رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی/ علت صدای آژیری که در تهران شنیده شد

12:33 - 14 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۸۳۴۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی دولت گفت: حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی رو به افزایش بوده به نحوی که در سال ۹۲ این حضور حداکثر پنج درصد بود و هم اکنون ۲۴درصد زنان در عرصه مدیریتی حضور دارند.

- علی ربیعی ظهر امروز در نشست خبری هفتگی وبیناری خود با اصحاب رسانه با اشاره به دستاورد‌های کشور پس از پیروزی انقلاب در عرصه بانوان گفت: حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی رو به افزایش بوده به نحوی که در سال ۹۲ این حضور حداکثر پنج درصد بود و هم اکنون ۲۴درصد زنان در عرصه مدیریتی حضور دارند. در عرصه‌های علمی، زنان ما درخشش‌های بسیاری داشتند. هم اکنون ۳۳ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند، که این نسبت پیش از انقلاب ۲ درصد بوده است

امروز دانشجویان دختر بیش از پسران روی صندلی‌های دانشگاه‌ها نشسته‌اند
وی با بیان اینکه امروز دانشجویان دختر بیش از پسران روی صندلی‌های دانشگاه‌ها نشسته‌اند، گفت: با تمهیدات صورت گرفته در دولت حضور زنان در سازمان‌های مردم نهاد افزایش چشمگیر یافته است و امروز زنان پیشتازان خیر جمعی هستند. دولت نیز در راستای سیاستگزاری معطوف به زن، ۱۰ لایحه جدید حمایت از زنان مدیران و دختران را تهیه کرده است. در این دولت در حمایت از زنان ایرانی، قانون تابعیت فرزندان مادر ایرانی دنبال و در این ماه‌ها اجرایی شد.

اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده و مهارت ارتباطی در خانواده
سخنگوی دولت بیان داشت: همچنین اقدامات حقوقی برای حمایت زنان و کودکان با پیشبرد لایحه تامین امنیت زنان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان صورت گرفته است. طرح الگوسازی و اجرای طرح ملی گفتگوی خانواده و مهارت ارتباطی در خانواده اجرایی شده و تقویت مهارت‌های فردی خانواده‌ها در بحران کرونا نیز اخیرا اجرایی شده است

وی با بیان اینکه با توجه به زمینه‌های ایجاد شده برای مشارکت اقتصادی زنان بخش بیشتری از اشتغال‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر به زنان اختصاص یافته است، گفت: در سال‌های اخیر در بحث بازار کار نرخ مشارکت زنان از ۱۳.۴درصد در سال ۹۲ به ۱۵.۵درصد افزایش یافته و سهم زنان از اشتغال سیر صعودی داشته، به عنوان مثال از ۲۳.۵ میلیون شاغلین کشور، بیش از ۳.۶۹.۰۰۰ نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ و در سال ۹۵ به ۶۶درصد رسیده است

ربیعی عنوان کرد: طرح توانمندسازی زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار مبتنی بر مهارت افزایی و مشارکت دادن در کسب و کار‌های خرد و الگو‌های نوین اشتغال خانگی در کشور اجرایی شده است. در این راستا از تشکیل بیش از ۴۱۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایر و تعاونی زنان حمایت شده است

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین جهت تامین امنیت آینده زنان سرپرست خانوار بیش از دویست و بیست هزار نفر در چند سال اخیر از سوی دولت دارای بیمه تامین اجتماعی شده اند.سهم بیمه شده‌های زن از سال ۹۲ تا ۹۹ همواره رو به افزایش بوده است، یعنی زنان بیشتر وارد بازار کار رسمی شده اند و اکنون به ۲۰.۳ درصد رسیده است.

وی در ادامه اضافه کرد: از همین فرصت استفاده کرده و در ادامه موفقیت زنان ایرانی سرکار خانم دکتر مژده روشن طبری مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد با آرای اعضای شورای بین المللی ایزو برای اولین بار در تاریخ این سازمان به عنوان ریاست کمیته سیاستگذاری کشور‌های در حال توسعه انتخاب و از ابتدای سال جاری میلادی به این سمت منصوب شدند

سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز، روز فناوری فضایی است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز پروژه‌های فضایی از مرحله تحقیقاتی وارد مرحله کاربردی و عملیاتی شده و علاوه بر ماهواره پارس ۱، به عنوان یک ماهواره پیشرفته سنجش از دور، ماهواره‌های ناهید ۱ و ۲، ظفر ۲، طلوع و بلوک انتقال مداری سامان هم مراحل نهایی خود را سپری می‌کنند.
 
دسترسی آسان به داده‌های ماهواره‌ای برای توسعه کسب و کار‌ها
ربیعی در ادامه افزود: دسترسی آسان به داده‌های ماهواره‌ای برای توسعه کسب و کار‌ها و ارائه خدمات متنوع در راستای مدیریت بهینه کشور و افزایش بهره وری سایر حوزه‌ها با اولویت بالا مورد توجه دولت است.دیروز هم با تلاش‌های متخصصان ما ماهواره بر "ذوالجناح" با یک تحول فناورانه در استفاده از سوخت جامد و موتوری قدرتمند به فضا پرتاب شد.

وی با اشاره به سفر ظریف در جهت عملیاتی ساختن منطقه گرایی شش کشوری که به ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای شش جانبه معروف شده به باکو، ایروان، تفلیس، مسکو و استانبول گفت: در حقیقت سرمایه مذاکرات فرآیند سه جانبه، که ایران، ترکیه و روسیه در کمک به ایجاد صلح و ثبات در سوریه آن را کسب کردند زمینه مساعدی برای تعمیم این تجربه در یک حوزه متفاوت را فراهم آورد.
 
چشم انداز و تحول مثبت روابط سه کشور ایران، ترکیه و روسیه
ربیعی عنوان کرد: در یک چشم انداز و تحول مثبت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه، به اضافه سه کشور قفقازی می‌توانیم سطح در هم تنیدگی اقتصادی و فرهنگی، و خطوط ترانزیتی و ریلی در این جغرافیای بزرگ از خلیج فارس تا خزر، از ارس تا دریای سیاه و مدیترانه را به چنان سطحی ارتقا دهیم که نه تنها وقوع هر مناقشه‌ای غیرممکن شود بلکه کل این منطقه وسیع به شاهراه تمدنی و نقطه اتصال شرق و غرب تبدیل شود

سخنگوی دولت یادآور شد: در هفته گذشته دولت در راستای تقویت جوامع محلی و واگذاری اداره امور توسط مردم و نیز با توجه به ضرورت تحقق اصل تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات به نهاد‌های محلی و ایجاد نهاد‌های اجرایی در روستا «لایحه تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستا‌های کشور» را به تصویب رساند.

 ربیعی در ادامه بیان داشت: در مصوبه‌ای دیگر با گسترش دولت الکترونیک که از برنامه‌های محوری دولت بوده است با هدف حذف مراجعه حضوری متقاضیان دریافت مجوز ساخت و ساز به مراجع متعدد، آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد بستر یکپارچه ارایه خدمات مرتبط با اخذ مجوز ساخت و ساز در کشور و تسهیل فرایند‌های مربوط را به تصویب رساند.
 
راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت همچنین وزارت کشور را موظف کرد با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حداکثر ظرف ۶ ماه نسبت به راه اندازی سامانه مدیریت ساخت و ساز اقدام کند. صدور پروانه ساختمانی پس از دریافت شناسه یکتا که توسط این سامانه اختصاص داده خواهد شد، انجام می‌گیرد

ربیعی گفت: دولت، شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی را نیز موظف کرد کلیه فرایند‌های دریافت وجوه و عوارض قانونی خود را به گونه‌ای اصلاح کنند که تمامی پرداخت‌ها به صورت خودکار و الکترونیک انجام شود و سازمان تامین اجتماعی هم موظف است حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، نسبت به راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی بر خط حق بیمه کارگران ساختمانی مندرج در «قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» اقدام کند. 
 
اختصاص هفت هزار میلیارد ریال برای نوسازی واحد‌های مسکونی بندر امام
وی ادامه داد: در جلسه روز یکشنبه دولت مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به منظور پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق ایجاد و اصلاح شبکه فاضلاب و جمع آوری آب‌های سطحی شهر‌های اهواز، بندر امام و چمران اختصاص یافت. دولت همچنین با اختصاص بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکونی شهری واقع در بافت غیررسمی شهر بندر امام خمینی استان خوزستان موافقت کرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در مصوبه‌ای دیگر هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی با اختصاص تسهیلات لازم جهت اجرایی نمودن پروژه‌های احداث نیروگاه بخاری سیریک هرمزگان با ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات موافقت کرد.

 

رد کلیات بودجه توسط مجلس
ربیعی درباره رد کلیات بودجه توسط مجلس گفت: تغییرات زیاد شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی نیز به بودجه نبخشیده بودند. دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می‌تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شالکه بودجه به هم بخورد دنبال کند.

وی درباره محور‌های اصلی لایحه بودجه که دولت بر آن اصرار داشت و متاسفانه به شکلی آثار منفی زیادی به هم ریخته است، گفت: این موارد شامل  تقویت ارزش پول ملی، کاهش تورم و تورم زا نبودن، مدیریت منطقی مالیات، حمایت از معیشت مردم و کالا‌های اساسی و عدم ایجاد رانت هستند. 

ربیعی تصریح کرد: در عمل تغییر نرخ ارز که عملا صورت خواهد پذیرفت ارز از۱۱ هزار و ۵۰۰ به ۱۷ هزار  ۵۰۰ افزایش داد. این امر موجب افزایش تورم، نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.افزایش سقف بودجه موجب افزایش نقدینگی و تورم زا بدون منابع معتبر، حذف ارز ترجیحی و دادن یارانه ناکافی هر دو امری منفی هستند. شوک آور باید تورم غیرقابل تحمل به بار خواهند آورد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور اضافه کرد: درآمد‌های واهی پیش بینی شده با عدم قطعیت در وصول و هزینه قطعی موجب افزایش نقدینگی و فشار بر تولید و مردم خواهد شد.مواردی مثل مجوز ورود خودرو از مناطق آزاد تصمیمی رانت زا ست که در اجرا مشکلات زیادی خواهد داشت. 

وی گفت:با یک تحلیل محتوا فراوانی مطالبی که در خصوص بودجه از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته شده است عبارتند از: وابستگی بودجه پیشنهادی به نفت و ضرورت کاستن از این وابستگی و کم کردن نقش نفت در بودجه، افزایش حجم بودجه و تورم زا بودن آن، پیش بینی درآمد‌های واهی در بودجه تقدیمی دولت، بودجه شرکت‌های دولتی و فساد و رانت در آن، عدم عدالت گرایی در بودجه، الا مقایسه کنیم نتایج کمیسیون تلفیق که امروز به صحن مجلس آمده بود.

ربیعی عنوان کرد: در خصوص وابستگی بودجه به نفت برخی گفتند که میزان فروش پیش بینی شده در لایجه بودجه خائنانه است. اما خودشان بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را بیشتر کردند با این تفاوت که از تولید که قدرت ملی و جایگاه جهانی ما را ارتقا می‌داد و به زیان کشور‌های رقیب بود کاستند و به جای آن نرخ ارز را که تاثیر مستقیم بر زندگی مردم دارد افزایش دادند.

وی توضیح داد: در خصوص افزایش حجم بودجه و تورم زا بودن آن دولت بار‌ها اعلام کرد که هزینه‌های پیش بینی شده اجتناب ناپذیر بوه است و نمایندگان محترم هر قلم هزینه را زیاد می‌دانند کاهش دهند. مع الوصف نه تنها این هزینه‌های کاهش نیافت بلکه ۳۵ درصد به آن افزوده شد. آن‌ها که مدعی بودند بودجه دارای کسری است به یکباره ۱۳۰ هزار میلیارد به همین بودجه اضافه کردند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نتیجه آن شد که در سرفصل‌های درآمد‌های نفتی ۳۲ هزار میلیارد، درآمد‌های عمومی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان شامل ۴۱ هزار میلیارد تومان که می‌گفتند دولت در شرایط رکودی اساسا نیابد دولت مالیات را اضافه کند، ۴۱ هزار میلیارد تومان درآمد‌های کمرگی بواسطه افزایش نرخ تسعیر ارز و ترخیص خودرو‌های لوکس از مناطق آزاد که مفسده‌ها و مشکلات خود را دارد، و حدود ۴۰ هزار ملیارد تومان سایر درآمد‌ها را شاهد هستیم.

ربیعی در ادامه بیان داشت: طبقه محروم و فردوست جامعه را با تصمیمات عجولانه خود دچار رنج و سختی می‌شوند. هر میزان یارانه‌ای که از محل ضرب و تقسیم ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۷۵۰۰ تسعیر ارز برای جبران دهک‌های پایین در نظر بگیرید بازهم مشکلات اقتصادی ناشی از حذف یارانه ۴۲۰۰ را حل نخواهد کرد. دولت بار‌ها اعلام کرده که با یک شیب منطقی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر دارد، ولی حذف ناگهانی آن بیشترین ضربه را به طبقات محروم جامعه خواهد زد.

 
موضع دولت به اظهارات دولت آمریکا
سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت به اظهارات دولت آمریکا که اعلام کرده است که برای بازگشت به برجام ابتدا باید ایران به تعهدات پیشین خود برگردد گفت: موضع ما درباره این موضوع همیشه روشن بوده است. آمریکا تنها طرفی است که به عضویت خود در برجام خاتمه داده و اقدامات متعددی از جمله وضع تحریم‌های یکجانبه نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.

ربیعی در ادامه اضافه کرد: برخلاف آمریکا ما هرگز از برجام خارج نشده‌ایم و تا یک سال پس از خروج آمریکا به تعهدات خود بطور کامل عمل کرده ایم، اما در واکنش متناسب به خروج آمریکا و ناتوانی دیگر اعضای برجام در عمل به تعهدات شان ناگزیر از متوسل شدن به حق قانونی خود مطابق با بند ۳۶برجام (که به ما اجازه می‌دهد در واکنش به عدم اجرای تعهدات سایر طرف ها، تعهدات خود را بطور جزئی یا کلی متوقف کنیم) متوسل شدیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت جدید آمریکا نمی‌تواند تاریخ را وارونه بخواند و یا قانون علت و معلول را معکوس کند. تنها راه منطقی برای بازگشت ما به اجرای کامل تعهدات، بازگشت شرایط به قبل از شروع نقض فاحش برجام از سوی آمریکاست. اما به محض به آنکه چنین اتفاقی رخ بدهد، ما نیز بلافاصله به انجام کامل تعهدات خود بازخواهیم گشت.
 
نظری درباره انتصاب افراد در دولت آمریکا نمی‌دهیم
سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت به انتخاب راب مالی به عنوان مسئول پرونده ایران در آمریکا گفت: ما نظری درباره انتصاب افراد در دولت آمریکا نمی‌دهیم اما در این رابطه، متوجه این قاعده کلی هستیم که دیپلماسی سازنده بدون کسانی که به دیپلماسی سازنده باور دارند، به نتیجه نمی‌رسد اما در عین حال ما در ارزیابی نهایی نه به افراد و جملات آن‌ها بلکه به رفتار‌ها و تصمیم‌های آن‌ها توجه داریم.

وی عنوان کرد: رایزنی و مشورت با همه اعضای برجام ادامه خواهد داشت. از نظر ما فرآیند بازگشت آمریکا به برجام تابع فرمول پیچیده‌ای نیست و با بکار افتادن اراده سیاسی این اتفاق با همه الزامات آن به سرعت می‌تواند رخ بدهد. مجدد تاکید می‌کنم، بدون فاصله زمانی به محض بازگشت دولت آمریکا به تعهدات خود، ایران بطور کامل تعهداتش را عملی خواهد کرد.
 
اظهارات آقای مکرون دوراندیشانه و مسئولانه نبود
سخنگوی دولت در خصوص اصرار رئیس جمهور فرانسه مبنی بر افزودن عربستان به مذاکرات هسته‌ای با ایران و موضع دولت در این خصوص گفت: اظهارات آقای مکرون دوراندیشانه و مسئولانه نبود. همانطور که مکرراً گفته ایم قرار نیست هیچ مذاکره جدیدی درباره برجام انجام بگیرد و به تبع آن ملحق شدن اعضای جدید در گفتگو‌های پیشتر انجام شده بطور کامل منتفی است.

ربیعی ادامه داد: تنها یک سناریو درباره برجام وجود دارد و آن بازگشت هرچه سریعتر آمریکا به برجام و التزام همه اعضای آن از جمله فرانسه به تعهداتشان مطابق نص صریح توافق است. همیشه در استقبال از آغاز گفتگو‌های منطقه‌ای میان کشور‌های منطقه پیشتاز بوده ایم و همچنان دست ما به سوی همه همسایگان برای حل و فصل اختلافات دراز است. تنها کشور‌های منطقه هستند که از صلاحیت تامین امنیت منطقه برخوردار هستند و در این مسیر به مداخله‌ها و ابتکار‌های نامعمول کشور‌های خارج از منطقه نیازی ندارند.
 
آخرین وضعیت بررسی FATF
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که قرار بود در رابطه با موضوع FATF افرادی از طرف دولت در جلسات کمیسیون‌های مجمع تشخیص حضور پیدا کنند، گفت: خیر – دولت صریحا در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرده که هر وقت مجمع دعوت کند برای ادای توضیحات و پاسخ به سوالات آمادگی حضور در مجمع را دارد.

وی افزود: قبلا در جلسات متعددی، آثار اقتصادی این تصمیم (عدم پیوستن به FATF) توسط وزرای مختلف مطرح شده است. در دور جدید بررسی لوایح مذکورهم، با توجه به اینکه کانون مساله مورد بحث، یک امر حقوقی است، لذا در دولت تصمیم گرفته شد خانم دکتر جنیدی به عنوان نماینده دولت در جلسات بررسی آن، حضور پیدا کند.
 
ربیعی گفت: تاکنون نیز بیان استدلال‌ها و آثار سوء قرار گرفتن در لیست سیاه FATF به طور مشخص و شفاف بیان شده است.حالا این تصمیم‌گیرندگان در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام از افراد متشخص و متعهد هستند که قطعا مسئولانه تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنند.
 
صدای آژیری که در تهران شنیده شد به دلیل اتصال سیم‌ها بوده است
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص رخداد‌های عدم فرود هواپیمای ترکیش ایرلاین در فرودگاه امام و به صدا درآمدن آژیر خطر در غرب تهران و حواشی آن گفت:این موضوع هیچ شباهتی با موضوع تلخ سقوط هواپیما ندارد. این مساله توسط وزیر محترم راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت مطرح شد و ایشان در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به صراحت اعلام کردند: صدای آژیری که در تهران شنیده شد به دلیل اتصال سیم‌ها بوده و هیچ ارتباطی به فرودگاه امام و پرواز‌های شبانه نداشته است.
 
ضرورت گفتگوی دولت با مردم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت گفتگوی دولت با مردم گفت: معتقدم در هیچ دوره‌ای هم دولت اینچنین مورد بی مهری برخی از رسانه‌ها قرار نگرفت و این رسانه‌ها در اختیار مخالفان دولت بوده و عرصه حملات سنگین و در برخی موارد اتهامات بزرگ به دولت شده اند.

وی افزود: این روز‌ها تخریب دولت و اتهام زنی به او هزینه‌ای برای هیچ کس ندارد و به رغم اینکه دولت می‌داند در میان قوا تنها این حجم از تخریب فقط در مورد او صورت می‌گیرد، اما بازهم برای گشودگی فضای نقد در جامعه از آن استقبال می‌کند.  اتهام می‌زنند که دولت ارز ۴۲۰۰ تومان را به اقوام و نزدیکان خود پرداخت کرده. اگر این چنین است معرفی نکردن آن‌ها به قوه قضاییه خیانت است. قضاوت افکار عمومی یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیرگذار مدیریت در جامعه است.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *