سرخط خبر‌های مهم جهان در یکم اسفند

9:50 - 01 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۳۱۳۸
مواضع جدید برجامی دولت آمریکا، تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و فرود کاوشگر استقامت بر سطح مریخ مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های جهان در ساعات گذشته هستند.
مهم‌ترین خبر‌ها و تحولات بین الملل در ساعات گذشته عبارتند از:

*شمار مبتلایان و تلفات کرونا در جهان

براساس جدیدترین خبرها، شمار مبتلایان به کرونا به رقم ۱۱۰ میلیون و ۸۳۷ هزار و ۵۳۵ نفر و شمار تلفات به رقم ۲ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۸۳ نفر اعلام شد.

*بحث در کابینه بایدن برای بازگشت به برجام

دستیاران ارشد دولت بایدن در حال بحث درباره امکان بازگشت به توافق هسته‌ای در شکل اولیه یا انعقاد توافقی گسترده‌تر هستند. به ادعای دستیاران بایدن توافق گسترده‌تر شامل موشک‌های بالستیک یا درازمدت‌تر و دائمی شدن مفاد توافق اولیه توافق خواهد بود.

*صدور دستور احضار‌های جدید در مورد پرونده تجاری ترامپ

دادستانی کل «منهتن» آمریکا، دستور احضار‌های جدید در مورد پرونده تجاری «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین آمریکا را صادر کرد.

*تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو

منابع آگاه با اعلام خبر تماس تلفنی «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ادعا کردند که وی در این تماس در مورد تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران مستقیما به نخست وزیر رژیم صهیونیستی اطلاع داد.

*تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با ولیعهد عربستان

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا، در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، بر تعهد واشنگتن برای همکاری با عربستان در مقابل آن چه که فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران خواند تاکید کرد.
 
وی همچنین ضمن محکوم کردن عملیات نیرو‌های یمنی در تقابل با تجاوز ائتلاف سعودی، مدعی شد که آمریکا خواهان پایان یافتن جنگ یمن است.

*ادعای دولت آمریکا در مورد مکانیسم ماشه

دولت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که حکم ترامپ برای اعمال مجدد کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو کرده است.
 
یک مقام آمریکایی در این رابطه مدعی شد بایدن متعهد به از سرگیری مسیر دیپلماسی چندجانبه با ایران است.
 
وی ضمن اشاره بر پیام تصمیم دولت آمریکا مبنی بر لغو دستور ترامپ، گفت بازگشت واشنگتن و تهران به پیروی از توافق هسته‌ای بدون نشست ۵+۱ و ایران امکان پذیر نیست.

*کاهش محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در آمریکا

یک مقام آمریکایی ادعا کرد واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل اطلاع داده که محدودیت تردد و سفر دیپلمات‌های ایرانی را کاهش داده است.

*مواضع پنتاگون در مورد عراق و افغانستان

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در جدیدترین موضع گیری خود در مورد تحولات عراق و افغانستان، گفت که عملیات موشکی علیه «اربیل» اهمیت ادامه حضور نظامیان آمریکایی در منطقه را نشان می‌دهد.
 
وی همچنین مدعی شد که واشنگتن متعهد به شکست داعش، احترام به حاکمیت عراق و اطمینان از ثبات درازمدت منطقه است.
 
آستین در مورد افغانستان نیز مدعی شد واشنگتن از خروج عجولانه از این کشور خودداری می‌کند و به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در افغانستان متعهد است.

*فرود کاوشگر استقامت بر سطح مریخ

ناسا اعلام کرد کاوشگر «استقامت»، با موفقیت بر سطح سیاره مریخ فرود آمد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *