وابستگی اروپا به آمریکا و موضوع برجام

5:15 - 15 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۸۵۹۱
سیاست خارجی اتخادیه اروپا به آمریکا گره خورده است حتی زمانی که دونالد ترامپ هدایت کاخ سفید را برعهده داشت.

- اروپا همچنان خود را پایبند برجام نشان می‌دهد و به ظاهر تلاش می‌کند تا این پیمان پابرجا بماند، اما تاکنون موفقیتی به دست نیاورده است، اما چرا؟

چرایی این مسئله به وابستگی اتحادیه اروپا به تصمیم آمریکا گره خورده است.

سیاست خارجی اتخادیه اروپا به آمریکا گره خورده است حتی زمانی که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بود و با اقدامات خود اروپایی‌ها را ناخرسند کرده بود، با این وجود از سیاست‌ها او تبعیت می‌کردند و در طول ۵ سال گذشته تاکنون هیچ یک از تعهدات خود را در برجام اجرا نکردند.

اروپا استقلال سیاسی ندارد، حتی در مقابل مخرب‌ترین رییس جمهور تاریخ آمریکا نتوانست از فرصت به دست آمده برای کسب استقلال سیاسی خود بهره ببرد.

دوران ریاست جمهوری ترامپ، فرصت مناسبی بود تا اروپا و حتی برخی دیگر از کشور‌های وابسته به آمریکا به خاطر رفتار‌ها و تصمیماتی که آمریکای دوران ترامپ در دنیا اعمال کرد، بهره ببرند و بتوانند تصمیمات مستقل بگیرند و خود را از چنگ سیاست‌های آمریکا نجات دهند.

اتحادیه اروپا بیشترین وابستگی را به آمریکا دارد و هر آنچه که در سطح بین‌الملل اتفاق می‌افتد و یا اعمال می‌شود، دنباله روی اروپا از آمریکا نیز دیده می‌شود.

آمریکا در سوریه و عراق مداخله می‌کند، اروپا نیز همان کار را انجام می‌دهد، آمریکا به حمایت از عربستان در جنگ علیه مردم مظلوم یمن می‌پردازد، اروپا نیز چنین می‌کند، بدون آنکه چرایی آن را بپرسد یا نسبت به عواقب اقدامات آمریکا بیندیشد خود را شریک جرم و جنایتی می‌کند که آمریکا مسبب آن است.

در ماجرای برجام نیز چنین شد، دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ از برجام خارج شد، اگرچه به ظاهر مخالفت‌هایی از سوی اروپا با این اقدام آمریکا دیده شد، اما تنها در حد حرف باقی ماند و هیچ واکنش عملی از سوی اروپا دیده نشد.

جدای از عهد و پیمانی که میان آمریکا و اتحادیه اروپا وجود دارد، ضعف در تصمیم گیری و نبود استقلال سیاسی اروپاست که باعث می‌شود تا تن به خواسته‌های آمریکا بدهد.

اکنون نیز اروپا همچنان در تبعیت از آمریکا گام بر می‌دارد، با وجودی که ترامپ رفته و این اتفاق برای اروپا خوشایند است، اما با آمدن جو بایدن، نیز تحرکی از سوی اتحادیه اروپا در موضوع برجام دیده نمی‌شود بلکه مواضع و سیاست‌هایی از سوی تروئیکای اروپایی دیده می‌شود که روند اجرای برجام را نابود می‌کند.

اظهارات امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه اگرچه با مخالفت اتحادیه اروپا روبرو شد، اما خواسته او خواسته قلبی دیگر اعضای تروئیکای اروپا و آمریکاست.

مکرون گفته بود که عربستان سعودی باید در مذاکرات هسته‌ای با ایران و دیگر مسائل منطقه‌ای حضور داشته باشد.

موضع مکرون را نمی‌توان موضع شخصی او دانست، رییس جمهور فرانسه حضور عربستان سعودی در مذاکراتی که از سوی ایران رد شده است، مطرح کرده تا واکنش‌ها را بسنجد و این رفتار سیاسی او با هماهنگی اتحادیه اروپا و سران کشور‌های انگلیس و آلمان به میان کشیده شده است.

ایران نسبت به این مسئله واکنش قاطعی نشان داد و همین امر باعث عقب نشینی اتحادیه اروپا شد.

سران اروپا آمریکا باید به این یقین برسند که قرار نیست مذاکره‌ای بر سر برجام انجام شود.

برجام یک پیمان و توافق مشخص است که از سوی آنها نقض شده و تنها راهی که باقی است، بازگشت اروپا و آمریکا به برجام و اجرای تعهداتی است که در این توافق وجود دارد.

سخنگوی اتحادیه اروپا اظهارات رییس‌ جمهور فرانسه مبنی بر حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای با ایران را «موضع شخصی» خواند و تاکید کرد که اتحادیه اروپا به برجام کنونی پایبند است.

«پیتر استانو» در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌ جمهور فرانسه که خواستار حضور عربستان در مذاکرات مرتبط با برجام شده است، تاکید کرد که این اظهارات ارتباطی با سیاست‌های مشترک اتحادیه اروپا ندارد.

وی افزود «اتحادیه اروپا به‌عنوان میانجی اصلی مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ کماکان قاطعانه تاکید دارد که این توافق باید زنده بماند و حفظ شود.»

سخنگوی اتحادیه اروپا تاکیدبر زنده ماندن و حفظ برجام دارد، در حالی که هیچ اقدامی برای زنده ماندن و حفظ آن انجام نمی‌دهند؛ آیا قرار است برجام با باقی ماندن ایران در این توافق حفظ شود؟

مفهوم اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا این است که غرب به تعهدات خود عمل نکند، اما ایران همچنان به برجام پایبند باشد.

زمان برای اروپا و آمریکا کوتاه و رو به پایان است، طرح راهبردی مجلس شورای اسلامی ایران در حال اجرا است و تا سوم اسفند ماه زمان زیادی باقی نمانده است..

سخنگوی اتحادیه اروپا درباره دیدگاه این اتحادیه در قبال مذاکرات جدید با ایران بر سر برنامه هسته‌ای اظهار داشت «اتحادیه اروپا در واقع میانجی و هماهنگ‌کننده توافقی است که قبلا امضا شده است و هرگونه تصمیم‌گیری درباره تغییرات این توافق از عهده ما خارج است.»

این اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا ثابت کننده این موضوع است که استقلال سیاسی در اتحادیه اروپا وجود ندارد که اگر وجود داشت آنها می‌توانستند با همکاری دیگر اعضای برجام (چین، روسیه و ایران) این توافق را اجرا کنند و در این صورت بود که آمریکا نیز مجبور به ورود بدون قید و شرط به توافق هسته‌ای می‌شد چرا که نمی‌خواست خود را از منافع آن محروم سازد.

وی گفته است «هرگونه تغییر در برجام منوط به تصمیم ۶ کشور عضو آن است.»

«پیتر استانو» باید به این نکته توجه کند که آمریکا عضوی از برجام نیست و از آن خارج شده است هیچ تصمیمی هم نمی‌تواند برای آن بگیرد؛ هر گاه جو بایدن آمریکا را به برجام بازگرداند و تعهدات خود را اجرا کرد می‌توان نام آن را در گروه ۱+۵ دوباره گنجاند.

در هر صورت تاکنون هیچ نشانه‌ای از آن که اروپا و آمریکا قصد بازگشت به برجام و اجرای تعهدات خود را داشته باشند دیده نمی‌شود و تنها لفاظی‌هایی است که هیچ ارزش سیاسی هم ندارد چرا که این سخنان در طول ۵ سال گذشته تاکنون بار‌ها گفته شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *