بایدن حتی در صورتی که تمام تلاشش را برای بهبود وضعیت انجام دهد، برای جبران خسارت وارده به آمریکا کافی نخواهد بود.

به احتمال زیاد، جمهوریخواهان مانند کاری که با باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا کردند، هر کاری از دستشان بر می‌آید برای کارشکنی در دولت جدید انجام می‌دهند.

حتی قبل از انتخابات، آژانس‌های امنیت ملی آمریکا هشدار می‌دادند که تروریسم و خشونت جناح راست همچنان تهدید اصلی داخلی برای آمریکاست با روی کار آمدن بایدن، این خطر هنوز وجود خواهد داشت.

طی چهار سال گذشته، شبه نظامیان برتری طلب سفیدپوست به شدت مسلح شده و با توجه به این واقعیت که متحدی در کاخ سفید داشتند، نسبتا در یک فاصله با خشونت قرار داشتند.

اما پس از رفتن ترامپ، گروه‌هایی که او به آنها دستور داده است که عقب بنشینند و کنار بایستند به سادگی کنترل دموکرات‌ها بر کاخ سفید و کنگره را قبول نخواهند کرد.

گاردین در پایان می‎نویسد برخی کارشناسان گمان می‌کنند که ترامپ با ارائه تئوری‌های توطئه و دروغ پردازی‌های بیشتر درباره انتخابات، همچنان مردم را به خشونت تحریک خواهد کرد؛ بنابراین آمریکا به احتمال زیاد در ماه‌ها و سال‌های آینده کانون جدید بی ثباتی سیاسی و ژئوپلیتیکی جهان خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *