صرفه‌جویی سالانه ۴ هزار میلیارد تومان از محل اجرای ۳ پروژه خط لوله

13:53 - 04 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۴۰۹۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
صادق‌آبادی تصریح کرد: اجرای سه پروژه خط لوله نائین - کاشان - ری، شازند - قم - ری و تبریز - خوی - ارومیه به همراه تلمبه‌خانه‌ها و مخازن تعادلی که امروز به بهره‌برداری رسمی رسید، در مجموع سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان در کشور صرفه‌جویی می‌شود.
- به نقل از شانا، علیرضا صادق‌آبادی صبح امروز، (دوشنبه، چهارم اسفندماه) در آیین بهره‌برداری رسمی طرح‌های ملی انتقال، توزیع و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: با اجرای پروژه خط لوله نائین - کاشان - ری و انبار ارومیه ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده در سخت‌ترین شرایط تحریم و کرونا بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر در کشور افزایش یافت که با احتساب افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی به‌وسیله تکمیل مخازن دیگر در مجموع یک میلیارد لیتر به ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده کشور افزوده شد.

وی افزود: در پایان سال ۹۸ بحران شیوع ویروس کرونا فشار زیادی را به لحاظ مصرف به کشور تحمیل کرد، با این حال ما جزو معدود پالایشگرانی در دنیا بودیم که ظرفیت پالایش نفت را کاهش ندادیم. این کار در شرایطی رخ داد که پالایشگاه‌های بسیاری در سراسر دنیا تعطیل شدند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در روز‌های پایانی پارسال برای عملیاتی شدن مخازن، فشار بسیار زیادی به همکارانم وارد شد، اما خوشبختانه با همت این عزیزان و عملیاتی شدن به‌موقع مخازن، ظرفیت پالایشی کشور حفظ شد.

صرفه‌جویی ۴ هزار میلیارد تومانی سالانه از محل اجرای ۳ پروژه خط لوله در کشور

صادق‌آبادی تصریح کرد: اجرای سه پروژه خط لوله نائین - کاشان - ری، شازند - قم - ری و تبریز - خوی - ارومیه به همراه تلمبه‌خانه‌ها و مخازن تعادلی که امروز به بهره‌برداری رسمی رسید، در مجموع سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار میلیارد تومان در کشور صرفه‌جویی می‌شود.
وی تأکید کرد: پروژه خط لوله شازند - قم - ری ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه را دارد. این ۳۰۰ هزار بشکه را اگر بخواهیم با نفتکش‌ها جاده‌پیما حمل کنیم، هزینه‌اش ۲۰۰ تومان به ازای هر تن کیلومتر خواهد بود؛ در صورتی که هزینه انتقال با خط لوله ۱۸ تومان به ازای هر لیتر است که از این محل فقط روزانه حدود ۱.۶ میلیارد تومان برای مجموعه شرکت ملی پالاش و پخش فرآورده‌های نفتی صرفه‌جویی به همراه دارد که معادل صرفه‌جویی سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان برای کشور است.

معاون وزیر نفت در پالایش و پخش صرفه‌جویی محقق شده از محل هرکدام از این پروژه‌ها برای مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مجموع با اجرای این سه پروژه از هزینه‌کرد حدود ۲ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای انتقال فرآورده در کشور جلوگیری شده است.

صادق‌آبادی افزود: از محل اختلاف قیمت نفت گاز و گاز طبیعی نیز که برای انتقال با خط لوله به ازای هر تن کیلومتر، ۲۰۰ تومان و برای انتقال با نفتکش (نفت‌گاز) ۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر است در هرکدام از این پروژه‌ها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی برای کشور محقق شده که در مجموع معادل صرفه‌جویی سالانه حدود ۴ هزار میلیارد تومان است.

مواهب اجتماعی اجرای پروژه‌های خط لوله در دل پروژه‌ها نهفته هستند

وی با اشاره به منافع اجتماعی و ملی این طرح افزون بر منافع اقتصادی گفت: این پروژه‌ها افزون بر توجیه‌پذیری اقتصادی، آزادی عمل بسیار بالایی هم به ما می‌دهد که بحث‌هایی نظیر مشکلات نقل و انتقال، مسدودشدن جاده‌ها و یخبندان و... از جمله مشکلات و چالش‌های انتقال فرآورده با نفتکش به شمار می‌آید که در خطوط لوله حذف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از لحاظ مسئولیت‌های اجتماعی نیز برای انتقال این حجم از فرآورده در هرکدام از این خطوط لوله، حدود ۱۵۰۰ تانکر عملیاتی و در مجموع حدود ۵ هزار تانکر عملیات انتقال فرآورده را انجام می‌دادند که با چالش‌هایی نظیر ترافیک، تصادف و... روبه‌رو بودند.

صادق‌آبادی با تأکید بر اینکه آثار اجتماعی اجرای پروژه‌های خط لوله در دل این پروژه‌ها نهفته هستند، گفت: این پروژه‌ها به لحاظ زیست محیطی نیز مزایایی از جمله کاهش مصرف نفت‌گاز را در کشور به همراه داشته‌اند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *