در موضوع حمل و نقل عمومی شهرداری تنها مانده است

14:54 - 25 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۱۵۰۶
شهردار تهران گفت: ما دیگر زورمان نمی‌رسد حمل و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم، این موضوع حاکمیتی است و نباید شهرداری را تنها رها کرد.
- پیروز حناچی شهردار تهران در نشست خبری با اشاره به اینکه در دوره جدید به مردم قول دادیم که روند اداری امور شهر را تغییر دهیم، چون این روند عارضه‌هایی برای شهر به وجود می‌آورد و تبعات سنگینی دارد.
حناچی ادامه داد: عارضه‌های شدیدی که به وجود می‌آوردیم کیفیت زندگی در شهر را کاهش می‌داد و زمان آن بود که تغییر پارادایمی در مدیریت شهری داشته باشیم و اصلی‌ترین پروژه ما هم همین بوده است.

وی اظهار داشت: اصلاح ضوابط باغات، اجرای طرح تفصیلی منطقه ۲۲، انطباق سیستم صدور پروانه با طرح تفصیلی که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده و دیگر پروانه بدون درج در سیستم و به صورت دستی صادر نمی‌شود و ملکی بدون پروانه ساخته نمی‌شود و این به معنای از بین رفتن همه تخلفات نیست.

شهردار تهران حادترین منطقه در این مساله را منطقه یک تهران عنوان کرد و گفت: از سال‌های ۹۰ تا ۹۹ تعداد پرونده‌های شورا‌های معماری مناطق که منجر به افزایش طبقات می‌شده است نشان می‌دهد که ۷۰۹ مورد افزایش طبقات به صفر مورد رسیده است. در خصوص تعداد طبقات مازاد نیز از ۹۲۷ مورد به صفر مورد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: این گزارش تنها مربوط به منطقه یک است و ادعا می‌کنیم قولی که در ایجاد انضباط در شهرسازی داده بودیم به نتیجه رساندیم، شهرداری‌ها به بهانه درآمد این کار را می‌کردند و لایحه منابع مالی پایدار و لایحه مالیات بر ارزش افزوده که به تصویب رسیده است، اما لایحه دوم هنوز ابلاغ نشده می‌تواند به تعیین تکلیف منابع مالی پایدار شهرداری‌ها باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: در برنامه‌ریزی شهری قولی که داده بودیم، تلاش کردیم به نتیجه برسانیم و البته شرایط سختی را هم برای خودمان فراهم کرده بودیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش تخلفات ماده ۱۰۰، گفت: اقدام جاری مربوط به تخلفات است و پرونده‌هایی که سال‌ها مانده بود اعمال قانون شدند و به چشم بودجه به آن نگاه نشده است. ما به قیمت واقعی تراکم را عرضه می‌کنیم و معادل تراکمی است که عرضه می‌کنیم.

حناچی اظهار داشت: ارزش واقعی تراکم در هر منطقه با ارزش واقعی در همان منطقه مساوی است و تلاش کردیم به سمت برنامه ببریم و جمعیت پذیری را کنترل کنیم.

وی در خصوص واکسیناسیون کارکنان بخش پسماند و رانندگان تاکسی و اتوبوس گفت: معاونت حمل و نقل پیگیر این مساله است.

شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت بازداشتی‌ها گفت: موضوع در حد اتهام است و بازپرسی خاتمه پیدا نکرده و اگر پایان یابد با قرار وثیقه آزاد می‌شوند البته برای ما هم سوال است، اما برای سازمانی که ۳۰ هزار میلیارد بودجه دارد تخلف یک درصدی‌اش هم ۳۰۰ میلیون خواهد شد البته توجیه نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم تا رسیدگی قضائی تکمیل نشده قضاوتی نکنم.

حناچی درباره عدم رونمایی قطار ملی گفت: سه واگن این قطار آماده است، اما به دلیل تراکم بهمن ماه و آخر هفته بود و اینکه نمی‌خواستیم دو افتتاح نباشد، این رونمایی انجام نشد، البته این اتفاق بزرگی است، چون بسیاری از سیستم‌ها در داخل ساخته شده است.

وی درباره اوراق مشارکت سال ۹۸ گفت: تاکنون هزار میلیارد را گرفته‌ایم، و الان ۵۰۰ میلیارد که مربوط به اتوبوسرانی است در حال تعویق هستیم درباره وثائق با بانک رفاه در حال مذاکره هستیم.

شهردار تهران افزود: ما دیگر زورمان نمی‌رسد حمل و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم، این موضوع حاکمیتی است و نباید شهرداری را تنها رها کرد و اصلی‌ترین کمک دولتی اوراق مشارکت بود که تأمین آن با سختگیری بانک مرکزی سخت‌تر شده است.

حناچی درباره شکایت معاون شهردار اسبق از وی اظهار داشت: کسی از من شکایت نکرده است.

شهردار تهران در خصوص پادگان ۰۶ گفت: ارتش می‌خواهد موزه داری کند و اگر اتفاقی که می‌خواستیم نیفتد لوایح را پس می‌گیریم.

وی از گلایه اعضای شورای شهر در خصوص عدم پاسخگویی با تذکرات اظهار داشت: یکشنبه گذشته در صحن بودم و توضیح دادم که حجم متوسط تذکرات افزایش یافته است.
 
بیشتر بخوانید:
شورای شهر برای بازخواست شهردار تا روز آخر اختیار دارد

وی درباره وضعیت فروشگاه‌های شهروند گفت: برای ما بسیاری از روش‌های اداره پذیرفته شده نبود و به برگزاری مناقصات پرداختیم. سوالاتی باید درباره اداره این فروشگاه‌ها پاسخ داده شود، اما سرویس و خدمات شهروند در دوره جدید بهتر شده و کالا‌های به خوبی به دست مردم می‌رسد.

حناچی درباره اینکه ارتباط شهرداری با دولت پس از چالش جماران دچار مشکل شده است، گفت: رابطه ما با دولت بد نیست، خیلی از کلنگ زنی‌ها با حضور رییس جمهور و هیات دولت انجام می‌گیرد.

شهردار تهران با اشاره به املاک شهرداری گفت: ما ۲ هزار ملک داشتیم که هزار مورد آن را می‌توانستیم تغییر ایجاد کنیم و ۹۲۴ ملک با نظارت شهرداری عمل می‌کنند ۵۸ ملک در اختیار نهاد‌های عمومی مانند پلیس راهور است ۹۵ ملک کاملاً منطبق با ماده ۵۵ است حدود ۵۰۰ ملک فاقد شرایط لازم بودند ۲۳۹ ملک در دست بررسی است و ۷۶۸ ملک باید بازپس گرفته شود که درحال انجام است.

شهردار تهران درباره حمایت از جشنواره فجر نیز گفت: جشنواره معتقدم فرصتی است تا تولیدات هنری و سینمایی بسط و نشر پیدا کند و در شهرداری سعی می‌کنیم حمایت کنیم، مثل خیلی ازجشنواره‌های جهانی متولی شهرداری هستند، ولی ما فضا و امکانات را در اختیار قرار می‌دهیم.

حناچی درباره تعطیلی ۱۸۸۸ در روز‌های تعطیل گفت: اقدامات عاجل توسط ۱۳۷ انجام می‌شود، و اگر اقدامات کامل نبود ۱۸۸۸ دنبال می‌شود.

وی عوارض شهری اتوبان‌ها در کشور ما رخ نداده ممکن است در پروژه‌های بعدی این اتفاق بیفتد.

شهردار تهران درباره آخرین وضعیت ملک جماران توضیح داد: در طرحی که مجدد از سوی یکی از دانشگاه صورت گرفت، در محله جماران کریدور‌های بصری مشخص شده اند، عمده بحث سر پلاک مور نظر بوده که در حال پیگیری است.

وی در خصوص جمع آوری آب‌های سطحی گفت: لایروبی به موقع باعث شد امسال تهران دچار آبگرفتگی عمده نشود و مشکل میدان آزادی هم رفع شده و، خوشبختانه دیگر مشکلی پیش نمی‌آید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال هزینه کرد شهرداری در انتخابات پیش رو گفت: درباره انتخابات تلاشمان این است که اداره امور شهر را از مسایل سیاسی دور نگه داریم.

شهردار تهران گفت: در آخرین نظرسنجی‌ها برخورد با فساد در اولویت درخواست‌های مردم تهران قرار گرفته است و آلودگی هوا به رتبه دوم خواست‌های مردم رفته است.

وی درباره ناتوانی مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی گفت: با افزایش قیمت‌ها دیگر نمی‌توانیم به تنهایی توسعه حمل و نقل عمومی بپردازیم.

حناچی ابراز داشت: میزان آلاینده‌های هوا روند کاهش را داشته که تغییر کیفیت سوخت، جدی شدن معاینه فنی و … از دلایل آن بوده است

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۹ بودجه دلاری شهر تهران ۷ میلیارد دلار بوده و امسال این بودجه به ۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است و میزان قدرت مانور ارزی ما به شدت کاهش یافته و به همین دلیل نیاز حمایت‌های دولت هستیم.

وی درباره ارایه کارت ملی برای دریافت کارت بلیت مترو توضیح داد: براساس تحقیقات صورت گرفته در ستاد کرونا، ۸۰ درصد کسانیکه کووید مثبت هستند در سطح شهر حرکت می‌کنند و حرکت آن‌ها باعث آلودگی می‌شود، و در تلاشیم که کووید مثبت‌ها از طریق کد ملی شناسایی شوند تا با آن‌ها برخورد شود، یکی از راه‌های شناسی این بوده است، اما درباره افغان‌ها و دیگر اتباع این مساله ایجاد محدودیت مطرح است.

حناچی گفت: تلاش ویژه‌ای بر روی رنکینگ تهران کردیم و بستر دیجبتالی تهران با ما کمک کرده و زمینه خوبی فراهم شده و بسیاری از خدمات با اپلیکیشن تهران من در این زمینه کمک کرده تا به کاهش سفر‌های غیر ضروری درون شهری کمک کند و تاکنون رده هوشمندی مان ۳ رده کاهش یافته است و تلاش می‌کنیم هوشمندی تهران به عنوان برند تبدیل شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *