آخرین اخبار سینما در روزی که گذشت

23:45 - 29 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۲۴۱۲
سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینماها بار دیگر شاهد بازگشایی شد.

 - سینمای ایران طی ماه‌های گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال پس از کاهش ابتلا به کرونا سینماها بار دیگر شاهد بازگشایی شد. 

بازگشایی سینماها در آستانه جشنواره فیلم فجر در دوره سی و نهم در نوع خود خبری خودب برای دوست داران هنر هفتم است و باید دید تا پایان سال و دو ماه باقی مانده از زمستان این بازگشایی چه نتیجه ای را برای سینمای کشور رقم می زند. 

انتشار فراخوان «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران»/ آموزش رایگان

انتشار فراخوان «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران»/ آموزش رایگان

انجمن سینمای جوانان ایران با هدف ایجاد فرصت برای نوجوانان علاقه مند به فیلمسازی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی ویژه «طرح المپیاد نوجوانان» کرده است. این دوره‌های آموزش فیلمسازی به صورت رایگان و ویژه نوجوانان در سه مرحله مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته برگزار می‌شود.

دوره مقدماتی المپیاد شامل آموزش مجازی رایگان به صورت هفتگی در لایو اینستاگرام المپیاد فیلمسازی نوجوانان برگزار خواهد شد. در این سطح از دوره، هنرجویان بعد از برگزاری ۳۰ جلسه آموزش، برای ورود به مرحله دوم باید در آزمون پایان دوره شرکت کنند. منتخبان این آزمون با حداقل شهریه در دوره تکمیلی حضور خواهند داشت.

دوره تکمیلی المپیاد نیز به صورت دوره‌های تخصصی برای هنرجویان منتخب برگزار می‌شود. هنرجویان حاضر در این دوره باید دارای ایده و طرح اولیه فیلمنامه باشند.

در دوره پیشرفته نیز هنرجویانی که مرحله دوم را با موفقیت به پایان رسانده‌اند، طی آموزش‌های عملی اقدام به تولید فیلم پایان دوره می‌کنند. پس از بررسی آثار تولید شده نوجوانانی که آثارشان مورد تایید قرار گرفته باشد در پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان شرکت خواهند کرد.

علاقه‌مندان به حضور در دوره‌های فیلمسازی «المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران» می‌توانند برای شرکت در کلاس‌های برخط آن از طریق صفحه اینستاگرام المپیاد با شناسه کاربری @olymp.film.fe و از ۳ اسفند ۹۹ از این کلاس‌ها بهره ببرند. اطلاعات و جزییات مربوط به این دوره در سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی www.iycs.ir در دسترس قرار می‌گیرد.

«جنگ دوست‌داشتنی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید/ روایتی از خاطرات

«جنگ دوست‌داشتنی» به شبکه نمایش خانگی می‌آید/ روایتی از خاطرات

مجموعه «جنگ دوست‌داشتنی!» محصول گروه مستند روایت فتح و به کارگردانی حسین همایون‌فر به خاطرات شیرین و جذابی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با میزبانی و اجرای اصغر نقی زاده پرداخته است و مهمانانی از جمله محسن زهرایی، سعید تاجیک، حسین امیری، امیر لواسانی، حسین کیوان نیا، محمد توکلی، مجتبی گودرزی و … دارند.

این مجموعه در سی قسمت ۳۰ دقیقه ای آماده پخش در شبکه نمایش خانگی است.

عوامل این پروژه عبارت‌اند از طراح، کارگردان: حسین همایون‌فر، تحقیق و پژوهش: یوسف شمشیری، هماهنگی و برنامه‌ریزی: امیر صادقی، تصویربردار و نورپرداز: حسن سیدی پریشان، صدابردار: امیرعباس کیا پور، موسیقی: محمد فرشته نژاد، اجرای دکور: نظام‌الدین مدنی، تدوین: حمیدرضا آبشار، مدیر تولید: محمدجواد آشتیانی و گرافیک: مرتضی شجاعی.

علاقمندان می‌توانند از ۲۵ بهمن با ورود به سامانه‌های فیلم گردی، فیلیمو، سینمامارکت، مجموعه مستند «جنگ دوست داشتنی» را تماشا کنند.

«اصالت» در ترکیه مقابل دوربین می‌رود/ روایتی از آوارگان خاورمیانه

«اصالت» در ترکیه مقابل دوربین می‌رود/ روایتی از آوارگان خاورمیانه

فیلم سینمایی «اصالت» به نویسندگی و کارگردانی شهرام اسدزاده در سه کشور ترکیه، سوریه و بلغارستان ساخته می‌شود و همزمان در ایران و دیگر کشورهای جهان اکران خواهد شد.

بازیگران این فیلم از میان چهره‌های شناخته شده سینمای ایران، ترکیه و سایر کشورها و همچنین بازیگرانی که توانایی صحبت کردن به یکی از سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی را داشته باشند، انتخاب خواهند شد.

مهدی عبادتی با مشارکت کمپانی مای الیت یاپیم (My elite yapim) ترکیه فیلم سینمایی «اصالت» را تهیه می‌کند.

موضوع این فیلم اجتماعی و ضدجنگ است و به زندگی آوارگان جنگی در منطقه خاورمیانه می‌پردازد.

اسدزاده پیش از این سکانس پلان «طاقباز» و فیلم سینمایی «گواهی امضاء» را ساخته و دبیری نخستین جشنواره فیلم کوتاه آنلاین کشف استعداد را بر عهده داشته است.

«نامه‌رسان» تولید می‌شود/ نامه‌هایی برای سربازان در زمان جنگ

«نامه‌رسان» تولید می‌شود/ نامه‌هایی برای سربازان در زمان جنگ

جمشید رئوفی مشغول پیش تولید مستندی با عنوان «نامه‌رسان» است. این فیلم که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه می‌شود، به موضوع نامه‌های رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس می‌پردازد.

جمشید رئوفی درباره تولید مستند «نامه‌رسان» توضیح داد: نامه‌های جنگ موضوعی است مرتبط با تاریخ دفاع مقدس که کمتر به آن پرداخته شده و من احساس کردم می‌توان با این موضوع مستند جذابی ساخت.

وی افزود: در این مستند به نامه‌های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی هشت ساله می‌پردازیم. نامه‌های خانواده و نزدیکان رزمندگان که از شهر و روستا و فضای خارج از جبهه برای سربازان جبهه‌ها ارسال می‌شده و نامه‌هایی که رزمندگان از جبهه برای وابستگانشان ارسال می‌کردند. در این میان بحث توزیع، ارسال و نامه‌رسان‌های جنگ هم به عنوان ضلع سوم ماجرا مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئوفی درباره دلیل علاقه‌اش به ساخت مستند «نامه‌رسان» گفت: یکی از مواردی که باعث شد به این طرح علاقه‌مند شوم، مطالعه کتابی بود با عنوان «برسد به دست خانم ف» که شامل خاطرات آقای سیداحمد نبوی از جبهه و جنگ بود. این کتاب با استناد به نامه‌هایی که در طول جنگ میان ایشان و همسرشان رد و بدل می‌شده، نوشته شده و جذابیت خاص این کتاب نگاه مستندی است که به وقایع جنگ دارد.

این مستندساز ادامه داد: در این کتاب علاوه بر توصیف فضای جنگ، ارتباطات عاطفی احمد نبوی با همسرش در طول جنگ به تصویر کشیده می‌شود و همین ویژگی‌ها باعث شد من هم به طرح مستندی فکر کنم که شامل روابط عاطفی و عاشقانه رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس باشد. نامه‌ها سندی زنده از بخشی از تاریخ دوران جنگ هستند؛ سندی که با استناد به آن می‌توان بخشی مهم از تاریخ کشورمان را مشاهده کرد.

وی در پایان در مورد روند تولید این مستند توضیح داد: اگر شرایط خوب پیش برود، اسفندماه امسال فیلمبرداری در تهران، شمال و چند شهر و روستای دیگر شروع خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *