سندی که در سال ۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود/ هزینه دادرسی نباید مانعی در مسیر اجرای عدالت و تحقق دادرسی عادلانه باشد

16:20 - 16 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۹۱۳۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نیرو‌های دستگاه قضایی همراه دولت و بخش‌های مختلف خواهند بود تا اجازه ندهند منابع طبیعی آسیب ببیند، گفت: باید جلوی قاچاق چوب و تجاوز به حریم جنگل گرفته شود.

-  آیت الله رئیسی در نشست تخصصی احیای حقوق عامه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست با بیان اینکه حفظ ذخایر و گنجینه‌های ارزشمند آب، خاک، جنگل، محیط زیست و ثروت ملی، یک وظیفه مهم شرعی، الهی و قانونی است که ما بر عهده داریم، گفت: ذخایر و گنجینه‌هایی که مربوط به عصر‌ها و نسل هاست باید حفظ شود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این نکته که تجاوز و تعدی به جنگل و حریم جنگل و اختصاصی کردن آن به نحوی که مردم از آن محروم شوند، موضوعی است که باید از آن جلوگیری شود، گفت: در این زمینه مدیران مربوطه در حوزه‌های آب، خاک، محیط زیست و جنگل در خط مقدم هستند و اگر نیروی کافی و امکانات و اعتبار لازم وجود نداشت، این مدیران می‌توانند از سازمان‌های مردم نهاد که در این زمینه آمادگی نقش آفرینی دارند، از نیرو‌های بسیجی جان بر کف و همچنین از مردم استمداد کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه آن مدیریتی که با امکانات موجود به خوبی و با قدرت انجام شود دارای جلوه‌ای مثبت است، به موضوع تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: مشکل تالاب انزلی سالیان سال است که وجود داشته و شایسته نیست که همچنان وضعیت به شکل فعلی باقی بماند. باید زیرمجموعه‌های کمیته مربوط به تالاب انزلی فعال باشند تا شاهد آسیب دیدن تالاب نباشیم. اکنون بر اساس گزارش معاون دادگستری، تالاب آسیب‌هایی می‌بیند و باید کمیته تالاب فعال شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نیرو‌های دستگاه قضایی همراه دولت و بخش‌های مختلف خواهند بود تا اجازه ندهند منابع طبیعی آسیب ببیند، تاکید کرد: لازم است که معاونان رئیس کل دادگستری و دادستان و بخش‌های قضاوتی و نظارتی در میدان باشند تا این موضوعات سامان گیرد و در زمان کوتاه انجام شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: افرادی هستند که از زمان و منافذ سوءاستفاده می‌کنند و برخی افراد برای سوءاستفاده برگه‌ای ارائه می‌دهند و مجوزسازی می‌کنند؛ لذا باید مراقب بود؛ ۴۰ سال از پیروزی انقلاب گذشته و ما حق آزمون و خطا نداریم و باید کار متقن انجام دهیم.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/2965700_924.mp4']

رئیس قوه قضاییه ضمن تاکید بر حل و فصل هرچه سریعتر بحران پسماند‌ها در گیلان گفت: پسماند‌ها برای مردم ضرر دارند و آفات و امراضی را ایجاد می‌کنند و در همین راستا مسئولان وظیفه دارند که به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کنند. باید همه جهات موضوع در مسئله پسماند‌ها لحاظ شود؛ چراکه این قضیه بدون راهکار نیست و باید راهکار‌های متقنی که تجربه شده است را اجرا کرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر این نکته که مدیرکل منابع طبیعی طبیعتا از مسئولیت بسیار مهمی نسبت به منابع طبیعی برخوردار است، گفت: با توجه به گزارشات بسیار زیادی که در جلسه امروز از اوضاع منابع طبیعی گیلان شنیدیم مشخص می‌شود که مسئولیت مدیرکل منابع طبیعی در این استان بسیار زیاد خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که باید جلوی قاچاق چوب و تجاوز به حریم جنگل گرفته شود.
آیت الله رئیسی ادامه داد: هزینه کارشناسی در جایی که اعتبار لازم وجود ندارد، ضروری نیست و لازم است که در این زمینه، رئیس کل دادگستری سازوکاری را تعریف کند.

var player = videojs('player_746029_2965145',{poster:'',width:640,height:352}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2965145',{},function (data) {}); }));

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه روح قانون جلوگیری از تعدی به ذخایر است و بن بستی برای دادرسی عادلانه وجود ندارد، گفت: هم نسبت به هزینه کارشناسی و هم هزینه دادرسی، بن بستی وجود ندارد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه کیفر و تصمیم در مورد افراد متجاوز به منابع طبیعی باید بازدارنده باشد، عنوان کرد: مسئله کاداستر برای گیلان و استان‌های شمالی از جمله ضرورت‌هایی است که باید در آن تسریع شود و یک روز هم معطل نماند.

رئیس قوه قضاییه با غیرقابل قبول دانستن هر گونه تجاوز به بستر و حریم رودخانه تاکید کرد: تصرف حریم رودخانه، اقدامی غیرمجاز است و برخورد با آن باید سریعا صورت بگیرد. ضمن اینکه کارشناس این میدان وزارت نیرو است و قانون در این زمینه صراحت دارد.

آیت الله رئیسی در خصوص موضوع هزینه دادرسی نیز گفت: پرداخت هزینه دادرسی نباید مانعی برای رسیدگی عادلانه باشد. برای معاف شدن از هزینه دادرسی راهکار وجود دارد. روح قانون نمی‌خواهد دادرسی انجام نشود. هزینه دادرسی باید باشد، اما نبود آن نباید مانعی در مسیر اجرای عدالت و تحقق دادرسی عادلانه باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان یکی از اعضای حاضر در این جلسه در رابطه با اراضی شرکت ابریشم گفت: سندی که گفته شد در سال ۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود. سند غیرقانونی که با زد و بند گرفته شده، حتما باید ابطال شود و از همکاران قضایی می‌خواهم که با شجاعت در مورد اینگونه مسائل برخورد کنند. کار معمولی را همه انجام می‌دهند؛ مهم انجام دادن کار ویژه است. مسئله کارخانه ابریشم را به طور جدی دنبال کنید.

var player = videojs('player_180405_2965141',{poster:'',width:640,height:352}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2965141',{},function (data) {}); }));

آیت الله رئیسی همچنین با بیان اینکه فساد در هرکجا باشد باید دنبال و ریشه کن شود، گفت: به فساد سازمان یافته اعتقادی نداریم؛ البته نمی‌گویم باند فساد نداریم، اما هاضمه جمهوری اسلامی فساد ناپذیر و تبعیض ناپذیر است و فساد را در هیچ کجا تحمل نمی‌کنیم و خسته نمی‌شویم و دچار حاشیه نیز نمی‌شویم.

بحران زباله در گیلان

گفتنی است پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، دکتر مرتضوى استاد دانشگاه و فعال اجتماعى ضمن تشریح پیامدهاى معضل پسماند‌ها در استان گیلان گفت: روزانه دو هزار و ٥٠٠ تن زباله در این استان تولید مى شود که ۷۰ درصد آن‌ها‌تر و مابقی خشک هستند. امروز با بحران زباله در گیلان مواجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند فاجعه‌ای زیست محیطى رقم خواهد خورد.

هنوز در گیلان شاهد تخریب منابع طبیعى و قاچاق چوب هستیم

«حامد اخترى» مدیرکل منابع طبیعى استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه هنوز در گیلان شاهد تخریب منابع طبیعى و قاچاق چوب هستیم، به موضوع پرداخت هزینه‌های کارشناسی در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: یکى از مشکلات ما عدم پرداخت هزینه هاى کارشناسى در پرونده هاى مرتبط با دستگاه قضایى است که مى تواند به عنوان ترک فعل مدیر محسوب شود. متاسفانه ردیف بودجه خاصى براى هزینه هاى کارشناسى وجود ندارد.

رفع تصرف ۶۴ هکتار از اراضی

«وحید خرمى» رئیس اداره کل آب منطقه اى گیلان هم در این نشست با بیان اینکه در سطح استان گیلان ٥٤ رشته رودخانه دائمی داریم، اظهار کرد: در ١٠ ماهه اول امسال ٤٥٠ دادخواست رفع تصرف دادیم و رای بر آزادسازی ٦٤ هکتار از اراضی داده شده است.

برگزاری بیش از ١٠ جلسه در مورد معضلات تالاب انزلی

«سید رحمان سیدزاده» معاون قضایى دادگسترى گیلان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری بیش از ١٠ جلسه در مورد معضلات تالاب انزلی، گفت: کمیته مدیریت تالاب تشکیل شده؛ اما زیرکمیته اى براى آن تشکیل نشده است. یکی از معضلات زیست محیطی دیگر در خصوص تالاب انزلی، ورود رسوبات به این تالاب است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *