نابرابری در توزیع واکسن کرونا در آمریکا

20:15 - 08 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۳۸۱۴
نابرابری در توزیع واکسن کرونا در شهرهای مختلف آمریکا همچنان با واکنش های رسانه ای زیادی روبرو می شود.

- تجزیه و تحلیل‌ ها از داده‌های پنج کلانشهر بزرگ آمریکا در مورد ناعدالتی‌های نژادی عمیق در دسترسی به واکسن کووید-۱۹، تاکید می‌کند که افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که بیشتر از ویروس کووید-۱۹ ضربه دیده اند، در مقایسه با دیگر مردم آمریکا با سرعت کمتری واکسینه می‌شوند.

به گزارش «فایننشیال تایمز»، به مقام‎های بهداشتی دولت آمریکا در مورد پایین بودن میزان واکسیناسیون در محله‌هایی که افراد رنگین پوست به ویژه آفریقایی تبار در آن زندگی می‌کنند، هشدار داده شده و تجزیه و تحلیل‎ها نشان می‌دهد که این یکی از بزرگترین عواملی است که باعث می‌شود فرد واکسن دریافت کند یا نه.

این مسئله به ویژه در شیکاگو صدق می‌کند؛ جایی که نقشه‌ای که توزیع واکسن را بر اساس کد پستی نشان می‌دهد، معلوم می‌کند که در این شهر، واکسیناسیون در محله‌هایی که افراد درآمد بالاتری دارند و اغلب سفید پوست هستند، انجام می‌شود.

ناعدالتی در موضوع واکسیناسیون چندین هفته پس از گسترش واکسیناسیون در این شهر همچنان ادامه دارد.

به عنوان مثال، کد پستی حاوی «استریترویل»، محله‌ای که محل بوتیک گوچی و موزه هنر‌های معاصر شیکاگو است، یکی از بالاترین میزان واکسیناسیون در شهر را دارد.

بیش از ۷۰ درصد از جمعیت این محله سفیدپوست با میانگین درآمد سالیانه خانوار بیش از ۱۰۷ هزار دلار هستند؛ تنها ۴۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این محله به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند؛ همچنین ۲۴ درصد از این افراد تاکنون دوز اول واکسن را تزریق کرده اند.

۱۶ مایل به سمت جنوب، محله «رُز لند» قرار دارد که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن از سیاه پوستان تکیل شده است.

خانوار‌های این منطقه به طور میانگین سالیانه کمتر از ۴۱ هزار دلار درآمد دارند؛ ۲۷۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این محله به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند؛ همچنین فقط ۶ درصد از این افراد تاکنون دوز اول واکسن را تزریق کرده اند.

راب پارال، جمعیت شناس شیکاگو، می‎گوید «این گفته قدیمی وجود دارد که هر نقشه شیکاگو، نقشه‌ای از تفکیک نژادی است؛ بزرگترین مسئله این است که دسترسی به منابع در آمریکا و قطعا در شیکاگو همچنان توسط نژاد تعیین می‌شود.»

با توجه به تجزیه و تحلیل فایننشیال تایمز از داده ها، این وضعیت در بسیاری از شهر‌ها و مناطق دیگر آمریکا نیز به چشم می‌خورد.

به طور مثال، در واشنگتن دی سی، افراد ساکن بخش‌های ثروتمند شمال غربی بیشترین میزان از واکسن کووید را تاکنون دریافت کرده اند، در حالی که در بخش‌هایی که اکثریت ساکنانش سیاه پوست هستند، که سهم نامناسب بالایی از موارد و مرگ و میر‌ها را به خود دیده اند، واکسیناسیون همچنان با تاخیر و میزان کمتر انجام می‌شود.

همچنین در بالتیمور، واکسیناسیون بیشتر به محله‌های با ساکنان ثروتمند و غالبا سفید پوست اختصاص داشته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *