نگاهی به نامزد‌های بهترین فیلم جشنواره فجر ۳۹/چهار فیلم در ژانر‌های مختلف

5:45 - 21 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۰۳۹۱
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان به کار خود پایان داد، هرچند همچنان اکران در سینماهای مردمی جشنواره ادامه دارد اما این جشنواره اکران آثار خود در سینمای رسانه را به پایان برده است.

- سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان به کار خود پایان داد، هرچند همچنان اکران در سینماهای مردمی جشنواره ادامه دارد اما این جشنواره اکران آثار خود در سینمای رسانه را به پایان برده است. 

نبود هیات انتخاب یکی از مهمترین تفاوت‌های جشنواره فیلم فجر طی سال جاری با ادوار گذشته است، در این دوره از جشنواره از همان ابتدا هیات داوران به تماشای آثار نشستند و تنها آثاری راهی جشنواره شدند که حداقل در یک بخش نامزد سیمرغ بلورین شده بودند. 

پس از هشت روز اکران و برگزاری نشست های خبری آثار در حضور هنرمندان و اهالی رسانه در انتهای روز پایانی نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در بخش های مختلف معرفی شدند. نامزدهایی که گاها تعجب برخی از اهالی رسانه را به همراه داشتند. 

به همین مناسبت خبرنگار گروه فرهنگی ، به نامزدهای بهترین فیلم در جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم نگاهی انداخته که به شرح زیر است.

التهاب اکران فیلم «نرگس آبیار» در برج میلاد تهران/حضور «کامبیز دیرباز» در کاخ رسانه با «تک تیرانداز»

***«ابلق» تازه‌ترین اثر نرگس آبیار/فیلمی که منتقدان را راضی نکرد

فیلم سینمایی «ابلق» ساخته نرگس آبیار در سومین روز از جشنواره فیلم فجر در کاخ رسانه اکران شد، این فیلم با وجود تبلیغات فراوان اما چندان مورد رضایت اهالی رسانه قرار نگرفت و بیشتر آنها این ساخته آبیار را بدترین فیلم این کارگردان می دانند. 

این فیلم سرگذشت زنی را در حاشیه شهر روایت می‌کند که با همسر و فرزندش زندگی می‌کند اما ماجرایی زندگی آن‌ها را دستخوش تغییر و تحول می‌کند.

نرگس آبیار در پنجمین فیلم خود با نام «ابلق» به سراغ یک سوژه اجتماعی رفته و فیلمی با محوریت زنان جلوی دوربین برده است. فیلمی که با توجه به اظهارات برخی از بازیگران آن متفاوت ترین اثر نرگس آبیار خواهد بود. 

نرگس آبیار طی سالیان گذشته توانسته با ارائه آثار متفاوت مخاطبان فراوانی را برای خود به دست بیاورد، تنوع آثار آبیار به نحوی بوده که او را به عنوان یکی از موفق‌ترین کارگردانان زن سینمای ایران طی دهه گذشته شناسانده است. 

بهرام رادان، هوتن شکیبا، مهران احمدی، الناز شاکردوست، گلاره عباسی و ... بازیگرانی هستند که در این فیلم در کنار امین میری جلوی دوربین نرگس آبیار رفته‌اند.

نگاهی به نامزد‌های بهترین فیلم جشنواره فجر ۳۹/چهار فیلم در ژانر‌های مختلف

***«بی‌همه چیز» پربازیگرترین فیلم جشنواره فیلم فجر

«بی‌همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی در دومین روز جشنواره فیلم فجر اکران شد، این فیم با وجود حضور بازیگران پرتعداد و ساخت خوب خود توانست به عنوان یکی از آثار مهم لقب گیرد. این فیلم در نامزدی جشنواره فیلم فجر امسال در بخش های مختلف رکورددار است اما همچنان اعتراضاتی درباره نامزد نشدن هدیه تهرانی و هادی حجازی فر درباره این فیلم وجود دارد. 

پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی در «بی همه چیز» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

پیش از این قرار بود شهاب حسینی در این فیلم به ایفای نقش بپردازد و حتی در چند سکانس بازی نیز کرد، اما در ادامه از حضور در این پروژه انصراف داد و هادی حجازی‌فر جایگزین او شد. علی مصفا دیگر بازیگری است که به واسطه شیوع کرونا و تغییر در زمان بندی از این پروژه جدا شد و جای خود را به بازیگر دیگری سپرد.

محسن قرایی نویسنده و کارگردان فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۹۱ با فیلم «خسته نباشید» آغاز کرد و چهار سال بعد فیلم «سدمعبر» را ساخت. فیلمی که به قلم سعید روستایی نوشته شد و در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هرچند در چهار بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن، بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

قرایی پس از آن در مقام کارگردان فعالیتی نکرد و به عنوان نویسنده «قصرشیرین» را با محمد داوودی نوشت که سیدرضا میرکریمی کارگردانی آن را برعهده گرفت. این بار نیز قرایی خوش درخشید و موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از سی و هفتمین دوره جشنواره  فیلم فجر شد. 

نگاهی به نامزد‌های بهترین فیلم جشنواره فجر ۳۹/چهار فیلم در ژانر‌های مختلف

*** «زالاوا» تنها فیلم ژانر وحشت جشنواره فیلم فجر

فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری در روز چهارم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر خواهد اکران شد، با وجود اینکه این فیلم تجربه کارگردانی جوان همچون ارسلان امیری محسوب می شد اما در فهرست بهترین فیلم های این دوره از جشنواره قرار گرفت. 

«زالاوا» در دهه پنجاه شمسی می‌گذرد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می‌کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. ‎

طرح و فیلم‌نامه‌ی این پروژه سینمایی، در سال ۲۰۱۹ در بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ از میان آثار منتخب از بیست و یک‌کشور جهان در مرحله‌ی داوری نهایی قرار گرفت و موفق شد جایزه‌ی حمایت HAF را که از سوی Kofic (خانه‌ی فیلم کره‌جنوبی) اهدا می‌شود، دریافت کند.

«زالاوا» نخستین تجربه سینمایی ارسلان امیری در مقام کارگردان است. او پیش‌از این به عنوان فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر و مستندساز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته و در یک‌سال گذشته فیلم‌نامه‌های سینمایی «تی‌تی» (با آیدا پناهنده) و «گیج‌گاه» (با عادل تبریزی) را به نگارش درآورده است.

روح‌الله و سمیرا برادری تهیه‌کنندگی این فیلم دوزبانه فارسی و کُردی را برعهده دارند که در آن نوید پورفرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سام در آن به ایفای نقش می‌پردازند. باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی و بیش از ده نفر از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان نیز دیگر بازیگران «زالاوا» هستند.

نگاهی به نامزد‌های بهترین فیلم جشنواره فجر ۳۹/چهار فیلم در ژانر‌های مختلف

***«یدو» اثر تحسین شده روز آخر جشنواره فیلم فجر

فیلم سینمایی «یدو» در آخرین روز جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست با تحسین منتقدان روبرو شود. مهدی جعفری کارگردان صاحب سبک سینمای ایران بعد از موفقیت‌های فراوان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» سراغ ساخت اثری دیگر با نام «یدو» رفته است، از اسم فیلم بر می‌آید که این فیلم هم در حال و هوای جنوب کشور ساخته شده است. جعفری در این فیلم که در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان است، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی را در آبادان در حال محاصره به تصویر کشیده است.

چندی پیش فیلم‌برداری فیلم سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری، تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آبادان به پایان رسید. «یدو» سومین فیلم بلند سینمایی «مهدی جعفری» پس از «ایستگاه اتمسفر» و «۲۳ نفر» است. قصه فیلم «یدو» در آبادان در حال محاصره، طی ماه‌های اول جنگ تحمیلی می‌گذرد.

ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش، عبدالحلیم تقلبی، حسین پوریده، رضا نوری، طاهره نیک‌آزاد، مسعود جلالی، معید رامی، مائده رامی، یاسین مسعودی، احمد مسافری و... در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

مرتضی نجفی مدیر فیلم‌برداری، ‌رشید دانشمند صدابردار، میثم مولایی تدوین‌گر، امیرحسین قاسمی صداگذار، بامداد افشار موسیقی، آیدین ظریف طراح صحنه و لباس و عباس عباسی طراح چهره‌پردازی فیلم «یدو» هستند.

همچنین جمشید بهمنی به عنوان بازیگردان، آرزو نیک‌پور به عنوان منشی صحنه، امیر اسکندری به عنوان مدیر تولید، عماد سلمانیان به عنوان جانشین تولید، مرتضی اسکندری به عنوان مدیر تدارکات و پویا شاه‌چهانی به عنوان عکاس با این فیلم سینمایی همکاری دارند.

فیلم «یدو» در راستای مشارکت راهبردی کانون و بنیاد سینمایی فارابی در حوزه سینمای کودک تولید می‌شود.

مهدی جعفری کارگردان فیلم «٢٣ نفر» پیش‌تر نیز دو فیلم مستند کوتاه «هر کجا برم آسمان مال من است» و «همه روزهای خوب» را با تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *