رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس: آمریکا و اروپا در برجام بدهکار هستند نه طلبکار/ شرط بازگشت آمریکا به برجام رفع کامل تحریم‌هاست

8:00 - 23 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۰۳۶۷
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری طرف‌های برجامی ایران از جمله آمریکا باید تمام تحریم‌ها را که یک جانبه وضع کرده بودند، لغو کنند و اروپا نیز باید به تمام تعهداتش را در زمینه روابط پولی، مالی، بازرگانی و نفتی عمل کند تا به وضعیت طبیعی برگردیم.
عباس گلرو در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به شروط  جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت رژیم آمریکا به توافق موسوم به برجام، گفت: منویات مقام معظم رهبری فصل الخطاب همه صحبت‌هایی است که از درون جمهوری اسلامی ایران در قالب سیاست خارجی منعکس می‌شود.

وی با بیان اینکه اظهارات رهبر حکیم انقلاب درباره برجام، اظهارات حکیمانه و دقیقی بود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملاً به تعهدات خودش در برجام عمل کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران حتی فراتر از آنچه که تعهد منطقی بود، در برجام عمل کرد، اظهار داشت: ما در بُعد امتیازاتی که در برجام به طرف مقابل دادیم فراتر از آنچه که تعهد شد عمل کردیم.

گلرو با بیان اینکه ایران در مسیر فعالیت هسته‌ای خود به غنی‌سازی ۲۰ درصدی دست یافته بود، ادامه داد: ما به ناگاه و بر اساس تعهدات برجامی غنی‌سازی را به ۳.۶۷ دهم کاهش و سانتریفیوژ‌های خودمان را تقلیل دادیم.

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر حال اقداماتی که ایران در قالب برجام انجام داد، اقداماتی فراتر از آن بود که ایران می‌بایست آن را تعهد کند.

وی با بیان اینکه ما به دلیل ایجاد اعتماد سازی، استیفای حقوق مردم و بحران سازی ساختگی تعهدات خود را در قالب برجام قبول کردیم، اظهار داشت: یک تعهد دیگر که ما فراتر از حد معمول آن را متقبل شدیم؛ دسترسی بازرسان بود که فراتر از پادمان جامع در این زمینه عمل شد.

گلرو با بیان اینکه با وجود انجام تعهدات از سوی ایران در برجام طرف مقابل ما همچنان بدهکار بوده و هست، تاکید کرد: این کشور‌های بدهکار در شرایطی وانمود به طلب کاری می‌کنند که آمریکا به نوعی از برجام خارج شد و این توافق را نقض کرد و اروپا هم با عمل نکردن به برجام ناقض این توافق بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام و عمل نکردن اروپا به برجام دو روی یک سکه بود که بد عهدی طرف مقابل ایران را نشان داد، اظهار داشت: در حال حاضر این کشور‌ها آمده‌اند و طلبکار هستند و بحث بازگشت ایران به تعهدات برجامی را مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اظهار داشت: آنچه که ما بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها انجام دادیم یک حق طبیعی و قانونی بوده آن هم برای بازگشت به شرایط پیش از برجام.

 گلرو تصریح کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری طرف‌های برجامی ایران از جمله آمریکا باید تمام تحریم‌ها را که یک جانبه وضع کرده بودند، لغو کنند و اروپا نیز باید به تمام تعهداتش را در زمینه روابط پولی، مالی، بازرگانی و نفتی عمل کند تا به وضعیت طبیعی برگردیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: به واقع دیگر آن دوره گذشته که ما در مقابل هیچ، همه چیز را بدهیم، البته طبیعی است که ما اهل تعامل با دنیا هستیم و مقام معظم رهبری هم به‌صراحت فرمودند که شروط را ما تعیین می‌کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات اخیر بایدن پیرو عدم برداشتن تحریم‌های ایران گفت: راهی که ترامپ طی کرد و نقضی که ترامپ مرتکب شد، بایدن هم به دلایل اعتقادی خودش و همچنین به دلیل مشکلاتی که می‌تواند در داخل آمریکا برایش ایجاد شود و به دلیل فشار‌هایی که از لابی‌های خارج از آمریکا به ویژه از جانب رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو، عربستان سعودی و تا حدی امارات متحمل می‌شود، نمی‌گذارد تا به برجام بازگردد و تحریم‌ها را بردارد.

وی با اینکه بایدن کار سختی را در پیش دارد و اما نشدنی و غیر ممکن نیست، بیان داشت: بایدن می‌تواند با یک فرمان اجرائی و دستوری سیاست های گذشته را لغو کند.

گلرو در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا رؤسای جمهور آمریکا هرکدام علاقه دارند برجام را اجرا نکرده و موضوعات را از ابتدا آغاز کنند، اظهار داشت: این مسئله به دلیل دریافت امتیازات بیشتر است.

رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  تاکید کرد: طرف‌هایی که برجام را به هم زدند - عربستان و حتی فرانسه - زمانی که دیدند جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام امتیازاتی داده، به واقع قانع نشدند و تلاش کردند موضوعاتی از جمله فعالیت غنی‌سازی ایران را به حداکثر چیزی که هست برساند، ولی خُب طمع کردند آنهم برای اینکه بتوانند به چیز‌های جدیدی برسند، یعنی امتیازات جدی بگیرند.

گلرو با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام یک خطای استراتژیک بود، تاکید کرد: معتقدم آمریکا خطای استراتژیکی پیرو خروج از برجام انجام داد چرا که جمهوری اسلامی ایران  در حال حاضر به وضعیتی رسیده که این وضعیت جدید باز هم به نفع آن‌ها نخواهد بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *