دریادار خانزادی: ناوشکن دنا در راه است / توقف کشتی کره‌ای به هیچ وجه نظامی نیست

13:36 - 25 دی 1399
کد خبر: ۶۹۳۱۴۸
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ناو بندر مکران به عنوان جایگزین برای ناو خارک تلقی می‌شود، گفت: این ناوبندر کمک می‌کند تا بتوانیم در دریاها، اقیانوس‌ها و مسافت‌های دورتر از ناوگان نیروی دریایی پشتیبانی کنیم.

- امیر دریادار حسین خانزادی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه «ناو بندر» یک کشتی نظامی است و ظرفیت‌های یک بندر کوچک را دارد، گفت: منطقه ماموریت نیروی دریایی خیلی گسترده است و تقریبا همه شمال اقیانوس هند را در بر می‌گیرد، نکته مهم این است که تا کانال سوئز، محدوده‌ای است که این روز‌ها درگیر شیطنت‌هایی شده که ناامنی در آنجا ایجاد کرده است و بیشتر شناور‌های تجاری ما هم در همین مسیر تردد می‌کنند، بنابراین نیاز داشتیم حضور ما شکل ماموریتی نداشته باشد.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: حضور ماموریتی در شرایطی است که محدودیت رفتن به بنادر کشور‌ها وجود دارد، اگر منطقه را ملاحظه کنید از دریای مکران که به سمت جنوب می‌رویم ابتدا کشور عمان را داریم که فاصله زیادی با دریای سرخ دارد و بعد از آن به صورت یکپارچه تا خلیج عدن و تنگه باب المندب کشور یمن را داریم که درگیر آشوب‌ها و جنگ نابرابر است، بنابراین آن بندر هم قابل استفاده نیست و در دریای سرخ هم بندری که قابل استفاده باشد وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: اگر بنا باشد شناور‌های ما پنج، شش هزار کیلومتر دورتر از مرز‌های دریایی کشور فعالیت داشته باشند لازم است که خدمت آمادی خوبی در دریا دریافت کنند که این خدمات شامل همه ده طبقه آمادی از جمله، سوخت، آب و دیگر مایحتاجی است که خدمه در دریا به آن نیازمند هستند.

امیردریادار خانزادی اظهار داشت: در این فضا از ظرفیت «ناو خارک» استفاده می‌کردیم، خارک به عنوان شناور با قابلیت دریا نوردی و اقیانوسی همه ظرفیت‌های ناو بندر را دارد منتها در یک مقیاس محدود تر، برای مدتی می‌تواند در دریا بماند ضمن آنکه خدمه ناو خارک برای تعویض و استراحت نیاز دارند به ساحل بیایند، بنابراین ناچاریم آن را به ساحل بیاوریم.

پشتیبانی از ناوگان دریایی، ماموریت اصلی ناو بندر مکران است

وی افزود: همچنین ظرفیت حمل بالگرد ناو خارک در مقایسه با ناو بندر مکران محدود است، مکران می‌تواند ۵ بالگرد را بر روی خود حمل کند و بالگرد‌های ضد زیر دریایی و مین روب می‌توانند بر روی این شناور، نشست و برخاست داشته باشند، بنابراین مکران ظرفیت خیلی بزرگتری دارد و به عنوان یک جایگزین برای خارک در دریا تلقی می‌شود و کمک می‌کند ما در دریا‌های باز، اقیانوس‌ها و ساحل‌های دورتر بتوانیم از ناوگان نیروی دریایی پشتیبانی انجام دهیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: برای تداوم حضورمان در دریا، در ماه‌های گذشته کار شبانه روزی توسط نیروی دریایی ارتش و مجموعه‌ای از کشتی سازی‌های کشور انجام شد تا چنین عرشه‌ای طراحی شود که توانایی حمل ۵ تا ۷ بالگرد را داشته باشد.

امیر دریادار خانزادی افزود: به اندازه دو ناوشکن، فلز بر روی شناور به کار برده شده تا عرشه پایداری به وجود بیاید و ظرفیت‌های دیگری هم به این شناور اضافه شده که آن را به یک شناور کاملا اطلاعاتی و با قابلیت جنگ الکترونیک تبدیل کرده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان داشت: سلاح‌های پدافند هوایی از نوع سلاح‌های اتوماتیک بر روی ناو بندر مکران نصب شده است، اما قصد نیروی دریایی این است که به زودی به این شناور، سلاح‌های اتوماتیک با کالیبر و نواخت بالا از نوع گتلینگ (سلاح‌های دفاع نقطه ای) به آن اضافه کند.

وی با بیان اینکه ناو بندر عنصر اصلی یک گروه رزمی است که معمولا به همراه چند شناور دیگر بر دریا حرکت می‌کند و این شناور‌های همراه، بخشی از نیاز‌های آن را برای پدافند و تامین امنیت تامین می‌کنند، گفت: دو مرحله تغییر برای این شناور تعریف کردیم که در مرحله نخست مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها اضافه شد و در مرحله بعدی، زمانی که بعد از شش ماه مجددا این شناور کنار اسکله می‌آید، فاز دوم تغییرات بر روی آن انجام می‌شود که از جمله آن اضافه کردن آشیانه بالگرد و اتاق هدایت پهباد است.

امیردریادار خانزادی اظهار داشت: طول عرشه این شناور ۸۰ و عرض آن ۴۰ متر است و ۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع وسعت دارد و پهباد‌هایی که به کمک جت پرتاب می‌شوند در این عرشه امکان پرتاب دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره بعد اینکه ۴ فروند پهباد دریاپایه پلیکان در سازمان این شناور پیش بینی شده، گفت: این پهباد‌ها حدود ۲۰۰ کیلومتر اطراف ناو بندر، پرواز و گشت زنی می‌کنند و تصاویر و اطلاعات را برای این ناو بندر مخابره می‌کنند که موجب می‌شود این شناور افق دید بزرگتری داشته باشد، همچنین این ناوبندر همین امروز این توانایی را دارد که پهباد‌های دور بردی که از ساحل به پرواز در می‌آیند را هدایت کند که نمونه آن پهباد سیمرغ است که در همین رزمایش این کار به صورت عملی انجام شد.

وی با بیان اینکه همه توان اطلاعاتی نیرو‌های مسلح امروز در مکران به کار گرفته شده، گفت: ناوبندر مکران هر متحرکی را در منطقه و شمال اقیانوس هند، با هر نوع سیستم الکترونیکی به سرعت شناسایی می‌کند و این اطلاعات را به صورت بر خط به پست‌های فرماندهی در ساحل و در بین مجموعه نیرو‌های مسلح به اشتراک می‌گذارد.

ناو بندر مکران قدرت تهاجمی نیروی دریایی را به شکل قابل توجهی افزایش داده است

امیر دریادار خانزادی با تاکید بر اینکه ناو بندر مکران قدرت تهاجمی نیروی دریایی را به شکل قابل توجهی افزایش داده، اظهار داشت: این شناور می‌تواند دو تا سه ناوشکن را را همراه خود به هر اقیانوسی جابجایی و پشتبانی کند لذا دیگر نیاز نخواهد بود که ناوشکن‌ها برای بازده‌های زمانی دو تا سه ماهه به ساحل برگردند ضمن آنکه این ناو بندر می‌تواند چندین بار دور کره زمین را طی کند و ماه‌ها در اقیانوس‌ها به همراه مجموعه‌ای از ناوشکن ها، برای تحکیم صلح و امنیت و مشارکت جمعی در ارتباط با برقراری امنیت خطوط مواصلاتی دریایی مرتبط با تجارت جهانی در هر منطقه‌ای که مد نظر باشد به صورت مستقل کار خود را انجام دهد، به این معنی که نیازی نیست برای آنکه ناوشکن‌های ما که در دریا‌های دور فعالیت انجام می‌دهند زیر پرچم یک ائتلاف بروند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره دیگر ویژگی‌های این ناو بندر گفت: ظرفیت خوب بیمارستانی، دندانپزشکی و اتاق عمل برای این ناو بندر پیش بینی شده و پزشکان متخصص کادر و وظیفه در آن خدمت می‌کنند و قابلیت برقراری ارتباط بر خط با بزرگترین بیمارستان تهران را دارد.

طراحی «مکران ۲» و کار ساخت آن آغاز شده است

وی با اعلام اینکه از دو ماه پیش کار ساخت مکران ۲ شروع شده گفت: همه تجهیزات مورد نیاز از جمله موتور گیربکس و بقیه امکانات تامین شده و طراحی بسیار حرفه‌ای و دقیقی دارد، در این شناور بالگرد‌ها توسط بالابر به عرشه‌های پایین منتقل می‌شوند و در دو عرشه دو فضای بیمارستانی ۴۰۰ متر مربعی و امکانات بسیار خوبی برای تیم‌های عملیاتی ویژه پیش بینی شده است.

دریادار خانزادی درباره «موشک انداز زره» نیز اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک نیروی دریایب در مقیاس جهانی است و زمانی که یک نیروی دریایی در چنین مقیاسی قرار می‌گیرد ضمن آنکه باید در دریا‌های اقیانوسی حضور پیدا کند باید در دو لایه دیگر هم بتواند کار کنترل دریایی را انجام دهد یعنی بتواند دریا را در ابعاد سطح، زیر سطح و آسمان تحت کنترل خود قرار دهد و به نفع خود بهره برداری کند.

وی افزود: لایه آب‌های سبز و قهوه ای، شناور‌های مخصوص خود را نیاز دارد و لازم نیست یک شناور در مقیاس مکران در این آب‌ها فعالیت کند بلکه مکران مخصوص آب‌های آبی و اقیانوس هاست.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در لایه گشت دریایی و امنیت در مناطق دریایی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اعم از آب‌های ۱۲ و ۲۴ مایلی و فراتر از آن، نیاز به شناور‌های چابک‌تر و با قدرت مانور بالا با تمام ظرفیت‌های دفاعی یک شناور محتاج بودیم؛ البته پیش از این ۱۰ فروند از این شناور‌ها را در اختیار داشتیم که همه خرید‌های خارج از کشور در پیش از انقلاب بود و بعد از انقلاب ۴ فروند از این شناور‌ها را در دریای خزر ساختیم که هم اکنون هر چهار فروند فعال است.

دریادار خانزادی گفت: موشک انداز زره اولین نمونه از ناو موشک انداز کمان است که در ناوگان جنوب ساخته شده و دو فروند دیگر در دست ساخت داریم که تلاش می‌کنیم در سال آینده مجددا شاهد الحاق نمونه دیگری از این شناور‌ها باشیم.

وی افزود: موشک انداز زره علاوه بر اینکه قابلیت حمل موشک دور برد قادر و غدیر را دارد، از مجموعه راداری و امکانات رادیویی بسیار خوبی برخور دار است ضمن آنکه توپخانه ۷۶ و ۴۰ میلی متری کاملا اتوماتیک با سامانه‌های کنترل آتش اپتیکی و الکترونیکی هدایت می‌شوند.

ناو شکن دنا که مجموعه وزارت دفاع کار ساخت آن را به انتها رسانده و آزمایش دریایی خود را انجام می‌دهد در راه است

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ناوشکن دنا و نگین هم گفت: ناو شکن دنا که مجموعه وزارت دفاع کار ساخت آن را به انتها رسانده و آزمایش دریایی خود را انجام می‌دهد در راه است و احتمالا در بهمن ماه شاهد الحاق ناو شکن دنا خواهیم بود که به محض الحاق، به دریای سرخ اعزام می‌شود.

وی درباره ناوشکن نگین هم اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ کار ساخت آن آغاز می‌شود، ضمن آنکه تمام طراحی‌های مفهومی و جزء آن انجام شده و بخشی از فناوری‌های جدیدی که در ناوشکن نگین به کار گرفته می‌شود، مانند موتور‌های الکترونیکی در حال ساخت است و سیستم موشکی آن در حال حاضر در وزارت دفاع موجود است و به محض اینکه کار ساخت آن پیش برود تمام تسلیحات و تجهیزات روی آن نصب خواهد شد.

دریادار خانزادی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره رزمایش دریایی اقتدار نیز بیان داشت: این رزمایش یک رزمایش اقتدار موشکی است البته در کنار آن سایر تمرینات تاکتیکی دیگر هم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه زیر دریایی فاتح برای دومین بار در این رزمایش شرکت کرد، ادامه داد: در رزمایش قبلی پیش بینی پرتاب اژدر نشده بود که در این رزمایش این پرتاب را هم انجام داده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ارتباط این رزمایش با حضور آمریکایی‌ها در منطقه هم گفت: ما نیروی نظامی هستیم و یک نیروی نظامی همیشه به خود می‌گوید امشب، شب حمله است، اما باید گفت که در منطقه صلح و امنیت پایدار برقرار است ضمن آنکه مجموعه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و مجموعه نیروی دریایی اعم از ارتش و سپاه بسیار قدرتمند و آماده هستیم بنابراین این رزمایش ارتباط معناداری با حضور آمریکایی‌ها ندارد، ولی حتما وقتی دشمن این توانمندی و آمادگی را می‌بیند که پی در پی در حال تکرار است خشنود نخواهد شد و حتما رسانه‌های آن‌ها سعی می‌کنند شکل دیگری از این رزمایش را به نگاه خودشان تعریف کنند، اما همه رویکرد این رزمایش، صلح و امنیت پایدار در منطقه است.

وی افزود: ما قدرتمند ایستاده ایم و اجازه نمی‌دهیم هیچ کسی در این منطقه حق جمهوری اسلامی ایران را پایمال کند.

دریادار خانزادی درباره رصد ورود و خروج آمریکایی‌ها در دریا نیز گفت: یکی از کار کرد‌های نیروی دریایی، «دیپلماسی ناوچه توپدار» است یعنی اینکه در عرصه سیاست، زمانی که کار به تنگنا می‌رسد، ناوگان نظامی در حمایت از سیاست وارد عرصه می‌شود، در گذشته شاید این ناوگان برای آن‌ها کارایی داشت و با کمک آن می‌توانستند تحمیل اراده کنند، اما امروز می‌دانند که به ایران و ایرانی هیچ اراده‌ای قابل تحمیل نیست و ما امروز به قدری قدرتمند هستیم که این حضور‌ها بیشتر برای ما شکل نمایش دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: زمانی که ترامپ، برخی از کشور‌های منطقه را به عنوان گاو شیرده مثال زد، بنابراین از نظر آنها، گاو‌های شیرده یک سگ چوپان هم می‌خواهند و آمریکایی‌ها برای چوپانی کشور‌های هدفشان در منطقه حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه حتما حضور آمریکایی‌ها را جدی می‌گیریم گفت: حضور ناو هواپیما بر، زیر دریایی و هر شناور دیگر نظامی را در منطقه جدی می‌گیریم و برای هر وضعیتی، طرح و آمادگی داریم.

دریادار خانزادی تاکید کرد: معتقدیم حضور آمریکایی‌ها حضور بی معنی است، ممکن است در نظر خودشان و برخی کسانی که مشروعیت مردمی در منطقه ندارند، برای مشروعیت دادن به حکومت خود از مکمل‌های قدرت استفاده می‌کنند.

پاسخ هر خطای ان‌ها را به صورت قاطع خواهیم داد.  رویکرد امروز ما صرفا رویکرد پدافندی نیست بلکه برای هر آفندی آماده‌ایم

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: مراقب هستیم خطایی از آن‌ها سر نزند و پاسخ هر خطای ان‌ها را به صورت قاطع خواهیم داد و رویکرد امروز ما صرفا رویکرد پدافندی نیست بلکه برای هر آفندی آماده ایم.

وی درباره سرنوشت ائتلاف‌های دریایی هم گفت: این ائتلاف‌ها بیشتر رسانه‌ای بودند و هیچ چراغی در دریا روشن نشد؛ ما مشاهده نکردیم که عملا فعالیت معناداری در دریا وجود داشته باشد، بعضی کشور‌ها مترسک این میدان هستند و به نوعی چاپلوسی قدرت‌های بزرگ را می‌کنند، اما وقتی در کنار آن‌ها قرار گرفتند خیلی زود به این نتیجه رسیدند که حضور، حضور بی معنی است و هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند و بیشتر برای نمایش قدرت کشور‌هایی است که دولت‌های نامشروع دارند تا احساس کنند قدرتی در کنارشان حضور دارد بنابراین خیلی از آن‌ها منطقه را ترک کردند و آن‌هایی هم که ماندند دریاگردی می‌کنند و پول هایشان را دور می‌ریزند لذا عملا ائتلافی شکل نگرفت.

توقف کشتی کره‌ای به هیچ وجه نظامی نیست

خانزادی درباره توقف کشتی کره‌ای و اخباری مبنی بر اینکه ناوشکن آن‌ها در راه است نیز بیان داشت: آب‌های آزاد حق هر کشوری است که در ان دریا نوردی کنند البته اینکه ناوگان یک کشوری در مجاورت آب‌های سرزمینی کشور دیگر حضور داشته باشد و این حضور را برای اعمال قدرت معنا کند اصلا پسندیده نیست و حتما با آن مقابله می‌شود، ولی اگر دریانوردی‌ها از جهت آشنایی با یک وضع دریایی و یا یک همکاری دوستانه در منطقه باشد هم پسندیده و هم معنا دار است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: کره ای‌ها در خلیج عدن حضور داشتند با همان رویکردی که ما در خلیج عدن برای برقرای امنیت جمعی در دریا هستیم، بعد از اینکه تخلفی در دریا اتفاق افتاد و آلودگی شکل گرفت و با حکم قضایی این شناور متوقف شد گذشته از این که مالکیت و ملیت این شناور متعلق به کجاست، اصل موضوع تخلف دریایی است که اگر برای هر شناوری اتفاق بیفتد حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این موضوع به هیچ عنوان نظامی نیست و مسئله به کنوانسیون مارپل که متوجه آلودگی دریا هاست مربوط می‌شود و در سطح دیپلماتیک رسیدگی خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *