آمادگی چند کشور برای مشارکت در مراحل بعدی واکسن ایرانی کرونا

14:35 - 26 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۱۸۰۳
مجری مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» گفت: چند کشور برای مشارکت در مراحل بعدی واکسن ایرانی کرونا اعلام آمادگی کرده اند.

- ایرنا نوشت: محمدرضا صالحی درخصوص مشارکت چند کشور در مراحل بعدی واکسن ایرانی کرونا  اظهار داشت: حداقل ۲ تا ۳ کشور تمایل دارند وارد فاز دوم و سوم این مطالعه شوند به عبارتی فاز‌های بعدی به عنوان بخشی از واکسیناسیون آن‌ها انجام شود.

مجری مطالعات بالینی واکسن "کوو ایران برکت" ادامه داد: اگر زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه فراهم شود به احتمال فراوان، بتوانیم با مشارکت در این طرح به واکسیناسیون کشور‌های دیگر نیز کمک کنیم.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که این محصول در صورت کسب تاییدیه‌های لازم اواخر فصل بهار بتواند وارد مرحله واکسیناسیون عمومی شود.

بر اساس این گزارش تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، بر روی سه داوطلب آغاز شد.

۵۶ داوطلب در مرحله اول تست انسانی این واکسن حضور دارند که از مجموع ۵۶ داوطلب فاز اول مطالعه بالینی این واکسن تاکنون ۳۵ داوطلب تزریق دوم واکسن کرونا را دریافت کردند و تا آخر هفته جاری تزریق برای ۲۱ نفر باقیمانده انجام می‌شود.

۲ هفته بعد از آخرین تزریق دوم داوطلبان، آخرین نمونه گیری خون آن‌ها انجام می‌شود که با انجام این کار، مطالعات مرحله اول تست انسانی واکسن کرونا در نیمه اسفندماه پایان می‌یابد و پس از آن نتایج مطالعه فاز یک به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود.

براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در صورت تایید نتایج فاز اول و پروتکل فاز بعدی تا پایان اردیبهشت سال آینده نتایج فاز دوم مطالعه به پایان می‌رسد. قرار است فاز‌های دوم و سوم این مطالعه بالینی همزمان آغاز شود.

برنامه ریزی برای شروع مرحله دوم در حال انجام است

صالحی یادآور شد: برخی شرکت‌های بزرگ داروسازی دنیا که در حال تولید واکسن هستند، هنوز فاز سوم مطالعه بالینی خود را تمام نکرده اند، اما سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های مراقبت بهداشتی ملی و بین المللی به آن‌ها اجازه دادند در اوسط مرحله سوم وارد واکسیناسیون عمومی شوند که این کار برای ما هم امکان انجام دارد.
وی ادامه داد: محققان ایرانی هم درمورد واکسن کوو ایران برکت در حال آماده شدن برای مرحله دوم تست بالینی واکسن کرونا هستند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: باتوجه به این که نتایج بدست آمده از مرحله اول این واکسن موفقیت آمیز و امیدوار کننده بوده است در حال آماده شدن برای ورود به مرحله دوم تست انسانی هستیم.

صالحی افزود: در حال جمع آوری بررسی‌ها هستیم و برنامه ریزی برای شروع مرحله دوم در حال انجام است.

وی به ادامه تزریق واکسن کرونا در مرحله اول تست انسانی اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۴۰ داوطلب دوز دوم خود را دریافت کردند و بقیه هم در چند روز آینده دریافت می‌کنند.

مجری مطالعات بالینی واکسن "کوو ایران برکت" خاطرنشان کرد: اواسط اسفندماه نتایج آنالیز را در اختیار وزارت بهداشت و مراجع ذیصلاح قرار می‌دهیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *