منع تردد تا کی ادامه دارد؟

9:48 - 09 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۶۹۲۷
در حالی که برخی از مشاغل مانند تالار‌های پذیرایی اجازه فعالیت گرفته اند همچنان منع تردد وجود دارد و این اتفاق سوالاتی همچون درآمد زایی از این طرح را در اذهان ایجاد کرده است.

- روزنامه خراسان نوشت: نزدیک به ۷۰ روز از اولین شب منع تردد شبانه خودرو‌ها در شهر‌های قرمز و زرد می‌گذرد، طرحی که در روز‌های ابتدایی اجرای آن شاهد خلوت شدن خیابان‌ها در ساعت‌های منع تردد بودیم، ولی به نظر می‌رسد رفته رفته با وضع قوانین متناقض رعایت منع تردد کم رنگ شده و بسیاری این منع تردد را جدی نمی‌گیرند. تصاویری که از شب‌های تهران و برخی کلان شهر‌ها در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود گواه این اتفاق است. امروز با هم ضمن مرور برخی از این تناقض‌ها از تغییر قانون و گمانه‌هایی که بعضی در شبکه‌های اجتماعی درباره ادامه دار شدن منع تردد شبانه خودرو‌ها مدعی شده اند، نوشته ایم.

اصلا چرا منع تردد شبانه

شیوع گسترده کرونا و افزایش ابتلا و فوتی‌های ناشی از این ویروس به ویژه در کلان شهر‌ها باعث شد تا محدودیت‌هایی برای قرنطینه و تعطیلی شهر‌ها بعد از کش و قوس‌های بسیار، به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا برسد. این محدودیت‌های شدید کرونایی به این صورت بود که بسیاری از مشاغل در شهر‌های قرمز و نارنجی تعطیل شدند و به دلیل این که گزارش‌ها حکایت از انتقال بالای ویروس در محافل دوستانه و خانوادگی داشت برای کم کردن شب نشینی‌ها ستاد ملی مقابله با کرونا با نگاهی به تجربه دیگر کشور‌ها اقدام به منع تردد شبانه خودرویی کرد. طرحی که در ابتدا قرار بود منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح فقط برای شهر‌های قرمز و نارنجی اجرا شود، اما با وجود زرد و آبی شدن بسیاری از شهر‌های کشور این طرح مشمول همه شهر‌ها شد و هنوز هم ادامه دارد.

تناقض‌های موجود در اجرای طرح

هرچند که در ابتدا و با شروع قوانین منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح شهر‌های بزرگ با کاهش محسوس خودرو در سطح شهر مواجه شد، اما رفته رفته این اتفاق رو به کاهش است و در این شب‌ها شما اگر بعد از ساعت ۲۱ هم به بیرون از خانه بروید با تعداد زیادی خودرو که در شهر در حال تردد هستند مواجه خواهید شد. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق تناقض‌هایی است که مردم شاهد آن هستند. روز‌های آخر آبان آمار جان باختگان مبتلا به کرونا از مرز ۴۰۰ نفر هم گذشته بود و بعضی روز‌ها به ۵۰۰ نفر هم نزدیک می‌شد و در کنار آمار جان باخته‌ها هر روز تعداد مبتلایانی که نیاز به مراقبت‌های ویژه داشتند بیشتر می‌شد و فشار مضاعفی بر کادر درمان وارد می‌آمد و از همین رو مردم هم برای کمک به کادر درمان، قوانین منع تردد را که در ابتدا سخت به نظر می‌رسید به خوبی رعایت کردند. اما رفته رفته و با زرد و آبی شدن برخی شهر‌ها و با باز شدن بعضی از مشاغل مانند تالار‌های پذیرایی که معمولا کارشان تا پاسی از شب ادامه دارد باعث شد کم کم مردم به این نتیجه برسند که این اتفاق دیگر برای حفظ سلامت شان نیست. یکی دیگر از دلایلی که باعث شد این اتفاق به تدریج در شهر‌های بزرگ نادیده گرفته شود تغییر لحظه‌ای قوانین بود در ابتدا قرار بود این منع تردد شبانه فقط مخصوص شهر‌های قرمز و نارنجی باشد، اما با وجود این که برخی شهر‌ها حتی دیگر شهر زرد هم محسوب نمی‌شدند و در وضعیت آبی به سر می‌بردند اعلام شد که منع تردد برای همه شهر‌ها ادامه دارد و این موضوع باعث شد برخی دیگر به رعایت قانون پایبند نباشند. شاید بتوان ازدحام و ایجاد صف‌های طولانی دیگر را که طی این ۷۰ روز توسط برخی سازمان‌ها ایجاد شد هم در کم رنگ شدن رعایت منع تردد شبانه بی تاثیر ندانست وقتی مردم بی تفاوتی برخی مسئولان را در برابر خطر این تجمع‌ها که بیشتر از تردد شبانه سلامت مردم را به خطر می‌اندازند می‌بینند می‌تواند دلیلی باشد بر بی خیال شدن ممنوعیت تردد شبانه.

منع تردد تا کی ادامه دارد؟

یکی از پرسش‌هایی که از ابتدای شروع منع تردد شبانه وجود داشت این بود که این طرح تا کی ادامه دارد؟ هر چند در ابتدا مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا زمان پایان یافتن اجرای این طرح را به وضعیت شهر‌ها گره زده و اعلام کرده بودند که منع تردد زمانی تمام می‌شود که وضعیت شهر از قرمز و نارنجی خارج شود و به وضعیت زرد، آبی یا سفید تغییر پیدا کند. اما بعد از این که شهر‌های بزرگ هم از وضعیت قرمز و نارنجی خارج شدند این طرح همچنان برای همه شهر‌ها در هر وضعیتی ادامه دار شد. اما واقعا تا چه زمانی این طرح ادامه خواهد داشت؟ به‌احتمال زیاد این محدودیت در طول فصل زمستان و تا پایان سال اجرا می‌شود. این خبری است که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آن را اعلام کرده و گفته است که این محدودیت‌ها از ۹شب به بعد در کل کشور بدون توجه به مناطق زرد، قرمز و نارنجی انجام می‌شود.

گمانه‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی

هرچند که ستاد ملی مقابله با کرونا علت منع تردد شبانه را کاهش شب نشینی‌ها و دورهمی‌هایی که باعث انتقال و شیوع بیشتر کرونا می‌شود اعلام کرده، اما تداوم آن در زمانی که شهر‌ها در وضعیت زرد و آبی به سر می‌برند همچنین بازگشایی مشاغلی مانند تالار‌های پذیرایی که زمان کاری آن‌ها در ساعت‌های منع تردد شبانه است.

گمانه‌هایی را برای مردم پدید آورده است. یکی از مهم‌ترین گمانه‌هایی که در این زمینه مطرح شده مربوط به خاموشی‌های اخیر است. بسیاری از کاربران معتقدند که اگر این منع تردد برداشته شود بعد از ساعت ۹ دوباره مغازه‌ها و پاساژ‌ها باز می‌مانند و میزان مصرف برق کشور بالا می‌رود و از آن جایی که به نظر می‌رسد شرکت برق قادر به تامین برق مورد نیاز کشور نیست احتمال خاموشی‌های بیشتری را در کشور در پی خواهد داشت. اما یکی دیگر از گمانه‌هایی که درباره دلیل ادامه دار شدن ممنوعیت‌های تردد شبانه مطرح شده درآمدی است که از جریمه خودرو‌ها در طرح ممنوعیت تردد شبانه به دست می‌آید. در همین زمینه خبرنگاری در توئیتر نوشت: «از زمان اجرای منع تردد شبانه ازساعت۲۱ به طور میانگین هر شب ۱۷ میلیارد تومان جریمه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود.» البته روز گذشته پلیس هم اعلام کرد که در یک شب ۸۳ هزار خودرو را به دلیل رعایت نکردن منع تردد شبانه جریمه کرده است. بسیاری از کاربران از ستاد ملی مقابله با کرونا خواسته اند که فقط در حوزه سلامت مردم تصمیم بگیرد و درآمدزایی یا کم شدن مصرف برق در تصمیمات آن ستاد را دخالت ندهد تا اعتماد مردم به این ستاد که در این برهه نبض سلامت مردم را در دست گرفته از بین نرود. همچنین کاربران زیادی از ستاد ملی مقابله با کرونا خواستند در این زمینه شفاف سازی کند و به سوالات پیش آمده در این خصوص پاسخ دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *