توضیح وزارت کشور درباره مطالب مطرح‌شده در نامه‌ای به رییس‌جمهوری

17:01 - 24 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۱۳۱۵
وزارت کشور، در پی انتشار نامه‌ای منسوب به رییس جمهور مبنی بر تشکیل ستادی در این وزارتخانه برای برخورد با یک تجمع فاقد مجوز در روز ۲۲ بهمن در شرق تهران، ضمن صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره ادعا‌های مطرح‌شده ارایه کرد.

- طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور،این نهاد در پی انتشار نامه‌ای منسوب به رییس جمهور دولت‌های نهم و دهم مبنی بر تشکیل ستادی در این وزارتخانه برای برخورد با یک تجمع فاقد مجوز در روز ۲۲ بهمن در شرق تهران، ضمن صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره ادعا‌های مطرح‌شده ارایه کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

با توجه به انتشار نامه‌ای منسوب به رییس جمهور محترم سابق که واجد اطلاعات خلاف واقع و تعابیر غیرصحیح، از جمله تشکیل ستادی در وزارت کشور برای برخورد با یک تجمع فاقد مجوز در روز ۲۲ بهمن در شرق تهران است، تاکید می‌شود که وزارت کشور به عنوان یک دستگاه ملی و حاکمیتی، در عرصه‌های مختلف، مسوولیت‌هایی همچون مدیریت سیاست داخلی و امنیت داخلی کشور، سیاستگذاری کلان و نظارت بر اجرای سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها در زمینه‌های گوناگون را مبتنی بر شرح وظایف و حدود اختیارات مصرح قانونی بر عهده دارد. مبتنی بر این امر، اساسا سطح اقدامات میدانی و عملیاتی اعلام شده در نامه یادشده، نازل‌تر از سطح برنامه‌ریزی و تصمیم گیری وزارت کشور است و به نظر می‌رسد، وصول اطلاعات غلط و سوگیرانه با انگیزه‌های احتمالا سیاسی و جناحی، این نسبت‌های خلاف واقع و ادعا‌های خلاف صحت را موجب شده است.

بر اساس مقررات قانونی جاری در کشور، صدور مجوز قانونی برای تشکیل تجمعات، منوط بر پذیرش مسوولیت تجمع از سوی تشکل‌های مختلف دارای مجوز از جمله یکی از بیش از ۱۲۰ حزب قانونی و رسمی کشور است. بدیهی است در فقدان این مسوولیت پذیری، امکان مدیریت و نظم بخشی به تجمعات منتفی بوده و زمینه برای سوء‌استفاده جریان‌های موج سوار و وقوع حوادث مخل آرامش، همواره فراهم خواهد بود.

پذیرش قانون و تمکین در برابر فرایند‌های قانونی، از اصول اساسی و لوازم بدیهی توسعه و بسط مردم سالاری و آزادی‌های قانونی است و بی توجهی به قوانین و مقررات کشور، نتیجه‌ای جز هرج و مرج و بی قانونی نخواهد داشت. بر همین اساس، در قوانین مرتبط، برگزاری تجمعات سیاسی، دارای فرایند‌های مشخص است که لازم است به دور از جریان سازی‌ها و فضاآفرینی‌های سیاسی و جناحی، از سوی همگان مراعات شود.

در خصوص نامه اخیر ارسال شده برای رییس محترم جمهور، درخواستی به فرمانداری یا استانداری تهران واصل نشده و بالتبع، مجوزی هم صادر نشده است.

 علیرغم فقدان ارائه هرگونه درخواست و بالتبع، عدم صدور هرگونه مجوز برای تجمع مورد اشاره، بر خلاف ادعای مطرح شده، مدارای قانونی اعمال شده و ضمن کنترل و مراقبت لازم، برخورد سخت و خشنی از سوی عوامل نظم و امنیت، اعمال نشده و لازم است مستندات ادعای مطرح شده مغایر با این رویکرد کلی، به مراجع ذیربط، ارائه شود.

در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که بیش از هر زمان دیگری، تداعی بخش وحدت و انسجام ملی است، عدم استقبال مخاطبان از یک تجمع فاقد مجوز؛ علیرغم تبلیغات چند روزه مجازی، بیش از هر چیز، بیانگر عدم اقبال عمومی به رویکرد‌های غیراصیل و غیرسازنده در عرصه سیاست است و فروکاستن ریشه این عدم اقبال به ادعا‌های خلاف واقعی نظیر تشکیل یک ستاد موهوم در یک وزارتخانه، نمی‌تواند، جبران کننده این "عدم اقبال" باشد یا منجر به "دیده شدن" شود.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *