آثار بخش مهمان جشنواره «مبارک» معرفی شدند/هیأت داوران جشنواره «رامان» مشخص شدند

14:14 - 25 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۱۳۰۵
سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.

 - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود. 

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

آثار  بخش مهمان جشنواره «مبارک» معرفی شدند/استفاده از بستر آنلاین

آثار بخش مهمان جشنواره «مبارک» معرفی شدند

سامان خلیلیان مدیر بخش نمایش‌های خیابانی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک، با این توضیح که از یازده نمایش خیابانی طبق استانداردی که اعلام شده فیلمبرداری می‌شود، گفت: طبق گفته شورای سیاست‌گذاری جشنواره، آثار پذیرفته شده این بخش نیز در بستر مجازی به نمایش درمی‌آیند و اجرای فیزیکی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه از نمایش‌ها به لحاظ کیفی به گونه‌ای فیلمبرداری می‌شود که به بهترین شکل ممکن در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد، ادامه داد: آثار تمرین و تولید شده کیفیت قابل قبولی دارند. هنرمندان همیشه با شرایطی که در آن قرار گرفتند تطبیق‌پذیری داشتند الان هم خودشان را با این روند همسو کردند.

خلیلیان با بیان اینکه مردم نیز از رویکرد آنلاین و اجرای در فضای مجازی در جشنواره‌ها استقبال کردند و این وضعیت پذیرفته شده، افزود: اگر آگاهی‌سازی خوبی از سوی رسانه‌ها صورت بگیرد و مردم از پلتفرم‌های دسترس مطلع باشند از آن استقبال می‌کنند؛ علاوه بر اینکه جشنواره تئاتر عروسکی تفاوتی هم با دیگر جشنواره‌ها دارد و به هر شکل عروسک، جذابیت‌های خاص خود را دارد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. با توجه به اینکه گفته می‌شود در اسفند ماه به موج دیگری از کرونا نزدیک می‌شویم و احتمال دارد مردم در شرایط قرنطینه قرار بگیرند، جشنواره در فضای مجازی، اقبال خود را دارد.

وی با این توضیح که در هر شکل و صورتی جریان تئاتر باید به حیات و حضور خودش ادامه دهد، اظهار داشت: بنا به شرایط و اقتضا، در شرایطی هستیم که مجبوریم شکل و نوع رفتار و مواجهه مخاطب با تئاتر را این گونه تعریف کنیم. حتی اگر دوباره خدای نکرده، وارد تلاطم و بحران تعطیلی سالن‌ها شویم، جریان تئاتر باید به حیات خود ادامه دهد. در راستای مسیری که باید پیش برویم آنلاین شدن و اجرای تئاتر در بستر مجازی، اتفاق بدی نیست.

خلیلیان با بیان اینکه اگر آثاری که تولید شدند محملی برای اجرا نداشته باشند عملاً از دست خواهند رفت، تصریح‌کرد: الان این‌گونه است که نمایش‌ها پخش آنلاین و اجرا در فضای مجازی داشته باشند تا تولیدات در دسترس قرار بگیرند. به نظرم بعد از اینکه بحران کرونا از بین رفت و شرایط به شکلی شد که امکان اجرای زنده آثار بود برای این آثار تولید شده برنامه‌ریزی داشته باشیم تا گروه‌ها بتوانند اجرای زنده خود را برای مخاطب داشته باشند. این اتفاق باید رخ دهد و فقط در حد تصویر باقی نماند حتی اگر در شهر خودشان اجرا بروند و به نوعی شهر خود را از آن نمایش بهره‌مند کنند.

آثار نهایی بخش میهمان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شدند

سه نمایش در بخش مهمان این دوره از جشنواره حضور دارند. اسامی این نمایش‌ها به شرح زیر است:

«خانه برناردا آلبا»، نویسنده: فدریکو گارسیا لورکا، کارگردان: زهرا صبری از تهران

«جنگ و صلح» نویسنده و کارگردان: میثم یوسفی از تهران

«تنها یک زمین داریم» نویسنده و کارگردان: حمیدرضا اردلان از تهران

مدیریت بخش میهمان این دوره از جشنواره بر عهده زهره بهروزی نیا است.

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک با یاد زنده یاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره و با دبیری اجرایی مهدی حاجیان یکم تا هفدهم اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

https://theater.ir/cache/2/attach/202102/344883_2844022852_1000_600.jfif

دفتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستان چالدران افتتاح شد

با حضور محمد باقر بابایی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، قصابزاده مدیریت آموزش و پرورش شهرستان، سعید عطارد رئیس اداره فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی شهرستان چالدران و جمعی از هنرمندان، دفتر هنرهای نمایشی  شهرستان چالدران افتتاح شد.

در ۲۰ بهمن ماه ۹۹ با حضور محمد باقر بابایی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، قصابزاده مدیریت آموزش و پرورش شهرستان، سعید عطارد رئیس اداره فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی شهرستان چالدران و جمعی از هنرمندان، دفتر هنرهای نمایشی شهرستان چالدران افتتاح شد.

در شروع مراسم سعید عطارد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ضمن عرض خیر مقدم مهمانان، گزارشی را در خصوص عملکرد و برنامه‌های انجام گرفته و همچنین مشکلات مجتمع شهرستان توضیحاتی را ارائه کرد و تاکید نمود باید حرف دل هنرمندان شنیده شود تا بتوان تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های دقیقتر در حوزه‌ی فرهنگ و هنر گرفته شود، وی ضمن اشاره به مشکلات موجود در زمینه تجهیزات و امکانات مناسب اجرایی عنوان کرد تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات انجام خواهد داد و‌ هنر را از عناصر بسیار مهم و تأثیر گذار جوامع بشری برشمرد.

سپس محمد باقر بابایی اصل معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی استان بعد از شنیدن انتقادات و پیشنهادات هنرمندان حاضر در مراسم، به برنامه‌های انجام گرفته و در دست اقدام اداره کل استان اشاره کرده و راهکارهایی را برای ایجاد شور و نشاط و پویایی هنرمندان جوان و جذب آنان به فعالیت‌های هنری ارائه نمود و‌ گفت مجموعه اداره تمام تلاش خود را جهت رفع مشکلات موجود به کار خواهد گرفت .

در پایان مسئولان حاضر در مراسم حکم مسئولیت دفتر هنرهای نمایشی شهرستان چالدران به حجت عظیمی اهدا و دفتر انجمن هنرهای نمایشی این شهرستان چالدران افتتاح شد .

این اقدام بعد از سفر اعضا هیأت رئیسه انجمن هنر های نمایشی استان آذربایجان غربی به شهرستان چالدران و بررسی های صورت گرفته در خصوص وضعیت هنرهای نمایشی شهرستان چالدران و هماهنگی‌های لازم با اداره کل فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی استان انجام گرفت.

https://theater.ir/cache/2/attach/202102/344905_1950535208_999_666.jpg

ترجمه آثار ریچارد فورمن شهیر برای اولین بار به فارسی

نمایشنامه‌های «نیچه! ای پسر بد» و «حالا که کمونیسم مرده است، من احساس پوچی می‌کنم» مهمترین آثار ریچارد فورمن نمایشنامه‌نویس و کارگردان پیشروی آمریکایی که توسط سعیدرضا خوش‌شانس نویسنده و پژوهشگر شیرازی به فارسی ترجمه شده است، هم‌اکنون از سوی انتشارات بیدگل منتشر و روانه بازار کتاب ایران شد.

ریچارد فورمن نویسنده صاحب‌سبک آمریکایی که از مهمترین چهره‌های معاصر تئاتر آوانگارد آمریکا به شمار می‌آید. او در سال ۱۹، ۳۷ در نیویوک به دنیا آمد و از سال ۱۹۶۳ به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و کارگردانی برجسته در تئاتر آمریکا و جهان مطرح است. فورمن بنیان‌گذار کمپانی و جریان تئاتر آنتولوژیکال-هستریک تیتر است که در زبان فارسی آن را «تئاتر هستی‌شناسانه - تشنج‌آفرین» ترجمه کرده‌اند. اجرا‌هایی او در این جریان تئاتری از اواسط دهه شصت میلادی تا کنون در ساختمان کلیسای سنت مارک در تئاتر برادوی نیویورک روی صحنه رفته و او را به عنوان یکی از هنرمندان جریان تئاتر هنری نیویورک موسوم به آف، آف برادوری به اثبات رسانده است. نظریات او مبنی بر «خودآگاهی انسان در تئاتر» با تلقی فرهنگ آمریکایی از تئاتر به عنوان امری سرگرم‌کننده و تجملی تفاوت فراوانی دارد. او جوایز معتبری همچون جایزۀ آکادمی ملی هنر و ادبیات آمریکا، جایزۀ ادبی پن/لائورا پلز، پنج جایزۀ اوبی و نشان لوژیون دو اونو شوالیۀ هنر و ادبیات از دولت فرانسه را دریافت کرده است.

فورمن پس از اتمام تحصیل در دانشکده هنر‌های دراماتیک دانشگاه ییل، به‌عنوان درام‌نویس به اکتورز استودیو پیوست، اما پس از مدتی که با هنر آوانگارد آمریکا و اروپا بیشتر آشنا شد، برای همیشه از هنر متعارف و جریان اصلی جدا شد و به هنر نامتعارف و پیشرو گرایش یافت. اکنون او به عنوان یکی از مهمترین درام‌نویسان ادبیات پست‌مدرنیستی آمریکا شناخته می‌شود.

«نیچه،‌ای پسر بد!» یکی از شاهکار‌های ریچارد فورمن و از درام‌های درخشان ادبیات پست‌مدرنیستی است. فورمن این اثر را به مناسبت صدمین سال درگذشت فیلسوف برجستۀ آلمانی، فردریک ویلهلم نیچه، نوشته و زندگی، نوشته‌ها، احساسات، شوریدگی‌ها، ناخوشی‌ها و تجارب زیستۀ او را به شکل حیرت‌آوری دست‌مایۀ روایت خلاقانه و خیال‌پردازانۀ خود قرار داده است. فورمن از روایت تاریخی می‌پرهیزد تا از منظر شخصی خود به فراروایتی برساخته از نیچه دست یابد و ما را در مواجه با تجربۀ ادبی – هنری مبتکرانه و باشکوهی قرار دهد

این نوع نگرش سبک فقردی او را سامان داده است، نمایشنامه «حالا که کمونیسم مرده، من احساس پوچی می‌کنم» نیز در دهمین سالگرد فروپاشی شوروری در حالی در نیویورک به صحنه رفت، که بخش بزرگی از روانی انسان‌ها و جریان آگاهی پس از فروپاشی شوروی، فرهنگ کمونیسم اشتراکی و ازمحال مارکسیسم سیاسی را به صحنه آورده بود.

آثار ریچارد فورمن به شکل اثربخشی ابعداد زیستی و انسانیِ الگو‌های شناخت، آگاهی، ارتباط و مفاهیم عمیق هستی‌شناختی و متافیزیک در حوزه فلسفه را مورد توجه و باز آفرینی قرار می‌دهد.

هرچند که فورمن به عنوان یکی از درام‌نویسان و کارگردانان درخشان جریان تئاتر آوانگارد و تئاتر پست‌مدرنیستی در مطالعات تئاتر دانشگاهی ایران مطرح و شناخته‌شده است، اما اولین بار است که یکی از مهم‌ترین آثار او به فارسی ترجمه می‌شود.

سعیدرضا خوش‌شانس مترجم این کتاب، دانش‌آموخته ادبیات نمایشی و کارگردانی از دانشگاه هنر تهران است و تاکنون به عنوان نویسنده، نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر، مترجم و دراماتورژ به فعالیت پرداخته است. مجموعه آثار ریچارد فورمن که از سوی نشر بیدگل متشر شده است ششمین کتاب این مترجم و نویسنده است. خوش‌شانس در کتاب «تئاترنویسی سپید» به سبک ریچارد فورمن در تئاترنویسی و همچنین تبارشناسی درام پست‌مدرنیستی پرداخته است. بیشتر تألیف‌های این نویسنده و مترجم تئاتر درحوزه فلسفه و نقد ادبی پست‌مدرنیستی و تئاتر آوانگارد است. هرچند که نمایشنامه‌های او همواره با مضامین بومی و ایرانی پیوند منسجمی داشته است.

https://theater.ir/cache/2/attach/202102/344902_1602516454_999_666.jpg

هیأت داوران جشنواره نمایشنامه‌خوانی «رامان» سردشت مشخص شدند

از سوی دبیرخانه نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «رامان» شهرستان سردشت، رسول بانگین، امید خاک‌پور و‌ امین سیمین مرام به عنوان داوران این رویداد معرفی شدند.

رسول بانگین

تحصیلکرده‌ی هنر‌های تجسمی از اصفهان، شروع فعالیت از اوایل دهه‌ی ۷۰ و بصورت جدی از سال ۱۳۷۶. نویسنده کارگردان و بازیگر و همچنین مدرس رشته‌های نمایشنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری که آثار بسیاری را به زبان‌های فارسی، کردی و ترکی به نگارش دراورده است و در طی سال‌های فعالیتش عناوین و مقام‌های بسیاری در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای، کشوری و بین المللی کسب نموده است. بانگین تا کنون بیش از ۷۰ نمایشنامه را به رشته‌ی تحریر دراورده است که آثار او نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز به روی صحنه میروندرسول

امید خاک‌پور

شروع فعالیت ۱۳۷۵، رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان آذربایجان‌غربی، نائب رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان آذربایجان‌غربی (۹۷ - ۹۶)، دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی در سال (۹۹).

امین سیمین مرام

طراح صحنه و لباس سینما، تئاتر و تلویزیون است. وی دارای مدرک لیسانس بازیگری و فوق لیسانس ادبیات نمایشی میباشد. شروع فعالیت هنری از سال ۱۳۷۹ با کار تئاتر بوده و تا کنون موفق به کسب جوایز مختلف داخلی و خارجی در رشته طراحی صحنه و لباس گردیده است. وی به مدت ۵ سال مدیر هنری موزه جر مدرن ترکیه آنکارا بوده وبیش از ۵۰ نمایشگاه از هنرمندان بزرگ دنیا مانند عباس کیارستمی، نوری بیلگه جیلان، استیو مکوری یوکو اونو اروین اولاف مگنوم فوتوز و... را نمایشگاه گردانی کرده است.

نخستین جشنواره نمایشنامه‌خوانی «رامان» شهرستان سردشت از ۲۸ الی ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ به دبیری محمد حمزه‌پور و با همکاری اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سردشت برگزار می‌گردد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *