سند مهمی که زیر لاک تحریف مخدوش شد

7:30 - 26 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۱۶۲۶
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
۱۵۰ نفر از اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس جمهور منتخب آمریکا، حمایت خود را از بازگشت ایران و آمریکا به برجام «به عنوان نقطه آغاز برای مذاکرات بیشتر»، اعلام کردند که این نامه سند بسیار مهمی برای تحلیل استراتژی آمریکایی‌ها در روز‌ها و ماه‌های آینده خواهد بود.

- امیرعلی نورالهی کارشناس بین‌الملل - روز ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰ (۳ دی‌ماه ۱۳۹۹)، ۱۵۰ نفر از اعضای کنگره آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس جمهور منتخب این کشور، حمایت خود را از برداشتن گام‌های دیپلماتیک لازم برای بازگرداندن محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت ایران و آمریکا به برجام «به عنوان نقطه آغاز برای مذاکرات بیشتر»، اعلام کردند. این نامه سند بسیار مهمی برای تحلیل استراتژی آمریکایی‌ها در روز‌ها و ماه‌های آینده خواهد بود؛ زیرا رئیس جمهور منتخب این کشور از حزب دموکرات است و همچنین اکثریت کنگره آمریکا نیز در اختیار این حزب قرار دارد.

سند مهمی که زیر لاک تحریف مخدوش شد

با انتشار خبر این نامه در رسانه‌ها، جریان تحریف در داخل کشور، شروع به انتشار این خبر به نقل از یک پایگاه خبری صهیونیستی (درصورتی که متن کامل نامه توسط کنگره منتشر شد) تا از طریق تحریف محتوای نامه بتواند از آن در راستای منافع سیاسی خود استفاده نماید.

 

بازگشت به برجام سکویی برای شروع برجام‌های بعدی
در این نامه، نمایندگان آمریکایی از بازگشت به برجام، به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات بعدی عنوان می‌کنند. همچنین بر این نکته تاکید می‌کنند که برجام، مانع پرداختن آمریکا به موضوعات دیگر ازجمله مسائل موشک‌های بالستیک، حقوق بشر و... نمی‌شود. آن‌ها صراحتا عنوان می‌کنند که: «سایر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، مانند حمایت از تروریسم، توسعه موشک‌های بالستیک، نقض حقوق بشر علیه مردم خود و نگهداری زندانیان سیاسی خارجی از جمله آمریکایی‌ها، دیپلماسی بین‌المللی قوی و هماهنگ را تضمین می‌کند. برجام مانع از توانایی ما در پرداختن به این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده نمی‌شود.»

از دیدگاه نویسندگان این نامه، برجام ابزاری مناسب و کارآمد برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است و آن‌ها به دنبال استفاده از این روش برای محدود کردن سایر نقاط قوت ایران ازجمله در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای هستند.

نکته حائز اهمیت در این نامه این است که آن‌ها (همانند سایر دموکرات‌ها ازجمله خود «جو بایدن») معتقد هستند که ابتدا ایران باید به برجام بازگردد و تعهدات خود ذیل برجام را به طور کامل انجام دهد، سپس آمریکا به این توافق بازگردد؛ این درحالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تعهدات خود را انجام نداده است و کاهش تعهدات ایران در راستای پاسخ به این اقدام آمریکا و همین‌طور بدعهدی‌های اروپایی‌ها بوده است.
 
همچنین بازگشت به برجام را نیز زمینه‌ای برای گفت‌وگو بر سر مسائل دیگر می‌دانند و صراحتا اعلام می‌کنند که: «ما تقاضای شما را برای بازگشت ایران به رعایت دقیق [مفاد] توافق هسته‌ای، پیوستن مجدد ایالات متحده به توافق و مذاکرات بعدی، به شدت تأیید می‌کنیم.»
 

برداشت گزینشی و محدود تحریم‌­ها

در قسمت دیگری از این نامه آمده است: «ما می‌دانیم که بازگشت به توافق [هسته‌ای] احتیاج به برداشتن گزینشی برخی از تحریم‌ها و اجرای دقیق آن برای اطمینان از انطباق با ایران دارد.»
 
این نکته نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال رفع همه تحریم‌ها نیستند و صرفا به دنبال برداشتن گزینشی برخی تحریم‌ها هستند تا به ساختار تحریم‌ها آسیبی نرسد؛ زیرا از دیدگاه آن‌ها، تحریم‌ها ضمانت اجرای تعهدات ایران است. همچنین دموکرات‌ها استفاده از اهرم‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی را به تنهایی مناسب نمی‌دانند و معتقدند که این اهرم‌ها به تنهایی منجر به تغییر رفتار ایران نمی‌شود. دموکرات‌ها استراتژی «مذاکره با پشتوانه فشار» را کارآمد می‌دانند. به طوری که «جیک سالیوان»، گزینه پیشنهادی «بایدن» برای تصدی پست کلیدی مشاور امنیت ملی آمریکا، در آگوست ۲۰۲۰ عنوان کرده بود: «فرمولی که دولت اوباما و بایدن دنبال کرد، که دیپلماسی با پشتوانه فشار بود، نوعی فرمول است که می‌تواند برای پیشرفت، نه تنها در مورد مسائل هسته‌ای بلکه در برخی از چالش‌های دیگر، دوباره کار کند.»
 

لزوم تغییر راهبرد برای مقابله با تحریم­ها

نامه نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا با توجه به اینکه بازگوکننده راهبرد دولت و کنگره دموکرات آمریکا در برابر ایران است، سند مهمی محسوب می‌شود. طبق مفاد این سند که بررسی آن در بالا صورت گرفت، ادامه‌ی راهبرد کنونی دولت ایران که محوریت آن برجام است، برای اقتصاد و امنیت ملی کشور خسارت‌بار خواهد بود.

با وجود این که بنا بود برجام تحریم‌های ظالمانه را رفع کند، اما بعد از انعقاد برجام گشایش قابل توجهی در اقتصاد کشور رخ نداد. افزایش قابل توجه تحریم‌ها نسبت به قبل از اجرای برجام نشان می‌دهد که راهبرد مذاکره برای رفع تحریم­ها به ضد خود تبدیل شده ­است و هر چقدر کشور به این راهبرد ادامه بدهد، نه­ تنها فشارها رفع نمی‌­شود، بلکه بر فشارها افزوده خواهد شد؛ در نتیجه جمهوری­ اسلامی ایران باید راهبرد خنثی‌سازی تحریم­ها که محوریت آن تکیه به ظرفیت‌های داخلی است را اتخاذ کند و از هرگونه عملی که ادامه مسیر برجام است و یا آن را تقویت می­‌کند، پرهیز کند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *