رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

غریب آبادی: از نیمه شب امشب چیزی به نام تعهدات فراتر از پادمان در تاسیسات هسته‌ای ایران نداریم

21:00 - 04 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۴۲۳۵
دسته بندی: سیاست
نماینده جمهوری اسلامی ایران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه از ساعت ۱۲ امشب چیزی به نام تعهدات فراتر از پادمان در تاسیسات هسته‌ای ایران نداریم گفت: سازمان انرژی اتمی بعدازظهر امروز دستورالعملی را به تمامی تاسیسات هسته‌ای صادر کردند تا از امشب تمامی اقدامات لازم را انجام دهند.

- کاظم غریب آبادی در گفتگوی تلفنی با برنامه پرونده ویژه شبکه سه سیما در خصوص روند اجرای قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها و چگونگی توقف اجرای پروتکل الحاقی گفت: بند‌هایی از این قانون که ضرب العجل داشت، در مسیر اجرا قرار گرفته یا اجرا شده است.

وی افزود: بر اساس بند ۶ این قانون تمام دسترسی‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قالب پروتکل یا فراتر از پروتکل و همچنین فراتر از موافقت نامه جامع پادمان داشت از نیمه شب امشب به حالت توقف در خواهد آمد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه از ساعت ۱۲ امشب چیزی به نام تعهدات فراتر از پادمان در تاسیسات هسته‌ای ایران نداریم گفت: بعدازظهر امروز سازمان انرژی اتمی دستورالعملی را به تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران صادر کردند تا از امشب تمامی اقدامات لازم را انجام دهند، تیم آژانس هم مطلع شده و بازرسان آژانس هم کار‌ها را در صحنه انجام دادند.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای قانون مجلس شورای اسلامی تمام ارکان نظام مصمم هستند و تا الان هم این عزم و اراده وجود داشته اظهار داشت: هیچ کسی در ارکان نظام از جمله در دولت، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی نیست که بخواهد جلوی اجرای مفاد این قانون از جمله بند ۶ آن که ناظر بر توقف دسترسی‌های فراپادمانی به آژانس است را بگیرد.

غریب آبادی ادامه داد: بنده حتی ۸ روز جلوتر از اینکه تاریخ توقف این بخش از تعهداتمان فرا برسد موضوع را طی نامه‌ای به اطلاع مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رساندم تا باب هرگونه گمانه زنی مبنی بر اینکه می‌توانند به ایران فشار وارد کنند یا ما را ترغیب کنند گرفته شود.
نماینده جمهوری اسلامی ایران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطر نشان کرد: همه متحد هستیم که قانون مجلس شورای اسلامی که مقام معظم رهبری هم فرمودند قانون بسیار خوبی است تمام و کمال اجرا شود.

وی در خصوص بیانیه مشترک آژانس و سازمان انرژی اتمی نیز بیان داشت: آنچه که در این بیانیه مورد تفاهم قرار گرفت اصلا ناظر بر تعهدات فرا پادمانی نیست بلکه توافق شده تا مدت سه ماه داده‌های نظارتی مثل دوربین‌ها و یا بخشی از فعالیت‌ها نزد ایران ثبت و نگهداری شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این مدت به هیچ وجه به این داده‌ها دسترسی نخواهد داشت، چنانچه تحریم‌ها لغو بشود و ایران اعلام کند که قصد دارد به اجرای تعهدات خود بازگردد این داده‌ها در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت و اگر ظرف این مدت این اتفاق نیفتد جمهوری اسلامی ایران تمامی داده‌ها را پاک خواهد کرد، لذا این اقدام به منزله دسترسی نیست چراکه تمامی دسترسی‌های تصویری آژانس که بر اساس پروتکل انجام می‌شده، از امشب قطع خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *