روحانی: هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد

10:21 - 15 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۸۶۷۳
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهورخطاب به جامعه حهانی و کشور‌هایی عضو برجام گفت: هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد. هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد، حرف‌های ناروا گفته نشود. ۱۰ سال برای تنظیم توافق برجام مذاکره شد. این توافق پیش روی ماست؛ همه باید پای تعهدشان بیایند.

- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیئت دولت، با تبریک سالروز تولد حضرت زهرا(س) اظهارداشت: جایگاه زنان از نظر  مقام انسانی، کمال و قرب به خداوند هیچ تفاوتی با مردان ندارد. امروز برای خلق حماسه‌های سیاسی، زنان همان کار مردان را انجام می‌دهند.  

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی زنان بدون افراط و تفریط در مسیر رشد حرکت کرده‌اند.  قبل از این دولت سهم زنان در مدیریت میانی و بالاتر ۵ درصد بود و امروز به ۲۵ درصد رسیده است.

روحانی اضافه کرد: امروز سفرای زن داریم و این بی‌سابقه بوده است. امروزه در صنعت برق و پتروشیمی مدیران بلندپایه زن داریم. خانم سفیر اهل سنت بلوچ  داریم و اینکه گفتیم مذهب، قومیت و جنسیت برای انتخاب مدیران تاثیر ندارد را در دولت عملی کردیم.  

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تعداد مدیران زن در ابتدای این دولت حدود ۱۱ هزار نفر بود و این تعداد امروزه به بیش از  ۱۹ هزار نفر رسیده است. جایگاه زنان در جامعه حقانیت انقلاب اسلامی  را نشان می‌دهد.  

وی با اشاره به ایام الله دهه فجر گفت: سرعت انقلاب آنقدر زیاد بود که به رژیم پهلوی و شاه مهلت فکر کردن نمی‌داد. این سرعت عمل امام (ره) و امت کاری کرد که هیچکس در سال ۵۷ باور نمی‌کرد.

روحانی با اشاره به اینکه خداوند کاری کرد که نشان داد منطق و کلام بر شمشیر پیروز است، افزود: منطق امام (ره)، کلام بود. او بر قدرت نظامی پیروز شد، این کار عظیمی بود. امام راحل از درون رژیم سربازگیری کرد. وقتی امام (ره) به سربازان دستور فرار از پادگان‌ها را دادند و وقتی افسران درجه دار ارتش به پا خواستند، نیرو‌های مسلح به هم ریخت.

رئیس جمهور عنوان کرد: شاه نمی‌خواست فرار کند، ولی وقتی حادثه لویزان در عاشورا، فرار سربازان و تزلزل در قدرتش را دید و از کشور فرار کرد.

وی افزود: امام (ره) پایه‌های حکومت استبدادی را لرزاند و طوفانی ایجاد کرد که دنیا فکرش را نمی‌کرد. سران کشور‌های دنیا آن روز‌ها انگشت به دهان مانده بودند که این قدرت از کجا آمده است. امام (ره) کار بزرگی کرد و مردم نیز با خلوص و شجاعت کنارش آمدند و این انقلاب را به ثمر رساندند.
 
روحانی اظهارداشت: امام (ره) با روح مطمئن و اراده آهنین آمد و مردم را آزاد کرد. ما به انقلاب افتخار  می‌کنیم و باید از انقلاب مواظبت کنیم تا در مسیر خود و اخلاق باشد و نگذاریم انقلاب را منحرف کنند.
 
رئیس جمهور با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه در مجلس یادآورشد: دولت طبق قانون و زمان مقرر و البته یکی دو روز بودجه را تقدیم مجلس کرد. اینکه مجلس بودجه‌ای را رد و یا تصویب کنند حق آنهاست و طبق نظرشان عمل می‌شود. اما در زمان بررسی این بودجه در کمیسیون تلفیق حرف‌هایی زده و وعده‌هایی داده شد که مورد انتظار ما نبود.

وی افزود: ما در این بودجه زحمت کشیدیم و می‌خواستیم در مجلس کامل‌تر شود، اما متاسفانه اهدافی که در بودجه داشتیم، مورد توجه نمایندگان در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت. هدف ما این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم. اگر سال بعد دلار ۱۴ تا ۱۶ هزار شد، بودجه لنگ نشود.

روحانی اضافه کرد: خدا را گواه می‌گیرم از سال گذشته تلاش داریم، در پایان دولت دو آرزو را محقق کنیم، کشوری که در برابر کرونا و از مشکلات تحریم‌ها عبور کرده باشد. در بودجه هم همین را گفتیم. وقتی می‌گوییم ارز را متعادل می‌کنیم. وقتی می‌گوییم نفت باید فروشش ۲ هزار و ۳۰۰ بشکه باشد؛ همه دنیا مفهوم را می‌فهمند. ما پیام‌های مهمی در این بودجه دادیم. می‌خواستیم مردم آینده روشنی را تصور کنند و جهش تولید را ادامه دهیم. ما امروز نظرمان را به مجلس اعلام می‌کنیم و انشالله به یک نقطه مطلوب برسیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: اینک، شرایطی در کشور نیست که سردارانی در میدان جنگ در برابر دشمن باشند و یک عده‌ای خدایی ناکرده پشت دشمن، علیه سربازان میدان جنگ سنگر بگیرند. ما روز‌های سختی را می‌گذرانیم ماداخل یک جنگ هستیم و همه باید به ما کمک کنند.

وی گفت: مگر جنگ و جنون ترامپ را می‌توان انکار کرد، انکار دشمن ننگ و به ضرر کشور است، من تعجب می‌کنم که عده‌ای مشکلات کشور که ناشی از تحریم است را می‌بینند، اما یک کلمه علیه آمریکا حرف نمی‌زنند. ما داخل یک کشوریم و باید از تحریم فرصت بسازیم.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: این ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان کشور هم اکنون در حال استفاده از فرصت تحریم هستند و اگر تحریم نبود شاید خیلی از این عزیزان انگیزه نداشتند، کرونا هم یک تهدید بود که فرصت ایجاد کرد. امروز افراد زیادی برای ساخت دارو و تجهیزات کرونا تلاش می‌کنند و در این فرصت فداکاری مردم را به عینه دیدیم؛ کارخانه‌ها چند شیفته کار کردند. یک روز نبود که رانندگان کامیون‌ها کار نکنند، از کشاورزان و صنعتگران تشکر می‌کنیم.

وی گفت: مردم می‌بینید یک ساعت برق می‌رود، چه می‌شود. وقتی نعمت از دست می‌رود، قدر آن نعمت را می‌دانیم. آب، برق، گاز، خدمات بهداشتی، آموزش مجازی و کاری که در اقتصاد دیجیتال و توسعه پهنای باند را ببینیم.

روحانی با بیان اینکه امروزه خیلی از کار‌ها از طریق فضای مجازی می‌شود، اظهارداشت: اگر کسی تصور کند پیشرفت اقتصادی بدون اقتصاد دیجیتال ممکن است، خطا کرده است. باید شبکه ملی اطلاعات پیشرفت کند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر در زمان کرونا، فضای مجازی نبود چه می‌کردیم، گفت: خدمت مردم عرض می‌کنم با همه توان برای اینکه فشار اقتصادی مضاعف نشود، تلاش می‌کنیم. روند، روند کاهنده در تورم و روند افزاینده در رشد اقتصادی است. کاری کنیم که اقتصاد را به حرکت درآوریم.
 
رئیس جمهور خطاب به جامعه حهانی و کشور‌هایی عضو برجام گفت: هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد. هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد، حرف‌های ناروا گفته نشود. ۱۰ سال برای تنظیم توافق برجام مذاکره شد. این توافق پیش روی ماست؛ همه باید پای تعهدشان بیایند.
 
وی افزود: افکار عمومی و سیاستمداران جهان و خود آمریکا معتقدند برجام می‌تواند برای امینت، صلح و تعامل کشور‌ها مفید باشد و ما هم با این مبنا پیش می‌رویم.

روحانی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند تا امروز ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ هستند. این توافقنامه مورد تایید شورای امنیت است و هرگاه آن را نقض کنید، جرم کردید. اگر به قانون و مقررات بین المللی برگشتید، ما هم به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم. ما از برجام خارج نشدیم که برگردیم.

رئیس جمهور بیان داشت: آمریکایی‌ها باید به ۲۲۳۱ و مقررات بین المللی برگردند. اگر هر گونه حسن نیت دیدیم، پاسخ آن حسن نیت خواهد بود. اگر اقدام ببینیم، اقدام خواهیم کرد و اگر تعهد کامل ببینیم از طرف ما نیز همین روند خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *