رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پرکاس: استقلال باید با اختلاف امتیاز بالا صدرنشین می‌شد/ پرسپولیسی‌ها با همان سیستم قدیمی‌شان بازی می‌کنند

10:42 - 07 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۴۲۹۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
مربی بین المللی ساکن آلمان گفت: استقلال تا کنون توانسته حدود ۵۵ درصد امتیازات را از دیدار‌هایی که داشته کسب کند که این خارج از استاندار‌های یک تیم قوی است.
رضا پرکاس مربی بین المللی فوتبال ساکن آلمان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص عملکرد استقلال در نیم فصل اول اظهار داشت: استقلال با ۲۶ امتیاز در رده سوم جدول قرار دارد که این جایگاه بدی نیست. آنها اکثر بازی‌هایی که پیش بینی می‌شد به راحتی بتوانند پیروز میدان شوند را به سختی برده‌اند و در دیدار‌های سخت و سنگین بعضا نتایج خوبی کسب کرده اند.آبی‌پوشان در دیدار‌های خود نوسانات بسیاری از نظر کیفیت بازی داشته‌اند. به تدریج بازی‌هایشان رو به بهتر شدن است و انسجام تیمی‌شان بیشتر می‌شود تاکتیک‌ها هم جا افتاده‌تر می‌شود.

وی افزود: هدف استقلال قطعا با پیشینه‌ای که دارد قهرمانی است. استقلال تیمی نبوده که بگوییم امسال برای تجربه اندوزی بسته شده و پلن دو، سه ساله دارند که شاید سال‌های بعد به رده‌های بالای جدول برسند. استقلال همیشه یکی از قطب‌های فوتبال ایران بوده و در طول این سال‌ها برای قهرمانی بسته شده است. همیشه تیم دارای بازیکنان خوبی بوده و بعضا ۶،۷ بازیکن ملی‌پوش داشته است پس پتانسیل بازیکنان آن هم بالاست.

وی ادامه داد: تمام این‌ها نشان می‌دهد که استقلال تیمی بوده که باید صدر جدول را با اختلاف امتیاز بالا به دست می‌آورده؛ اما تاکنون توانسته حدود ۵۵ درصد امتیازات را از دیدار‌هایی که داشته کسب کند که این خارج از استاندار‌های یک تیم قوی است. تیمی که مدعی قهرمانی است باید بالای ۷۵ درصد از امتیازات نیم فصل را کسب کند. با توجه به پیشینه استقلال و پتانسیل بازیکنان و همچنین کادرفنی که شناخت خوبی از تیم و لیگ برتر داشتند ۲۶ امتیاز مناسب این تیم نیست. این نتایج و بازی‌ها در خور نام استقلال نیست و نسبت به توقعاتی که از این تیم می‌رفت عملکرد مطلوبی نداشتند.

مدرس ایرانی یوفا در خصوص مشکلات فنی استقلال گفت: عمده مشکل استقلال در فاز دفاعی است، بازیکنان خط دفاع استقلال جزو خوب‌های لیگ برتر هستند و مشکل آنها تاکتیکی است. این مشکلات حل نشده و در هر بازی دیده می‌شود. مشکل تکنیکی با تمرکز بالا و تمرینات خود بازیکن حل می‌شود، اما اشکالات تاکتیکی باید از طریق کادرفنی به بازیکنان گوشزد شود و با تمرینات مناسب به تدریج برطرف شود. در استقلال این اتفاق نیافتاده است، مثلا گلی که در هفته سوم خورده‌اند در هفته‌های دهم و پانزدهم هم تکرار می‌شود. در دربی مشهود بود که خط دفاع تاکتیک دفاع خطی یا دفاع ۴ نفره یا ۳ نفره را نمی‌دانند یا به آنها گفته نشده است! این یکی از ضعف‌ها و مشکلات عمده استقلال است.

وی در ادامه گفت: در فاز دفاع تیمی فاصله خطوط بعضا زیاد می‌شود، شاید در لیگ ایران دیده نشود، اما در دیدار‌های آسیایی که تیم‌ها از مهاجمان و خط حمله قوی تری برخوردارند مشکل‌ساز خواهد شد. در استقلال بازیکنان بعضا وظایفشان تداخل پیدا می‌کند یعنی بازیسازی به ۳،۴ نفر محول می‌شود! یا کادرفنی محول کرده یا مسئولیت‌ها درست توضیح داده نشده و بازیکن در زمین سردرگم است.

این مربی فوتبال افزود: استقلالی‌ها در برخی دیدار‌ها که عقب افتاده‌اند دست به تغییراتی زده‌اند که در فوتبال مدرن کمتر شاهد آن هستیم که شما ازمدافعین در خط حمله استفاده کنید. شاید در دیدار‌های حذفی این متداول باشد، اما در دیدار‌های لیگ استفاده از این سیستم مناسب و چاره ساز نیست؛ مگر اینکه شما از ابتدا با توجه به ضعف حریف تصمیم بگیرید روی ارسال‌ها و توپ‌های بلند کار کنید. آن زمان می‌توانید از ابتدای بازی دو مدافع سرزن خود را به عنوان مهاجم به کار بگیرید، ولی اینکه در انتهای هر بازی این سیستم را پیاده کنید باعث ایجاد سردرگمی می‌شود. حتی دیده شده نفرات تهاجمی استقلال در اواخر بازی اقدام به بازیسازی می‌کنند و تقریبا جای خط حمله و هافبک جابجا می‌شود؛ این شاید خواسته کادرفنی هم نباشد، اما اتفاق می‌افتد که به دلیل عدم تاکتیک و استراتژی تیم است!

پرکاس در رابطه با عملکرد نیمکت استقلال عنوان کرد: استقلال آن آرامش خاص را ندارد. مربی باید حامی تیم باشد. بازیکن باید بداند که کسی را بیرون از بازی دارد که می‌تواند به تفکرات آن تکیه کند و در مواقعی که به بن بست می‌خورند به آنها راهکار ارائه کند؛ ولی اگر کادر فنی استرس داشته باشند و خودشان درگیر حواشی باشند یا چند نفر تیم را کوچ کنند این باعث سردرگمی بازیکن می‌شود و اعتماد او را از بین می‌برد و ترجیح می‌دهد که خودش راهکار پیدا کند و اینگونه تفکرات مربی در زمین اجرا نمی‌شود.

وی افزود: اینکه در تمرینات یا بازی‌های درون تیمی هم عده‌ای از بازیکنان مصدوم می‌شوند نکته‌ای است که باید به آن پرداخته شود، چون در تمرینات نیستیم دلیل آن را نمی‌دانیم که آیا به زمین تمرین، عدم استراحت کافی بازیکن، بدنسازی، نحوه تمرینات یا.. مربوط می‌شود. این‌ها عواملی هستند که نیاز به بررسی دارند.

مربی بین المللی فوتبال در خصوص عملکرد پرسپولیس در نیم فصل اول هم تصریح کرد: تغییراتی که کادرفنی پرسپولیس نسبت به سال قبل در این تیم به وجود آورده چشم گیر نیست! در پرسپولیس سیستم جدید، تغییر در نحوه حرکات بازیکنان، تنوع تاکتیک و چیدمان جدید و.. ندیدیم در کل روندی را ادامه دادند که سال گذشته هم بوده است در صورتی که کادرفنی می‌توانست بیش از این تاثیرگذار باشد. در مجموع با وجود اینکه درگیر جام آسیایی بودند و مهاجم اول خود را به دلیل محرومیت در اختیار نداشتند در نیم فصل نتایج خوبی کسب کردند. کادر فنی پرسپولیس نتوانست خلا نبود آل کثیر را پر کند و مهاجمان جوان خود را آداپته کند و در لیگ جا بیندازد که این یک نکته منفی است!

پرکاس در پایان خاطرنشان کرد: پرسپولیس با دیدار معوقه‌ای که مقابل گل گهر داشت و برد پرگلی که کسب کرد توانست برد‌های یک بر صفرش را در اذهان کم رنگ‌تر کند. در مجموع با قدرت و پتانسیلی که بازیکنان دارند و شناخت عمیق کادرفنی از آنها، توقع این است که پرسپولیس گل‌ها را بیشتر روی تاکتیک‌های تیمی و تنوع تاکتیک به ثمر برساند. آن‌ها پیشینه نایب قهرمانی در دیدار‌های آسیایی را دارند و در رقابت‌های آسیایی پیش رو مهم است که بتوانند روبروی تیم‌های قوی‌تر تنوع تاکتیکی داشته باشند. در کل با وجود اینکه به نیم فصل جامی تعلق نمی‌گیرد، اما قهرمانی نیم فصل باعث می‌شود با روحیه بهتر به پیشواز نیم فصل دوم بروند.
 

برچسب ها: استقلال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *