کدام دستورات ترامپ در مراسم تحلیف بایدن لغو شد؟

11:29 - 02 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۴۹۰۲
جو بایدن در نخستین روز ریاست جمهوری خود چندین دستور اجرایی ترامپ را لغو کرد.

«جو بایدن»، رییس جمهور جدید آمریکا بلافاصله بعد از ادای سوگند، با حضور در کاخ سفید چند دستور اجرایی را امضا کرد که این دستورات اجرایی مستقیما اقدامات ترامپ را هدف قرار می‌دهند.

بایدن در نخستین ساعات حضور خود در کاخ سفید ۱۷ دستور اجرایی را امضا کرد که تعدادی از این دستورات عملا میراث ترامپ را از میان می برند.

امضای ۱۵ دستور اجرایی و ۲ بخشنامه از سوی بایدن به معنای لغو بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده از سوی ترامپ در طول ۴ سال گذشته خواهد بود.

دستورات اجرایی ترامپ که از سوی بایدن لغو شدند، به شرح زیر هستند:

لغو ممنوعیت ورود از کشور‌های مسلمان به آمریکا

بایدن دستور اجرایی امضا شده از سوی ترامپ در سال ۲۰۱۷ مبنی بر ممنوعیت ورود از چند کشور مسلمان به آمریکا را لغو کرد.

سال ۲۰۱۷ ترامپ دستور اجرایی منع ورود از کشور‌های سوریه، ایران، عراق، سودان، لیبی، سومالی و یمن را امضا کرد و در سال ۲۰۲۰ نیز کشور‌های نیجر، میانمار، قرقیزستان و تانزانیا را به این فهرست اضافه کرد.

بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس

بایدن اعلام کرد که آمریکا بار دیگر از اعضای توافق آب و هوایی پاریس خواهد بود؛ مقامات کاخ سفید اعلام کرده اند که روند بازگشت آمریکا به این توتافق ۳۰ روز به طول می‌انجامد.

طی ماه‌های گذشته ترامپ آمریکا را رسما از پیمان آب و هوایی پاریس خارج کرده بود.

بازگشت به سازمان جهانی بهداشت

در پی شیوع ویروس کرونا در آمریکا، ترامپ اتهام زنی علیه سازمان جهانی بهداشت را آغاز کرده و این نهاد بین المللی را متهم به جانبداری از چین کرد و در نهایت نیز به عضویت آمریکا در سازمان جهانی بهداشت پایان داد.

یکی از دستورات اجرایی بایدن در نخستین روز ریاست جمهوری، عضویت مجدد آمریکا در این سازمان است.

متوقف شدن ساخت دیوار مکزیک

ساخت دیوار در مرز مکزیک یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود و در طول ۴ سال گذشته با استفاده از اختیارات خود و حتی با تعطیلی دولت فدرال و اعمال فشار به کنگره بودجه مورد نیاز برای این طرح را تامین و روند آن را آغاز کرد.

اکنون جو بایدن با امضای یک دستور اجرایی، روند ساخت این دیوار را متوقف می‌کند.

لغو مجوز خط لوله «کیستون ایکس ال»

«کیستون ایکس ال»، خط لوله نفتی به طول ۱.۹ هزار کیلومتر و ظرفیت بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز از استان آلبرتا تولید کننده نفت کانادا به پالایشگاه‌های ساحل خلیج فارس است که ترامپ در نخستین رزوزهای ریاست جمهوری خود ادامه آن را از سر گرفت، اما اکنون بایدن در ادامه سیاست‌های دولت باراک اوباما، مجوز این طرح را لغو می‌کند.

تقویت فرمان داکا

طرح داکا، در سال ۲۰۱۲ در دولت باراک اوباما پیشنهاد شد و به اجرا در آمد؛ داکا مخفف جمله، Deferred Action for Childhood Arrivals، است.

بر پایه داکا، فرزندان مهاجران غیرقانونی توانستند از کار در بازار سیاه و مخفی شدن نجات پیدا کنند و بتوانند در دانشگاه ثبت نام کرده و یا درخواست گواهینامه رانندگی کنند و اجازه کار در خاک آمریکا را داشته باشند.

ترامپ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که قصد متوقف کردن این طرح را دارد، اما بایدن اکنون از ادامه طرح داکا در آمریکا خبر داده است.

 


برچسب ها: آمریکا جو بایدن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *