رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شکست ترامپ در انتخابات آمریکا و سرنوشت نتانیاهو

5:15 - 06 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۵۸۱۰
با آمدن جو بایدن آیا سیاست آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی تغییر خواهد کرد؛ این سوالی است که پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره مطرح است.

- جو بایدن، رییس جمهور ۷۸ ساله و تازه کار آمریکا علاوه بر چالش‌هایی که در درون با آنها روبرو است، چالش‌های خارجی نیز گریبان او را گرفته است.

یکی از مهمترین مسائلی که سال‌هاست آمریکا با آن درگیر است و هزینه زیادی پرداخت کرده و هزینه‌های زیادی را به منطقه حساس غرب آسیا تحمیل کرده، وجود رژیم صهیونیستی است.

رژیم جعلی اسرائیل از زمان پدید آمدن خود که با توطئه انگلیس و آمریکا تشکیل شد، تاکنون برای همه دنیا دردسر ساز بوده است.

بیشترین زیان را جهان اسلام از وجود چنین رژیمی متحمل شده است و در واقع تاسیس آن برای مقابله با جهان اسلام است.

اما اتفاقات و تحولاتی که در منطقه و مهمتر از آن درون ساختار رژیم صهیونیستی در حال وقوع است، آن را در مسیری قرار داده که چاره‌ای جز نابودی برای آن باقی نمانده است.‌

نمی‌توان تحولات درون آمریکا را بی‌تاثیر بر رژیم صهیونیستی دانست.

آمریکا اکنون در شرایط ضعف قرار دارد، این کشور در دوران پسا ترامپ با مشکلات عدیده‌ای روبرو است که مهمترین آن عمیق‌تر و آشکارتر شدن فضای دو قطبی در این کشور است.

اوضاع آمریکای کنونی بر شرایط بحرانی رژیم صهیونیستی نیز تاثیر گذار خواهد بود به گونه‌ای که سران رژیم اسرائیل خود نیز به این امر واقف گشته‌اند که آمریکای دوران بایدن، آمریکای دوران ترامپ یا روسای جمهور پیشین این کشور نخواهد بود.

سرزمین‌های اشغالی خود از درون دچار چالش‌ها و بحران‌های زیادی است که باعث شده تا اعتراضات ساکنان سرزمین‌های اشغالی شکل بگیرد.

غاصبان سرزمین فلسطین اکنون به خاطر بحران‌هایی چون تبعیض‌های شدید، اوضاع اقتصادی نابسامان، فساد‌های گسترده مالی و اقتصادی، بحران ویروس کرونا و برخی بحران‌های دیگر با شرایط سیاسی وخیمی دست و پنجه نرم می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ماه‌هاست که درگیر تشکیل کابینه است و اکنون با توجه به فشار‌هایی که از سوی بحران‌های موجود به دولت او وارد می‌شود، احتمال زیاد به سرنوشت دونالد ترامپ دچار خواهد شد.

رژیم صهیونیستی دچار بن بست سیاسی شده است و این اتفاق با وجود رقیب بنیامین نتانیاهو یعنی «بنی گانتز» که سعی دارد کابینه این رژیم را در دست بگیرد، عمیق‌تر شده به گونه‌ای که همچنان صهیونیست‌ها در انتظار برگزاری انتخابات هستند تا تکلیف حزب پیروز روشن شود.

انتخابات جدید در سرزمین های اشغالی قرار است سوم فروردین سال آینده برگزار شود، اما پیش بینی‌ها از شرایط  کابینه متزلزل نتانیاهو حکایت از آن دارد که او تا آن زمان شاید دوام نیاورد.

فشار‌ها بر نتانیاهو زیاد است، بیشترین فشار از سوی ساکنان اراضی اشغالی به خاطر مدیریت غلطی است که او در مقابله با کرونا باعث شده است.

اوضاع و شرایط این رژیم با وجود گزارش‌های قطره چکانی و اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود، به خاطر شیوع ویروس کرونا وخیم است.

ساکنان سرزمین‌های اشغالی از عملکرد کابینه نتانیاهو ناراضی هستند و این نارضایتی‌ها به کف خیابان کشیده شده و تظاهرات گسترده ای را در پی داشته است.

از سوی دیگر محاکمه نتانیاهو به خاطر فساد مالی در جریان است و قرار است به زودی دادگاه او برگزار شود.

اگر او در دادگاه مجرم شناخته شود، تشکیل کابینه از سوی نتانیاهو منتفی خواهد شد؛ بخشی از اعتراضات مناطق اشغالی فلسطین به خاطر فسادی است که او و کابینه اش مرتکب شده‌اند.

در این میان شاید نتانیاهو چشم امید به دولت جدید آمریکا دوخته باشد و انتظار دارد که جو بایدن در این شرایط بحرانی به او و کابینه اش کمک کند.

اما بایدن خود درگیر تبعات و عوارض پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست؛ هر چند اسرائیل حکم فرزند نامشروع آمریکا را دارد، اما آمریکای بحران زده اکنون باید در اندیشه حل مسائل داخلی خود باشد.

اگر بایدن در شرایطی که دچار آن است در فکر کمک به رژیم صهیونیستی باشد و بجای پرداختن به مشکلات عدیده درون آمریکا برنامه‌ای برای اسرائیل تدارک ببیند، مردم ناراضی این کشور نسبت به این سیاست معترض خواهند شد.

اکنون مردم آمریکا متوجه هستند و درک می‌کنند که سال‌هاست دولت‌های آمریکا هزینه زیادی برای سرپا نگهداشتن رژیم صهیونیستی کرده‌اند و همین امر تاثیر منفی زیادی بر اوضاع اقتصادی آمریکا داشته است.

با توجه به شرایط آمریکا و شرایط درون رژیم صهیونیستی، سرنوشت نتانیاهو نیز به سرنوشت ترامپ گره خورده است که البته نتیجه دولت ترامپ، روند حذف نتانیاهو را از عرصه سیاست سرعت می‌بخشد.

فوکویامو در تازه‌ترین مقاله خود که در «فارین‌افرز» منتشر کرده، نوشته است «در دوره ترامپ روند زوال آمریکا با سرعتی حیرت‌انگیز و در مقیاسی که پیش‌بینی‌اش دشوار بود ادامه یافت.»

فوکویاما از ادامه روند زوال آمریکا سخن می‌گوید؛ این روند زوال رژیم صهیونیستی را نیز در پی خواهد داشت.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *