سابقه «لوید آستین»، وزیر دفاع جدید آمریکا؛ «ژنرال ساکت» کیست؟

3:15 - 10 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۶۷۹۷
تایید صلاحیت نامزدهای پیشنهادی بایدن برای تصدی ریاست وزارت خانه های مختلف توسط سنا در حال انجام است. شناخت وزیر دفاع جدید این کشور گذشته از تعاریف معمول ضروری به نظر می رسد.
در حالی که همگان از «لوید آستین»، به عنوان نخستین وزیر دفاع سیاه پوست آمریکا یاد می‌کنند، باید گفت که شناخت وی با این توصیف ساده، ناقص است.
 
«لوید آستین»، نخستین آمریکایی آفریقایی تباری است که توانسته سمت وزارت دفاع آمریکا را برعهده بگیرد.
 
اما به گزارش «فارین پالیسی»، یکی از مهم‌ترین دلایلی که بایدن، برخلاف توصیه‌های متعدد مبنی بر اجتناب از انتخاب «آستین» به عنوان وزیر دفاع، وی را بای این سمت انتخاب کرد، صاحبنظر بودن وی در زمینه سیاست خارجی است که رییس جمهور جدید آمریکا در آن با چالش‌های متعددی مواجه است.
 
به گزارش «نیویورک تایمز، دیفنس وان و بلومبرگ»، ضمن اینکه وزیر دفاع جدید آمریکا با بایدن در امور زیادی مانند مداخلات سریالی آمریکا در غرب آسیا، بازسازی اتحاد‌های سنتی آمریکا و البته ایده تامین امنیت کاخ سفید با سیاست خارجی، اتفاق نظر دارد.
 
«آستین» به عنوان دوست قدیمی «بو بایدن»، پسر درگذشته جو بایدن، حامیان و متحدان سیاسی مهمی دارد.
 
وی که سابقه کار در ارتش آمریکا در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» را نیز دارد، پیشنهاد افزایش شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان را داده بود.
 
«ژنرال ساکت»، لقبی که به این نظامی آرام، کم حرف و درونگرای آمریکایی داده اند، به دلیل ناتوانی در جنگ عربستان علیه یمن در سال ۲۰۱۵ مورد انتقاد شدید قرار دارد.
 
وی از اعضای هیئت مدیره «ریتون»، از بزرگ‌ترین سازندگان اسلحه در آمریکاست.
 
این شرکت که ۱۹۵ هزار کارمند و پرسنل برای ساخت جنگنده ها، اسلحه ها، سنسور‌های پیشرفته و ده‌ها محصول نظامی دیگر خود دارد، در سال‌های اخیر میلیارد‌ها دلار سلاح و سیستم راداری به متحدان آمریکا در غرب آسیا فروخته و از تامین کنندگان اصلی تسلیحات ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن است.
 
البته به جز روابط نزدیک با سعودی ها، لابی گری و حمایت دولت ترامپ نیز در موفقیت ریتون در فروش میلیاردی تسلیحات به کشور‌های عربی به ویژه عربستان و امارات نقش داشتند.
این تنها ارتباط آستین با پیمانکاران نظامی نیست.
 
وی در یک شرکت سرمایه گذاری که شرکت‌های دفاعی کوچکی را خریداری کرده نیز شریک است و مسیر فعالیت وی از تجارت اسلحه به سمت وزارت دفاع آمریکا، روندی که از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، به الگویی برای انتخاب وزرای دفاع منجر شد، بوده است.
 
پیش از «آستین»، «جیمز متیس»، عضو هیئت مدیره «جنرال داینامیکز»، دیگر پیمانکار نظامی بزرگ آمریکایی و «مارک تی اسپر»، رییس لابی پیشین «ریتون»، ریاست پنتاگون را بر عهده داشتند.
 
از این رو باید در زمان ریاست «آستین» بر پنتاگون، منتظر افزایش بودجه دفاعی آمریکا به موازات تشدید ماجراجویی‌های این کشور در سراسر جهان بود.
 
به گفته نماینده دموکرات ایالت «ویسکانسین»، «امنیت ملی آمریکا، توسط بوئینگ، جنرال داینامیکز و ریتون تعریف می‌شود.»
 
انتخاب «آستین» از سوی بایدن با انتقاد شدید گروه‌های حقوق بشری مواجه شده است؛ آنها به فروش تسلیحات آمریکایی توسط ریتون به عربستان و امارات با هدف کشتار غیرنظامیان یمنی اعتراض دارند.
 
«آستین» در مقابل انتقاد‌های گسترده مدعی شده در زمان تصدی بر وزارت دفاع آمریکا، از هیئت مدیره ریتون خارج می‌شود.
 

برچسب ها: آمریکا جو بایدن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *