نگاهی به برخی دستاوردهای سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی/ از «احیای تولید و اشتغالزایی در کارخانه‌ها» تا «اقداماتی در راستای صیانت از بیت ‎المال و ارتقاء حقوق عامه»

8:00 - 11 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۵۵۸۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
از فروردین ۹۸ تا بهمن ۹۹، رییس قوه قضاییه و هیئت عالی قضایی همراه ایشان برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم به ۲۰ استان کشور سفر کرده‌اند و استان‌های دیگر نیز مقاصد بعدی سفر‌های آیت‌الله رییسی و مسئولان عالی رتبه قضایی هستند.

- انجام سفرهای استانی و ملاقات چهره به چهره با مردم مناطق مختلف ایران اسلامی و استماع بدون واسطه مسائل و مشکلات آنها یکی از اقدامات تحولی در دوره ریاست آیت‌الله رییسی در قوه قضاییه است.

در جریان این سفرها، علاوه بر مسائل قضایی و حقوقی مردم استان‌های مختلف، موضوعات مرتبط با حقوق عامه نیز به صورت ویژه توسط هیئت عالی قضایی پیگیری می‌شود.

از فروردین ۹۸ تا بهمن ۹۹، رییس قوه قضاییه و هیئت عالی قضایی همراه ایشان برای رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم به ۲۰ استان کشور سفر کرده‌اند و استان‌های دیگر نیز مقاصد بعدی سفر‌های آیت‌الله رییسی و مسئولان عالی رتبه قضایی هستند.

در ادامه نگاهی به برخی از دستاوردهای ملموس سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی خواهیم داشت.

حل مشکل بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه با ورود دستگاه قضایی

آیت‌الله رئیسی، سوم مهرماه سال جاری به استان اردبیل سفر کرد و در ابتدای این سفر به صورت سرزده و از پیش اعلام نشده به بازدید از کارخانه نساجی سبلان پرداخت. رییس قوه قضاییه در جریان این بازدید، پای حرف‌ها و درددل‌های مدیران و کارگران این کارخانه که به دلیل عدم پایبندی بانک به تعهداتش به حالت نیمه تعطیل درآمده نشست و در جریان مشکلات و نیاز‌های این واحد تولیدی برای بازگشت به چرخه تولید و افزایش بهره‌وری آن در سال «جهش تولید» قرار گرفت و پس از آن دستوراتی را به مسئولان مربوطه برای حل مشکلات این واحد تولیدی صادر کرد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان اردبیل، روز یکشنبه پنجم بهمن از حل مشکل کارخانه سبلان پارچه بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه با ورود دستگاه قضایی خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته مالک اصلی سبلان پارچه امروز در محل کارخانه مستقر شد و کارخانه به وی تحویل گردید.

وی افزود: با دستور ویژه‌ای که سوم مهرماه ریاست قوه قضاییه در جریان سفر استانی اردبیل در خصوص تسریع و تدقیق در پرونده اعمال ماده ۴۷۷ راجع به ورشکستگی این کارخانه صادر کرده بودند، موضوع به صورت فوق العاده مورد رسیدگی قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل افزود: بعد از صدور این دستور، موضوع طی دو جلسه با رئیس دیوان عالی کشور مطرح بررسی‌های لازم معمول گردید، همچنین سه جلسه با مدیران بانک تجارت کشورو مسئولان اداره کل تصفیه ورشکستگی دادگستری تهران برای تعیین تکلیف بدهی‌های کارخانه به بانک و سرعت در روند اشتغال و ارتقای تولید، برگزار گردید و در پی این پیگیری‌های فوق العاده، احکام لازم صادر شد.

عتباتی با بیان اینکه امروز با حضور مدیران دادگستری و اداره تصفیه ورشکستگی، کارخانه سبلان پارچه طی صورتجلسه‌ای به مالک اصلی تحویل داده شد، تاکید کرد: دستگاه قضایی از اقدامات مالک اصلی در جهت تحقق دستورات ریاست قوه قضاییه دائر بر استفاده از تمام ظرفیت کارخانه در جهت افزایش تولید و توسعه اشتغال حمایت خواهد کرد.

رئیس شورای قضایی استان اردبیل از ایجاد کارگروهی برای رصد، حمایت و پشتیبانی سبلان پارچه توسط دادگستری کل این استان خبر داد.

رفع دغدغه مردم اردبیل با ابطال واگذاری شائبه‌دار شرکت کشت و صنعت مغان

ابطال واگذاری شائبه‌دار شرکت کشت و صنعت مغان یکی دیگر از دستاوردهای سفر استانی رئیس قوه قضاییه به اردبیل بود.

شرکت کشت و صنعت مغان، یکی از همان شرکت‌هایی بود که گرفتار واگذاری‌های شائبه‌دار شده بود که با ورود قاطعانه دستگاه قضایی، این معضل که برای مردم استان اردبیل به یک دغدغه تبدیل شده بود، مرتفع شد.

موضوع واگذاری شائبه‌دار شرکت کشت و صنعت مغان از محورهای اصلی رسیدگی‌های رییس دستگاه قضا در جریان سفر  ایشان و هیئت قضایی همراه به استان اردبیل بود.

در همین راستا روز پنجشنبه ۳ مهر سال جاری در جریان سفر استانی آیت‌الله رییسی به استان اردبیل جلسه‌ای تحت عنوان «احیای حقوق عامه در حوزه خصوصی‌سازی شرکت کشت و صنعت مغان» با حضور مسئولان مربوطه کشوری و محلی برگزار شد.

در جریان این جلسه حدوداً دو ساعته، آیت‌الله رییسی پس از استماع سخنان مسئولان ذیربط پیرامون نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان، ۶ دستور مشخص را صادر کرد و تاکید کرد که دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور به نحوه اجرای این ۶ دستور نظارت مستمر و پیگیرانه خواهند داشت.

مطابق با تاکیدات رییس قوه قضاییه، هیئت داوری مزبور مکلف شده بود در قضیه تعیین وضعیت واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان با استناد به اسناد و ادله، داوری کند و تحت فشار هیچ مقام و مسئولی قرار نگیرد و در این فرآیند گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و مسئولین محلی را مورد استناد قرار دهد.

همچنین وفق تاکیدات رییس قوه قضاییه، تصمیم‌گیری در رابطه با شرکت کشت و صنعت مغان و تعیین تکلیف واگذاری آن، باید با پیوست‌های امنیتی و اقتصادی و پیوست جهاد کشاورزی همراه باشد.

اما در نتیجه سفر رییس قوه قضاییه به استان اردبیل و تاکیدات وی برای تسریع در تعیین وضعیت واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان، روز چهارشنبه ۱۶ مهر جلسه هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی با محوریت موضوع فوق‌الذکر برگزار شد و در این جلسه درباره ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان رأی‌گیری شد که وفق آن، حاضران با ۵ رأی موافق و یک رأی مخالف، به ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان رأی دادند.

تبدیل زندان سمنان به مرکز فرهنگی

 رئیس قوه قضاییه در تاریخ دوم بهمن ۹۹ در جریان بیستمین سفر استانی خود، به استان سمنان سفر کردند؛ آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به استان سمنان، در محل کاروانسرای عباسی شهر سمنان حاضر شد و ضمن بازدید از این محل تاریخی که تا چند ماه گذشته به عنوان زندان سمنان از آن استفاده می‌شد به رئیس سازمان زندان‌ها دستور داد تا این مکان تاریخی را برای تبدیل شدن به مرکز فرهنگی به شهردای سمنان تحویل دهد تا مورد استفاده مردم این شهر قرار گیرد. 

در پی دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر تبدیل شدن زندان سمنان به یک مرکز فرهنگی و پیرو تاکیدات رئیس سازمان زندان‌ها در این زمینه، از روز شنبه چهارم بهمن مأموران شهرداری در داخل فضای زندان مستقر شدند و عملیات مرمت این مکان تاریخی آغاز گردید.

همچنین رئیس سازمان زندان‌ها در سفر به استان سمنان از تفاهم‌نامه با شهرداری در خصوص واگذاری زندان قدیم این شهر خبر داد. محمدمهدی حاج محمدی با اعلام این خبر افزود: در راستای تامین آرامش بصری شهروندان سمنانی، زندان قدیم سمنان به مکان تفریحی و گردشگری تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: پس از انتقال زندان سمنان به خارج از شهر این مکان که از قدمت تاریخی نیز برخوردار است به مکانی تفریحی و گردشگری تبدیل خواهد شد.

تشکیل قرارگاه صیانت از بیت‎المال برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان البرز

استان البرز، مقصد یازدهمین سفر استانی رییس قوه قضاییه بود. این سفر در دی ماه سال گذشته انجام شد. استان البرز جاذبه‎های زیادی دارد که همین موضوع برخی را به طمع می‌اندازد تا با دست‎اندازی به اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدام به ویلاسازی و ایجاد مراکز تفریحی کنند. بر همین مبنا یکی از دستورکارها در جریان سفر استانی آیت‌الله رئیسی به استان البرز، چاره‌اندیشی در باب رفع این معضل بود.

در همین راستا با تدابیر صورت گرفته، قرارگاه صیانت از بیت‎المال برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان البرز تشکیل شد و بواسطه ایجاد این قرارگاه در ۶ ماه نخست امسال ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی رفع تصرف و آزادسازی شد که ارزش مالی آن‌ها ۶ هزار میلیارد تومان است.

امیدی که با دستور رییس دستگاه قضایی زنده شد/چرخ‌های تولید یکی از بزرگترین واحد‌های تولیدی البرز شروع به چرخیدن کرد/ خرید محصول ۴۸۰۰ کشاورز

یکی دیگر از دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به استان البرز در دی ماه سال گذشته، حل مشکل یک واحد تولیدی در معرض تعدیل نیرو بود. پورزارع، مدیرعامل «شرکت آرد داران» در جریان سفر ریاست قوه قضاییه به استان البرز و در دیدار با رییس قوه قضاییه با اشاره به مشکلات تامین گندم مورد نیاز برای تولید گفته بود: عکس‌هایی را دارم که بار به کارخانه آمده و ۲۷ تن گندم آمده که در آن شش تن خاک است. کشاورزی ما دارد نابود می‌شود و من این را از طرف صنعت آرد و ماکارونی کشور می‌گویم.

رییس قوه قضاییه نیز در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت آرد داران گفت: گندم مورد نیاز را آقای استاندار می‌دهد و آن شبکه ناسالم را هم سازمان بازرسی تا حصول نتیجه پیگیری میکند

در شهریورماه سال جاری خبر رسید که پس از گذشت هشت ماه از سفر استانی رییس عدلیه به استان البرز و دستور وی برای پیگیری مشکل واحد تولیدی آرد داران ، تولید در این شرکت آرد داران از سرگرفته شده و روز‌های خوش به این واحد تولیدی که تا مرز تعدیل نیرو رفته بود، بازگشت.

پورزارع مدیرعامل شرکت آرد داران در همین رابطه گفت: بعد از ورود رییس قوه قضاییه به این قسمت، خون جدیدی در کالبد ما و صنایع ماکارونی وارد شد و الان که دارم با شما صحبت می‌کنم کارخانه ۲۴ ساعته در حال کار است و نیرو گرفتم و نیرو‌های قبلی را نیز تعدیل نکردم.

مدیرعامل شرکت آرد داران گفت: سال، سال جهش تولید است و جهش ما از همان جا شروع شد و برای اولین بار در کشور توانستیم طرح خرید توافقی گندم را با مجوز کشاورزی آغاز کنیم و به صورت مستقیم از کشاورزان و به صورت توافقی و با قیمت بالاتر از قیمت پیشنهادی دولت، خرید تضمینی گندم را انجام دادیم.

وی افزود: حدود چهار هزار و ۸۰۰ کشاورز به صورت مستقیم محصول خود را به ما فروختند و پول آن را نیز مستقیم دریافت کردند و سفره آن‌ها نیز رنگین شد.

خروج شرکت «فولاد میبد» از رکود سه ساله با ابطال قرارداد واگذاری

سوم بهمن ۹۸، دوازدهمین سفر استانی رییس قوه قضاییه انجام گرفت و شهر بادگیرها یعنی یزد مقصد این سفر بود. در جریان این سفر، رییس قوه قضاییه دستوراتی مبنی بر پیگیری وضعیت واگذاری شرکت «فولاد میبد» صادر کرد؛ در نتیجه این امر، در آبان ماه سال جاری خبر رسید که با طی شدن فرآیندهای مربوطه قرارداد واگذاری این شرکت ابطال شده است تا این شرکت از یک رکود نزدیک به سه ساله خارج شود.

دهشیری، رئیس دادگستری استان یزد در تاریخ ۲۹ آبان سال جاری با اعلام خبر تایید فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد با ورود دستگاه قضایی،گفت: مجتمع بزرگ فولاد میبد از جمله بخش‌های تولیدی و اقتصادی کشور است که متأسفانه گرفتار واگذاری بی‌ضابطه شده بود. در راستای سیاست دستگاه قضایی در دوره جدید برای رسیدگی ویژه به موضوع واگذاری‌های غیراصولی و در نتیجه پیگیری و دستورات ریاست قوه قضاییه، پرونده مجتمع فولاد میبد نیز مورد رسیدگی ویژه قرار گرفت.

وی افزود: این مجتمع ۳ هزار سهام‌دار مردمی دارد؛ اما یکی از سهامداران عمده به نام ریخته‌گران با وجود دریافت وام کلان بانکی بواسطه تصدی این مجتمع، با مدیریت نامطلوب باعث تعطیلی مجتمع فولاد میبد و بیکاری چند صد نفر شده بود.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: ریخته‌گران در پرونده اخلال در نظام اقتصادی محکوم شد و اموالش از سوی بانک‌های عامل توقیف شد؛ لذا دادگستری یزد برای پیگیری مزایده سهام وی و بازپرداخت مطالبات بانک‌ها و واگذاری سهام به سرمایه گذاران جدید اقدامات مقتضی را انجام داد.

مقام قضایی استان یزد تصریح کرد: از سویی دیگر، دادگستری استان یزد به همراه سایر دستگاه‌های ذیربط در استان، در راستای احیای حقوق عامه، موضوع فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد را دنبال کرد که این امر منجر به صدور رأی هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر ابطال واگذری مزبور شد.

دهشیری گفت: پس از اعتراض ذینفع به رأی هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد، پرونده در دادگاه حقوقی تهران مورد رسیدگی مجدد قرار گرفت که در این مرحله نیز با پیگیری‌های دادگستری استان یزد، در نتیجه ادله متقن موجود، رأی تنفیذ فسخ واگذاری مجتمع فولاد میبد تایید شد.

تسهیل صدور مجوز صید ماهی برای متقاضیان و نظارت دقیق در زمینه نحوه صدور مجوز‌های صید به ویژه به صورت ترال

مقصد هشتمین سفر استانی آیت‌الله رییسی، استان هرمزگان بود. این سفر در روز یازدهم مهرماه سال ۹۸ انجام شد. یکی از دستاوردهای این سفر، حل مشکلات صیادان بندر عباسی بود

آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به استان هرمزگان با حضور سرزده در اسکله صیادی بندرعباس، ضمن بازدید از اسکله در جمع صیادان حاضر شد و پای درد و دل آن‌ها نشست و حرف‌هایشان را شنید. گله مندی از شیلات بابت صدور مجوز صیدترال و مشکلات بیمه‌ای از جمله مسائل مطرح شده توسط صیادان بود.

آیت‌الله رئیسی به رئیس کل دادگستری استان هرمزگان دستور داد در خصوص موضوع صید ترال از شیلات و سایر مراجع مربوطه تحقیق کند.

رئیس قوه قضاییه همچنین با حضور در نشست فرماندهان ارشد نظامی با تاکید بر اینکه دریا و محیطش را برای قاچاقچیان ناامن و به قول همکارانتان قرمز کنید، اظهار کرد: قاچاقچیان باید احساس کنند اینجا خطر از دست دادن همه منافعشان را دارند نه فقط خطر از دست دادن کالا و کشتی، بلکه خودشان هم محاکمه شوند.

چند روز پس از سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان و دستورات وی برای رفع مشکلات صیادان، جلسه مشترک رئیس کل دادگستری استان هرمزگان و مدیرکل شیلات و کارشناسان این حوزه برگزار شد و خروجی آن، تسهیل صدور مجوز صید ماهی برای متقاضیان در استان هرمزگان و همچنین لزوم نظارت دقیق در خصوص نحوه صدور مجوز‌های صید به ویژه به صورت ترال، برخورد با موارد تخلف، رفع خلاء‌های قانونی و صیانت از محیط زیست دریا بود.

راه‌اندازی مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز در بندرعباس

یکی دیگر از دستاوردهای سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان، راه‌اندازی مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز در بندرعباس بود؛ آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به استان هرمزگان با تأکید بر استفاده از نظر متخصصان در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستور تشکیل مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز در بندرعباس را صادر نمود.

چهاردهم مهر سال گذشته، درست چند روز پس از سفر آیت‌الله رئیسی به هرمزگان، علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اعلام کرد: در پی دستور ریاست قوه قضاییه در سفر به هرمزگان، مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز در بندرعباس راه اندازی شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه تصریح کرد: مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز، شامل شعبه دادگاه انقلاب و یک شعبه بازپرسی می‌باشد. قضات این مجتمع با صدور ابلاغ ویژه از این پس در چارچوب قوانین و مقررات، با سرعت و دقت و با جدیت به پرونده‌های قاچاق رسیدگی می‌کنند.

این مقام قضایی یادآور شد: این مجتمع تحت نظارت مستقیم رییس کل دادگستری استان و دادستان بندرعباس، فعالیت می‌کند و تمامی پرونده‌های قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای و همچنین پرونده‌های مهم فساد مالی به صورت تخصصی و ویژه توسط قضات مجرب در این مجتمع ویژه و تخصصی، رسیدگی و تا اجرای کامل احکام تحت مدیریت خواهند بود.

احیای تولید در ماشین‌سازی تبریز

در آبان ۹۸، آیت‌الله رییسی در جریان سفر استانی به آذربایجان شرقی، در بدو امر از کارخانه ماشین‌سازی تبریز بازدید به عمل آورد. این کارخانه یکی از مراکز اصلی تولیدی کشور بود که گرفتار یک واگذاری غیراصولی شده بود. در سال ۹۷ سازمان خصوصی‌سازی بدون نگاه به جوانب موضوع، این کارخانه را به فردی به نام قربانعلی فرخزاد که بعد‌ها مشخص شد ۴۰۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و در بازار آزاد فروخته است، واگذار کرد.

قربانعلی فرخزاد چند روز بعد از این واگذاری در نشست خبری از برنامه‌های خود برای احیای تولید سخن گفت؛ ولی در عمل چرخ تولید این کارخانه در زمان مدیریت وی از حرکت ایستاد و مبارزه قاطع دستگاه قضا با فساد اقتصادی از سوءاستفاده مالک جدید ماشین‌سازی تبریز از بیت‌المال پرده برداشت و با ورود قوه قضاییه، ماشین‌سازی مجدداً به صاحب آن قبل از خصوصی سازی، یعنی صندوق بازنشستگی فولاد برگشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *