رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مجلس درباره غربالگری بانوان پیش از زایمان مصوبه‌ای نداشته است/ جرم‌انگاری اهانت به اقوام و ادیان و مذاهب رسمی

12:07 - 27 دی 1399
کد خبر: ۶۹۳۵۵۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: افرادی که این روز‌ها در بخش معادن و ذخایر فولادی کشور اظهار نظری داشتند، باید توجه داشته باشند که ذخایر زیرزمینی مال آن‌ها نیست و ذخایر معدنی از آن عموم ملت است و طبیعتا سیاست‌گذاری که در این بخش شده است باید به نفع عموم جامعه باشد.

- محمدحسین فرهنگی امروز در یک نشست خبری، ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه(س)، اظهار داشت: مجلس در هفته‌های جاری موضوعات متنوع و مختلفی را در دستور کار خود دارد و در نشست‌های قبلی نکاتی را تذکر دادیم که لازم است آن‌ها را مجدد تکرار کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس افزود: موضوعاتی که گاهی به عنوان پیشنهاد از سوی یکی از همکاران نماینده مجلس به عنوان دیدگاه شخصی خودشان مطرح می‌شود و این را به عنوان نظر مجلس منعکس می‌کنند که در روز‌های اخیر موضوع غربالگری بانوان باردار مطرح شد که در این زمینه اساساً نه بحثی در کمیسیون‌ها مطرح بوده و نه به طور جدی پیگیری می‌شود.

فرهنگی ادامه داد: از رسانه‌ها درخواست داریم نظرات نمایندگان را به عنوان نظرات شخصی آن‌ها منعکس کنند و به عنوان نظر مجلس تلقی نشود نظر مجلس در مصوبات مجلس است و در کمیسیون‌ها منعکس می‌شود و بعد از تصویب شدن در مجلس و پس از تایید در شورای نگهبان و مواردی در مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ نهایی می‌شود؛ بنابراین مجلس در زمینه حذف غربالگری زنان باردار مصوبه‌ای نداشته است.
 
فرهنگی با اشاره به نهایی شدن بررسی اصلاح قانون انتخابات در مجلس بیان داشت: در دستور هفته گذشته نهایی شدن قانون انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم و شاهد بودیم در برخی رسانه‌ها مطالبی خلاف واقع منتشر و منعکس شد آنچه در مجلس تصویب شده و به تایید نهایی شورای نگهبان رسیده هیچ محدودیتی برای داوطلبان واجد شرایط ایجاد نکرده است و مهمترین محدودیت ۴ سال تجربه مدیریت در سطح ملی است و داشتن مدرک کارشناسی ارشد.

وی بیان داشت: هیچ محدودیتی در مصوبات وجود نداشته است مگر ضابطه‌مند کردن و روند ثبت نام و پذیرش و عدم پذیرش هنگام ثبت نام توسط نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری.

فرهنگی ادامه داد: مجلس همچنین هفته گذشته به اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها نیز ورود کرد و کلیات آن به تصویب رسید و مجدد به کمیسیون شورا‌ها ارجاع شد تا مورد کارشناسی بیشتر واقع شود.
 
وی درباره برنامه‌های هفته آتی مجلس ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که مورد بررسی قرار می‌گرفت و بین شورای نگهبان در رفت و آمد بود موضوع جرم انگاری اهانت به اقوام و ادیان رسمی و مذاهب رسمی در کشور است و ما در گذشته شاهد بودیم گاهی اوقات یک موضوعی مطرح می‌شد و بخشی از کشور را ملتهب می‌کرد در حالی که در هیچ جای قانون مجازات اسلامی موارد خاص، جرم انگاری نشده بود مگر اینکه این مسئله جنبه ضد امنیت ملی پیدا می‌کرد و اقداماتی که بر اساس آن می‌توان به شکل قضایی و غیر قضایی انجام داد لذا این مسئله برای اولین بار این موضوع جرم انگاری شده و مجددا با رفع ایرادات شورای نگهبان ارجاع شد و امیدواریم با نهایی شدن این قانون یکی از نیاز‌های بخش کیفری قانون مجازات اسلامی تکمیل شود و دیگر شاهد چنین اتفاقاتی که باعث التهاب در بخشی از کشور می‌شود، نباشیم.

فرهنگی اضافه کرد: البته در همین مصوبه پیش بینی شده است که بحث‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی از عموم این موضوع، موضوعا خارج است، یعنی این موارد شامل اهانت نمی‌شود و معنای اهانت ندارد.

فرهنگی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن موضوعات مربوط به شورا‌های حل اختلاف در مجلس بیان داشت: دراین زمینه اختلاف دیدگاه‌های هم در قوه قضاییه و هم در مجلس وجود دارد که باید منتظر باشیم تا بر اساس گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره جزئیات آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین درباره موضوعات مربوط به بخش فولاد در مجلس اظهار داشت: کلیات این طرح پس از تصویب به کمیسیون ارجاع شد و در این زمینه حرف‌ها و حدیث‌های مختلف از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شد که خلاف واقع بود و هدف کمیسیون صنایع مجلس این بود که به این مسئله نظم بدهد چرا که صنعت فولاد اثرات گسترده‌ای در انواع تولیدات داخلی مانند صنعت خودروسازی، لوازم خانگی و صنعت ساختمان دارد.

فرهنگی گفت: افرادی که این روز‌ها در بخش معادن و ذخایر فولادی کشور اظهار نظری داشتند، باید توجه داشته باشند که ذخایر زیرزمینی مال آن‌ها نیست و ذخایر معدنی از آن عموم ملت است و طبیعتا سیاست‌گذاری که در این بخش شده است باید به نفع عموم جامعه باشد.
 
فرهنگی با اشاره به برنامه کمیسیون‌ها در هفته حاری بیان داشت: در هفته جاری پنج نفر از وزرا در کمیسیون‌های تخصصی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حاضر خواهند شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست رئیس مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران گفت: احتمالا آقای قالیباف در آینده نشست‌هایی از این دست داشته باشند، اما بنده فعلا از آن بی اطلاع هستم.

برچسب ها: مجلس زنان باردار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *