اظهار نظر بازیگر سریال «دادستان» درباره حواشی‌ها/علی‌جان‌زاده: آمار‌ها خبر از رشد سرانه مطالعه می‌دهد

17:30 - 29 بهمن 1399
کد خبر: ۷۰۲۹۰۳
بیست و نهمین روز از بهمن ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به آخرین خبرها از سریال «دادستان» اشاره کرد.

- بیست و نهمین روز از بهمن ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به آخرین خبرها از سریال «دادستان» اشاره کرد.

سماک باشی: سراغ سوژه دست نخورده رفتن كار «ده نمکی» است/حواشی «دادستان» یعنی اثر دیده شده

کاوه سماک باشی در گفت‌وگو با ، پیرامون حواشی پیش آمده پیرامون سریال «دادستان» گفت: وقتی می‌گوییم حاشیه یعنی اثری توسط مخاطبان دیده شده است، وقتی برای اتفاق و یا اثری حاشیه به وجود می‌آید که آن اثر توسط موافق و مخالف تماشا شده باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: طبیعتا هر اثر هنری نقد می‌شود، حال باید دید کدام یک از این نقدها بر اثر و کدامیک سویه گیرانه و مقرضانه است، وقتی مردم و مخاطبان هر شب پای تلویزیون نشسته و «دادستان» را می‌بینند یعنی اثر مورد رضایت آنها بوده است، مردم بزرگترین و بهترین منتقدان برای یک اثر هستند.

بازیگر سریال «دادستان» حاشیه سازی پیرامون سریال «دادستان» را نادرست خواند و اضافه کرد: شخصا هیچ مشکلی با نقد حتی منفی ندارم، بالاخره هیچکس عاری از اشتباه نیست، اما حاشیه سازی با نقد متفاوت است، برخی می خواهند کینه خود را در قالب نقد ارائه دهند که به هیچ وجه درست نیست، در هر صورت «دادستان» موفق و پرمخاطب بوده است، همین شاید باعث حساسیت افراد شده است. 

بازیگر سریال «میکائیل» پرداختن به سوژه ملتهب سریال «دادستان» را جسورانه خواند و اظهار کرد: «مسعود ده نمکی» طی سالها کار نشان داده که سراغ سوژه های دست نخورده و بکر می رود، وی کارگردان جسوری است و حتما می داند که همه دنبال این کارها نمی روند، کارگردانان کمی هستند که سختی و سنگینی یک سوژه را دانسته و به سمت آن بروند اما ده نمکی دقیقا به سمت سختی می رود. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

خوشبخت: شهرک دفاع مقدس امکانات قابل استفاده‌ای ندارد/دیگر نمی‌توان فیلم جنگی ساخت

مهرداد خوشبخت در گفت‌وگو با ، پیرامون فیلم سینمایی «تک تیرانداز» گفت: خوشحالم که بخشی از این پروژه بودم، این فیلم را در جشنواره فیلم فجر در کنار مخاطبان و اهالی رسانه دیدم، به شخصه اثر را دوست داشتم، زیرا احساس می‌کنم حس و حال خوبی داشت و برخلاف بسیاری از آثار دفاع مقدسی عامدانه دشمن را ضعیف نشان نداده بود، زیرا وقتی که ما دشمن را ضعیف نشان دهیم این پیروزی در دوران دفاع مقدس هم کمرنگ می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: فیلم سینمایی «تک تیرانداز» پیچیدگی‌های خاص خود را داشت، تعلیق‌های خوبی ایجاد شده بود و در کنار فیلمنامه و کارگردانی، فیلمبرداری باعث شده بود تا اثری تمیز در ژانر سینمای اکشن دفاع مقدسی به مخاطب ارائه شود.

کارگردان فیلم «آبادان یازده ۶۰» درباره سختی ساخت آثار دفاع مقدس تاکید کرد: اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم دیگر نمی‌توان فیلم دفاع مقدسی یا جنگی ساخت، شاید صرفا بتوان در کل سینما سالی یک فیلم در این ژانر ساخت، زیرا نه امکاناتش وجود دارد و نه سرمایه‌ای برای تولید این آثار در نظر گرفته می‌شود.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

وی در همی رابطه تصریح کرد: به عنوان مثال در شهرک دفاع مقدس ما دیگر امکانات قابل استفاده‌ای نداریم و همه چیز به شدت از کارکرد خارج شده و به درد نخور است، به عنوان مثال در همین فیلم «تک تیرانداز» تانک‌ها با تبحر علی غفاری اینگونه در فیلم به نمایش در آمده اند، زیرا نه تعداد تانک مناسبی در این شهرک وجود دارد و نه اینکه آن تعداد موجود قابل استفاده هستند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

علی‌جان‌زاده: آمار‌ها خبر از رشد سرانه مطالعه می‌دهد

محمدحسین علی‌جان‌زاده در گفت‌وگو با  پیرامون رویکرد مردم در اوقات فراغت گفت: برای بررسی میزان سرانه مطالعه پارامترهای متعددی وجود دارد برای این منظور می توان از مطالعات میدانی کمک گرفت این شاخص‌ها متکی به پارامترهایی در مبحث فروش کتاب، نمایشگاه ها و تولید کتاب است و می‌توان به آنها اتکا کرد.

***فضای مجازی آسیب‌ جامعه امروز 

وی فضای مجازی را به عنوان یکی از آسیب‌های جامعه امروز دانست و اظهار کرد: فضای مجازی بیشترین زمان را از جامعه امروز گرفته است لذا ما شاهدیم که سرانه مطالعه کاهش چشمگیری داشته، در گذشته خانواده ها در اوقات فراغتشان به کتاب‌هایی مانند بوستان، گلستان، دیوان حافظ و یا شاهنامه و کتاب های متعدد قدیمی دیگر می‌پرداختند، اما امروز فضای مجازی سبب شده تا از مطالعه دور شوند و مردم بیشتر اوقات فراغت خود را با فضای مجازی پر کنند.

روشن پیرامون سرانه مطالعه کتاب بیان کرد: اگرچه فضای مجازی زمان زیادی گرفته اما با همه این موضوعات هنگامی که به فروش ۶۰ میلیاردی کتاب در نمایشگاه مجازی نگاه می‌شود شاهد این واقعیت هستیم که حدود یک میلیون و ۲۰۰ جلد کتاب به فروش رفته این امر نشان می‌دهد که مردم تا حدودی متوجه ارزش و جایگاه مطالعه در جامعه هستند و تلاش دارند تا اوقات فراغت خود و یا زمان‌هایی را که در قرنطینه به سر می برند با مطالعه کتاب پر کنند به این ترتیب می‌توان گفت سرانه مطالعه تا حدودی افزایش داشته است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

***آمار کتابخانه‌ها دور از دسترس است

وی پیرامون سرانه مطالعه ابراز کرد: تعداد زیادی از مردم برای مطالعه به کتابخانه ها می روند متاسفانه آمار این افراد به خوبی مشخص نشده است و در آمارها دیده نمی‌شود در عین حال تعطیلات کرونایی عاملی برای عدم ارائه خدمت از سوی کتابخانه ها به مخاطبان شده است.

این نویسنده کتاب در مورد اوقات فراغت ناشی از بیماری کرونا ابراز کرد: مدت‌ها است که بیماری کرونا وارد کشور شده و این امر سبب شده اوقات فراغت زیادی برای مردم جامعه ایجاد شود این امر با ایجاد قرنطینه های متعدد سبب شد تا بسیاری از افراد از کارهای روزمره فارغ شوند و فضای بیشتر پیدا کرده و از آن برای مطالعه کتاب استفاده کنند.

وی با استناد به آماری که از سوی یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی منتشر شده بیان کرد: بر اساس آماری که از محمد سرشار رئیس شبکه پویا اعلام شد، سرانه مطالعه در ایران حدود ۵۰ دقیقه است این در حالی است که بسیاری از این افراد معتقدند سرانه مطالعه زیر دو دقیقه برای هر ایرانی است.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

اجرا‌ی گروه‌های ژاو و مرغ شبخوان در نخستین روز

 - اولین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شب با پخش اجرای چهار گروه از ایران و یک گروه از اتریش سه شنبه ۲۸ بهمن برگزار شد.

اجرا‌ی گروه‌های  ژاو و مرغ شبخوان در نخستین روز/ابراز خوشحالی هنرمندان از برگزاری آنلاین

***اجرای گروه ایستم

جشنواره موسیقی فجر در این دوره با اجرای گروه موسیقی «ایستم» از خراسان شمالی و شهر بجنورد شروع شد که این گروه قطعاتی را از موسیقی محلی کرمانجی اجرا کرد.

در بخش ابتدایی این کنسرت که از ساعت ۱۷ آغاز شد، گروه موسیقی ایستم چند قطعه موسیقی حماسی را اجرا کرد و الله مزار، شوان وصنم لیلی از قطعاتی بود که گروه ایستم اجرا کرد.

در بخش دیگری از این کنسرت، گروه موسیقی ایستم متشکل از شاهین علیزاده (نوازنده دایره) و مهدی باغچقی (نوازنده قُشمه) به اجرای مقام رقص چوب و یک قرصه و دو قرصه پرداختند. ساز قُشمه یکی از ساز‌های بادی و محلی شمال خراسان است که مردمان کرمانج و ترک‌هاى خراسان از این ساز در مجالس شادی و رقص خود استفاده می‌کنند. در واقع قشمه بیشتر نوایی شاد و حماسی دارد. قرصه نیز به معنی دست یا بشکن است. در این نوع قطعات نوازنده ابتدا آهنگ را با ترانه آرام و سرعت پایین که یک قرصه نامیده می‌شود آغاز می‌کند، اما در ادامه رفته رفته رقص و ریتم سرعت پیدا کرده و رقصندگان با ضربات هماهنگ و منظم حرکات ریتمیک دست و پا را اجرا می‌کنند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *