رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیر نیرو: موافق رفع محدودیت کشت برنج نیستیم/ تولید برق‌آبی‌ها تا پایان دولت به ۱۲ هزار مگاوات می‌رسد

14:21 - 20 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۰۱۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نیرو گفت: دولت به هیچ عنوان موافق رفع محدودیت کشت برنج نیست، این طرح شاید در کوتاه مدت موثر باشد، اما در بلند مدت بزرگترین متضرر آن بخش کشاورزی است.

- رضا اردکانیان در نشست خبری امروز در پاسخ به سؤال میزان مبنی بر رویکرد این وزارتخانه در خصوص آزادسازی کشت برنج در کشور اطهار کرد: دولت مصوبه ای به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر محدودیت تولید برنج در مناطقی غیر از مناطق شمالی دارد، از سوی دیگر در کمیته سازگاری با کم آبی با تخفیفاتی در خصوص نوع کاشت خشکه کاری برنج که مصرف آب کمی دارد، اعمال کرده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: اما دولت به هیچ عنوان موافق رفع محدودیت کشت برنج نیست، این طرح شاید در کوتاه مدت موثر باشد اما در بلند مدت بزرگترین متضرر آن بخش کشاورزی است.

وی افزود: ما امیدواریم چنین پیشنهادی با درک و درایت مجلس تصویب نشود و چنین پیشنهادهایی ماهیت بودجه ای ندارد.

اردکانیان در پاسخ به سؤال دیگر میزان مبنی بر استفاده از برق‌آبی‌ها بیان کرد: اصل استفاده از نیروگاه های برقابی برای مقاطع کوتاه مدت در زمان اوج بار است و ابن تولید پاسخگو بار شبکه خواهد بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: با تولید برق‌آبی، ضمن رهاسازی بخشی از آب سدها، در پایین دست از منابع آب استفاده می شود.

وی افزود: میزان تولید برق‌آبی‌ها در کشور در ابتدای دولت یازدهم  هزار و ۶ مگاوات بوده که این رقم تا پایان دولت با اضافه شدن ۲ هزار و ۱۷۵ مگاوات برق به ۱۲ هزار و ۱۸۱ مگاوات خواهد رسید.

زیر نیرو در خصوص خاموشی اخیر در شبکه برق اظهار کرد: در دور اخیر خاموشی‌های برق درس بزرگی در خصوص چگونگی مصرف گاز دریافت کردیم، اگر روند مصرف گاز ادانه یابد محبور به واردات گاز خواهیم شد.

وی افزود: گاز در قیاس با سوخت‌های فسیلی دیگر یک سوخت پاک است و کشور در رتبه چهارم استفاده از گاز در نیروگاه قرار دارد.

اردکانیان بیان کرد: ایران پس از ایالت متحده، روسیه و ژاپن بالاترین سطح استفاده از گاز را دارد، البته سهم نیروگاه‌های هسته در سبد انرژی جهان افزایش یافته  و سهم ذغال سنگ نیز تغییری نکرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سهم تجدیدپذیر‌ها به ۹.۸ درصد افزایش یافته است و ابن روند نیز در ایران دنبال می‌شود و تا پابت دولت  دوازدهم ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ۸۷۰ مگاوات می‌رسد.

وی افزود: نوسانات نرخ ارز باعث کاهش سرمایه گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر شده است، اما با روش‌های دیگر که در لایحه ۱۴۰۰ در نظر گرفته‌ایم قصد داریم تا منابعی در اختیار ساتبا قرار گیرد و ریل‌گذاری‌هایی انجام شده و امیدواریم تا پایان سال این لایحه تصویب شود.
 
اردکانیان با بیان اینکه ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر بالای ۳۰ هزار مگاوات بالقوه است، بیان کرد: یکی از این کریدور‌های در مرز ایران و افغانستان قرار گرفته است و به دنبال تعامل برای استفاده از این ظرفیت هستیم.

وزیر نیرو گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون در مجموع ۱۷ هزار و ۳۳۸ مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشتیم که تا نیمه سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید، نرخ توسعه هر سال به طور میانگین ۲۵۰۰ مگاوات است و این نرخ در سال‌های گذشته سالانه ۱۸۰۰ مگاوات بود.
 
وی  با اشاره به طرح‌های پویش (هر هفته الف ب_ایران) گفت: هر ماه یک سد مخزنی افتتاح شده و هر ۳۴ روز یکبار تصفیه خانه به بهره برداری رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به  به بهره‌برداری حدود ۳۳۵ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی و ۷۸ تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در قالب این پویش اشاره کرد و گفت: هر ۳۴ روز یکبار یک تصفبه خانه فاضلاب به بهره برداری رسیده است، در ابتدای انقلاب چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود داشت که ۸.۵ درصد جمعیت شهری در آن زمان که معادل یک و نیم میلیون نفر بود را پوشش می‌داد.

وی با بیان اینکه هر ۲ ما یکبار یه تصفیه خانه در دولت تدبیر و امید افزود: با راه اندازه تصفیه خانه فیروز بهرام جمعیت معادل ۲.۵ میلیدن نفر در مناطق غرب و جنوب غرب افتتاح خواهد شد و از فاضلاب تصفیه شده این تصفیه‌خانه ۵۰ میلیون متر مکعب برای کشاورزی استفاده  و همزمان ۱۱۷ حلقه چاه در میدان محمدیه مسدود می‌شود.

وزیر نیرو درباره میزان بارش‌ها اخیر بیان کرد:  بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود ۸۹ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد و در مقایسه با بلندمدت ۲۸ درصد کاهش دارد، اما خوشبختانه حجم آب موجود در مخازن سد‌ها به نسبت سال گذشته فقط دو درصد کاهش دارد که به مدیریت صورت گرفته بر اساس پیش‌بینی‌ها از وضعیت بارش‌ها برمی‌گردد.
 
وی با ابزار امیدواری نسبت به بارش‌های در ادامه سال آبی جاری عنوان کرد: امادگی برای مدیریت منابع آب در تابستان وجود دارد، البته همکاری مردم نیز در لین میان اهمیت ویژه دارد.

به گفته وی تا کنون نزدیک از محل ۳ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی به میزان قابل ملاحظه‌ای صرفه جویی صورت گرفته است.

اردکانیان با اشاره به سنکرون سازی  واحد بخار نیروگاه سبلان ادامه داد این طرح از فردا رسما افتتاح می‌شود و در استان فارس هم سد تنظیمی ملاصدرا، سد تنگه خمار، یک تصفیه‌خانه فاضلاب، یک تصفیه‌خانه آب و طرح‌های خورشیدی با مجموع ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در روز سه‌شنبه افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو از اغاز پروژه‌های فاضلاب روستایی بیان کرد: این طرح‌ها به دلیل کمبود سرمایه گذاری به تعویق افتاده بود و در ادامه آغاز خواهد شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *