طرح مداخله کشور‌های منطقه در برجام؛ اقدامی برای شکست مذاکرات

5:15 - 23 بهمن 1399
کد خبر: ۶۹۹۷۶۷
ایده مداخله کشورهای منطقه در مذاکرات هسته ای دستمایه یادداشتی در پایگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیت کرفت» قرار گرفته است.
درخواست برخی رژیم های منطقه تحت حمایت برخی از کشور‌های اروپایی برای مشارکت در مذاکرات احتمالی پیرامون برجام، در منظر کارشناسان نیز اقدامی غیر واقع بینانه است.
 
در یادداشتی که «ریسپانسیبل استیت کرفت» به موضوع مشارکت رژیم های منطقه در مذاکرات احتمالی پیرامون برجام اختصاص داده، این مسئله، «دستورالعملی برای شکست» توصیف شده است.
 
یادداشت با اشاره به درخواست اخیر «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه در این مورد، ادعایش در مورد حذف این کشور‌ها در مذاکرات پیشین به عنوان اشتباهی بزرگ و البته گنجاندن فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران در مذاکراتی احتمالی آتی، تاکید می‌کند که اگر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان خواهان طی چنین مسیری هستند باید بدانند که این مسیر قطعا مانع احیای برجام و بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی اش می‌شود.
 
از این منظر، محتمل‌ترین نتیجه توقف همکاری کامل ایران با آژانس انرژی اتمی خواهد بود؛ چرا که توقع پذیرش مشارکت کشور‌های منطقه در مذاکرات احتمالی برجام از سوی ایران غیر واقعی است.
 
ایران قبلا تاکید کرده که برجام، توافقی انجام شده است که نباید مجددا بازگشایی شود یا مذاکرات جدیدی به آن الحاق شود.
 
نویسنده یادداشت، می‎افزاید یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تمایل ایران در پذیرش کشور‌های منطقه در مذاکرات مذکور، غرور ملی این کشور است.
 
طرح مطالبات غیر قابل قبول در مورد مسئله هسته ای، دیگر دلیل ایران برای مخالفت با مداخله کشور‌های منطقه در مذاکرات احتمالی پیرامون برجام است.
یادداشت در ادامه تاکید دارد، اصرار کشور‌های منطقه‌ای بر این امر، به شکست کشاندن هرگونه توافق است.
 
نگارنده در ادامه ضمن اشتباه خواندن رویکرد درگیر شدن کشور‌های منطقه در مذاکرات احتمالی برجام و مخالفت احتمالی روسیه و چین با چنین اقدامی، پیشنهاد می‌کند، مسائل منطقه‌ای موجود باید از طریق مذاکرات مستقیم منطقه‌ای حل و فصل شود؛ همچنین ایده عربستان مبنی بر به گروگان گرفتن برجام، نیز ناکام می‌ماند.
 
در پایان یادداشت نیز تاکید شده که بهترین راه برای احیای برجام، همان بازگشت سریع واشنگتن به توافق است؛ چراکه ایران اعلام کرده در صورت تحقق این امر، بلافاصله تعهدات برجامی خود را از سر می‌گیرد؛ گام‌های افزایشی و واقع گرایانه بهترین راه برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *