آیت الله رئیسی:مسئله لغو روادید برای سفر به عراق از اقداماتی است که در تسهیل فرآیند زیارت نقش بسزایی خواهد داشت/ برهم صالح: عراق مستقل و دارای حاکمیت می‌تواند هم‌پیمان و تکیه گاهی برای ایران باشد

19:48 - 22 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۰۹۹۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا و همراهانش در طول تاریخ هیچ ملتی را خوشبخت نکردند و هیچ گره‌ای را از کار مردم نگشودند، متذکر شد: سعادت مردم باید به دست توانای ملت‌ها و دولت‌های مستقل رقم زده شود.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به عراق بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۲ بهمن با «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار که در چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن ادای احترام نسبت به مقام شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کرد که خون این دو شهید آثار و برکات زیادی در تحکیم روابط دو کشور خواهد داشت.

آیت‌الله رئیسی: زمان‌بندی برای اجرای مصوبه پارلمان عراق در اخراج نیروهای آمریکایی لازم است/ دیدار‌های جداگانه و چهره‌به‌چهره رئیس قوه قضاییه با جمعی از علمای اهل سنت و شیعه عراق

پیوند دو ملت ایران و عراق ریشه در باورها، اعتقادات و تمدن دو کشور دارد

آیت الله رئیسی گفت: پیوند دو ملت ایران و عراق ریشه در باورها، اعتقادات و تمدن دو کشور دارد و علی رغم خواست دشمنان، مناسبات ملت و دولت ایران و عراق در حال افزایش است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد تلاش دشمنان برای اختلاف افکنی بین ایران و عراق همیشه وجود داشته اما همکاری دو کشور این تلاشها را خنثی کرده است.

آیت الله رئیسی ضمن تکریم تلاشها و خدمات جلال طالبانی رئیس جمهور فقید عراق برای گسترش روابط بین این کشور با ایران و دیدگاههای ممتاز وی در این زمینه تصریح کرد: همکاری و مناسبات ایران و عراق در عرصه هاس سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره وجود داشته و در حال افزایش است.

همکاری برای مقابله با عناصر تروریستی داعش نماد واقعی همدلی و همکاری بین دو ملت بود

رئیس قوه قضاییه همچنین به همکاری های دو کشور در جهت مقابله با داعش اشاره کرد و گفت: همکاری برای مقابله با عناصر تروریستی داعش نماد واقعی همدلی و همکاری بین دو ملت بوده است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: آمریکا ادعا کرد می خواهد با داعش مقابله کند و برای این کار ائتلاف تشکیل داد اما آنچه شاهد بودیم تقویت داعش از نظر تسلیحاتی و پشتیبانی و اطلاعاتی و جنبه های دیگر بود.

آیت الله رئیسی با اشاره به مبارزات فرماندهان جریان مقاومت در منطقه برای مقابله با داعش تصریح کرد: اکنون نیز، درحالیکه عراق، سوریه و ایران و کشورهای منطقه، با همکاری یکدیگر بقایای داعش را از بین می برند، آمریکایی ها به غیر از جابجایی داعشی ها در منطقه کار دیگری نمی کنند.

آمریکا و همراهانش در طول تاریخ هیچ ملتی را خوشبخت نکردند

آیت الله رئیسی با بیان اینکه آمریکا و همراهانش در طول تاریخ هیچ ملتی را خوشبخت نکردند و هیچ گره ای را از کار مردم نگشودند متذکر شد: سعادت مردم باید به دست توانای ملتها و دولتهای مستقل رقم زده شود.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها فرموده اند ما به عراقی قوی، مستقل، مقاوم، آباد و آزاد می اندیشیم که رفاه و عدالت اجتماعی را برای مردمش داشته باشد و بتواند روی پای خود بایستد و چنین عراقی همواره مورد حمایت ما خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی: زمان‌بندی برای اجرای مصوبه پارلمان عراق در اخراج نیروهای آمریکایی لازم است/ دیدار‌های جداگانه و چهره‌به‌چهره رئیس قوه قضاییه با جمعی از علمای اهل سنت و شیعه عراق

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به چند نکته مهم در خصوص تقویت تعاملات و مناسبات ایران و عراق پرداخت و با اشاره به دیدارش با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق و مباحث حقوقی و قضایی مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: عشق مردم ایران به زیارت عتبات عالیات که از دیرباز وجود داشته، رو به افزایش است.

مسئله زیارت برای زائران روز به روز تسهیل شود

رئیس دستگاه قضا افزود: ما تاکید داریم که مسئله زیارت برای زائران روز به روز تسهیل شود. همکاری خوب دولت عراق به ویژه در زیارت اربعین و اقدامات شما قابل تقدیر است که جمعیت زیادی برای زیارت می آیند و به سلامت برمی گردند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: مسئله لغو روادید برای سفر به عراق از اقداماتی است که در تسهیل فرآیند زیارت نقش بسزایی خواهد داشت.

آیت الله رئیسی افزود: قبل از سفر به عراق از رهبر معظم انقلاب موافقت ایشان با عفو زندانیان عراقی محبوس در ایران را درخواست کردم که ایشان موافقت کردند؛ فهرستی تنظیم شده و این زندانیان مورد عفو قرار گرفتند.

رئیس دستگاه قضا بر همین اساس تاکید کرد که انتظار می رود عراق نیز زندانیان ایرانی محبوس در این کشور که فهرست آنها به دولت این کشور ارائه می شود را مورد عفو قرار دهد.

مسائل حقوقی خانواده هایی که حاصل ازدواج یک ایرانی با یک عراقی هستند از دیگر موضوعات مورد تاکید آیت الله رئیسی بود؛ رئیس دستگاه قضا در این خصوص گفت: این افراد که اغلب زوجه ایرانی است، بعد از سقوط صدام و بازگشت اتباع عراقی و رهایی خانواده ها، با مشکلاتی مواجه شدند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: قرار شده کارگروهی برای حل و فصل مشکلات آنها تشکیل شود و امیدواریم این موضوع نیز با تدبیر مقامات عراقی به سرعت تعیین تکلیف شود.

مجرمین در هر یک از دو کشور نباید احساس امنیت کنند

تشکیل دادگاه های تجاری بین دستگاه های قضایی ایران و عراق برای رسیدگی ویژه به دعاوی تجاری و تسهیل سرمایه گذاری و استرداد مجرمین از دیگر موضوعاتی بود که آیت الله رئیسی در سخنانش به آنها پرداخت.

آیت الله رئیسی افزود: مجرمین در هر یک از دو کشور نباید احساس امنیت کنند و همکاری قضایی دو کشور می تواند آثار مثبتی از جمله در بازدارندگی از تکرار جرم داشته باشد.

آیت الله رئیسی:مسئله لغو روادید برای سفر به عراق از اقداماتی است که در تسهیل فرآیند زیارت نقش بسزایی خواهد داشت/ برهم صالح: عراق مستقل و دارای حاکمیت می‌تواند هم‌پیمان و تکیه گاهی برای ایران باشد

رئیس قوه قضاییه در پایان با ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به مردم و مسئولان عراق بر لزوم تسریع در پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کرد و گفت: این دو شهید قهرمان مبارزه با تروریسم بودند که آمریکا با نقض حقوق حاکمیتی عراق، آنها را به شهادت رساند.

روابط ایران و عراق یک واقعیت تاریخی است

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و ریشه دار ایران و عراق گفت: فرهنگ و میراث مشترکی ملتهای ایران و عراق را به هم پیوند داده است.

وی افزود: روابط ایران و عراق یک واقعیت تاریخی است که بر اصول فرهنگی و برادری استوار است.

برهم صالح سفر آیت الله رئیسی به عراق را پیام مهمی برای عراق و منطقه دانست که دارای ابعاد مختلفی است و تصریح کرد: دولتهای ایران و عراق با همکاری مشترک و نزدیک امور را پیش می برند و در سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی در مناسبات داشته ایم.

وی با اشاره به همکاری ها برای آزادی زندانیان ایرانی محبوس در عراق گفت که یک فهرست با همکاری سفارت ایران تهیه شده و قرار است این افراد به ایران منتقل شوند.

رئیس جمهور عراق به موضوع استرداد مجرمین اشاره کرد و با استقبال از همکاری ایران و عراق در این زمینه گفت که مشکلات بر سر راه مبارزه با فساد را می توان با یک همکاری جدی برطرف کرد.

روابط بنیادین این دو کشور باید به گونه ای تحکیم شود که هیچکس نتواند آن را به هم بزند

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های مشترک ایران و عراق گفت که روابط بنیادین این دو کشور باید به گونه ای تحکیم شود که هیچکس نتواند آن را به هم بزند.

برهم صالح همچنین بر لزوم تقویت حاکمیت عراق تاکید کرد و گفت که عراق ضعیف، محلی برای اختلافات و آشوب است.

وی با بیان اینکه نظام سابق یک جنگ کور را بر ما تحمیل کرد ولی ما از این مرحله به طور کامل عبور کردیم گفت: عراق مستقل و دارای حاکمیت می تواند هم‌پیمان و تکیه گاهی برای ایران باشد.

رئیس جمهور عراق همچنین بر تحکیم مناسبات قضایی کشورش با ایران تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی با ایران همکاری می کند تا مسائل حقوقی دو کشور در شرایط خوبی پیش رود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *