آلودگی آب و تاثیرات منفی بر زندگی انسان‌ها

1:18 - 17 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۸۸۴۷
مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آب‌های جاری به صورت طبیعی و به دست انسان‌ها آلوده میشوند و براحتی وارد چرخه بدن انسان می‌شود، برخی از منابع آلودگی آب که تاثیرات منفی دارد و باعث آلودگی آب و محیط زیست می‌شود.
علی مریدی، مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی آب و مضرات آن به میزان گفت: هر گونه تغییر فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در آب که به گونه‌ای پیامد‌های مضری برای انسان، حیوانات، گیاهان و سایر موجودات داشته باشد به عنوان آلودگی آب شناخته می‌شود.
 
وی ادامه داد: آلودگی آب یکی دیگر از انواع آلودگی است که ناشی از مواد شیمیایی، ذرات ریز می‌باشد و یا ناشی از باکتری‌هایی است که باعث کاهش کیفیت و خلوص آب می‌شوند. آلودگی آب می‌تواند در اقیانوس ها، رودخانه ها، دریاچه‌ها و مخازن زیرزمینی رخ دهد. این آلودگی در منابع مختلف آب که در چرخه طبیعی آب در کنار هم جریان دارند پخش می‌شود.

مریدی ادامه داد: برخی از منابع آلودگی آب که تاثیرات منفی دارد و باعث آلودگی آب می‌شود، افزایش رسوبات حاصل از فرسایش خاک، دفع و تخلیه نامناسب زباله، آبشویی آلودگی خاک به منابع آب، پوسیدگی مواد آلی در منابع آب است که از اثرات آلودگی آب می‌توان به کاهش مقدار آب قابل شرب در دسترس، کاهش منابع آب برای آبیاری محصولات زراعی و تأثیرگذاری بر حیات وحش وابسته به آب است را اشاره کرد.

مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: فاضلاب تصفیه نشده شهرداری‌ها و صنایع یکی از بدترین آلودگی‌های آب می‌باشد که به داخل خاک و آب نفوذ می‌کند و فاضلاب تصفیه نشده به راحتی رها می‌شود و زمین، آب و اکوسیستم ساحلی را آلوده می‌کند. شیرابه‌هایی که در محل دفن زباله‌ها تولید می‌شوند می‌توانند باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی شوند.

وی افزود: آلوده شدن آب‌های زیرزمینی با پاتوژن‌ها و نیترات، برحسب تراکم جمعیت و شرایط هیدروژئولوژیک زمین، می‌تواند بدلیل نفوذ مایعات موجود در سیستم‌های فاضلاب بداخل زمین ایجاد گردد. این مایعات بدرون زمین نشت کرده و از خاک‌های اشباع نشده (خاک‌هایی که بطور کامل با آب پر نشده اند) عبور می‌کنند و سپس وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند و موجبات آلوده شدن آن‌ها را فراهم می‌آورند. این امر زمانی مشکل آفرین می‌شود که در نزدیکی چنین مکان‌هایی چاه آبی قرار گرفته باشد و از آن برای تهیه آب شرب استفاده شود. در طی عبور مایعات از میان خاک، برحسب زمان سپری شده جهت طی مسیر بین منبع آلاینده تا چاه آب، عوامل بیماریزا یا از بین می‌روند و یا بخش بزرگی از آن‌ها جذب می‌شوند.

مریدی ادامه داد: فاضلاب‌های صنعتی بیشتر از کارخانه‌هایی هست که دستگاه تصفیه فاضلاب ندارند و فاضلاب تولیدی خودشون رو مستقیما وارد آب میکنند. حتی در مواردی مشاهده شده که فاضلاب منازل به داخل این منابع آبی ریخته میشود و منجر به آلودگی می‌شود.

وی اظهار کرد: کارخانه‌ها از ۲ راه آب رودخانه‌ها را آلوده میکنند، مورد اول کارخانه‌هایی هستند که با وارد کردن آب داغ به داخل رودخانه‌ها باعث افزایش دمای آب میشود که در نتیجه اکسیژن محلول در آب کم شده، با کم شدن اکسیژن، ماهی‌های درون آب میمیرند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *