آمریکا و برجام؛ تردید دولت بایدن در مورد بازگشت به برجام، عقب نشینی واشنگتن از برخی از مواضع ضد ایرانی

10:59 - 01 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۳۱۵۴
اقدام ها و مواضع دولت آمریکا در روزهای اخیر در زمینه برجام از سردرگمی و بالا گرفتن اختلاف نظرها در این مورد حکایت دارد.
دولت آمریکا در جدیدترین مواضع خود در مورد برجام، ادعا‌هایی را در مورد بازگشت «واشنگتن» به این توافق و بررسی چگونگی این روند مطرح کرد.
 
به گزارش «پولیتیکو»، دستیاران ارشد «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا، اعلام کردند که امکان بازگشت به برجام در شکل اولیه توافق یا انعقاد توافقی گسترده‌تر در کابینه این کشور مطرح شده است.
 
این ۵ مقام آمریکایی مدعی شدند که توافق گسترده‌تر مدنظر آمریکا، دربردارنده موشک‌های بالستیک ایران و درازمدت‌تر یا دائمی شدن مفاد توافق هستند.
 
به ادعای دستیاران ارشد بایدن، در هر حال گزینه مطرح، دستیابی به توافقی موقت است که بتواند اعتماد بین آمریکا و ایران را ترمیم کند.
 
در عین حال «رویترز» به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت، آمریکا آماده است تا در جریان گفت و گو‌های سازمان یافته اتحادیه اروپا درباره بازگشت ایران به برجام شرکت کند.
 
این مقام آمریکایی گفت «اگر چنین جلسه‌ای برگزار شود، ما آماده شرکت در آن هستیم.»
 
در مورد نشست اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان در موضوع برجام، یک منبع فرانسوی در گفت و گو با «رویترز» اعلام کرد که واشنگتن برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده است.
 
این منبع در ادامه مدعی شد «اگر ایران اجرای پروتکل‌های آژانس انرژی اتمی را به تعلیق در بیاورد، با اقدام‌های سختگیرانه‌ای مواجه خواهد شد.»
 
یک مقام آمریکایی نیز مدعی شد «بایدن متعهد به از سرگیری مسیر دیپلماسی چندجانبه با ایران است.»
 
وی در ادامه گفت «عدم پایبندی ایران به پروتکل‌های اضافی در زمانی که فرصت در حال از دست رفتن است، اقدامی اشتباه است.»
 
این مقام آمریکایی مدعی شد «فرصت‌هایی وجود دارد که برای اولین بار سیاست فشار حداکثری را خاتمه داده و به دیپلماسی با ایران بازگردیم.»
وی همچنین گفت «پیش بینی در مورد احیای برجام در صورت عدم پرداختن به مسائل منطقه‌ای دشوار است.»
 
این مقام آمریکایی همچنین گفت «بازگشت واشنگتن و تهران به پیروی از برجام بدون نشست ۵+۱ و ایران امکان پذیر نیست.»
 
پیشتر نیز «رویترز» به نقل از یک مقام آمریکایی، از کاهش محدودیت تردد و سفر دیپلمات‌های ایرانی خبر داده بود.
 
وی اعلام کرده بود «دولت آمریکا به نمایندگی ایران در سازمان ملل خبر داده که محدودیت سفر دیپلمات‌های ایرانی را کاهش می‌دهد.»
 
در خبری دیگر نیز اعلام شد که «جو بایدن» در تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مستقیما به وی در مورد تغییر رویکرد واشنگتن در قبال تهران اطلاع داده است.
 
منابع آگاه در دولت آمریکا در گفت و گو با «رویترز» اعلام کردند «واشنگتن پیش از اعلام آمادگی برای گفتگو با تهران در مورد بازگشت به برجام، اسرائیل را از این موضوع مطلع کرد.»
 
دولت آمریکا همچنین با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت از لغو دستور «دونالد ترامپ»، رییس جمهور پیشین این کشور مبنی بر اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خبر داد.
 
موضوع بازگشت آمریکا به برجام براساس وعده انتخاباتی بایدن، در روز‌های اخیر و در آستانه پایان اجرای داوطلبانه پروتکل‌های هسته‌ای از سوی ایران در مجامع مختلف مورد بحث است.
 
آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. پس از آن بود که ایران به کاهش تعهدات هسته‌ای خود در پاسخ به این نقض توافق و بدعهدی طرفین برجام اقدام کرد.
 

برچسب ها: آمریکا جو بایدن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *