پول‌های خرد به یک چالش جدی برای کشور تبدیل شده است

4:48 - 07 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۴۵۰۰
مرتضی ضامنی گفت: در بانک مرکزی قرار بر این بوده که یک آیین نامه و راهبری درخصوص پول‌های خرد اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق از طریق دستگاه کارتخوان بیفتد، چون یک نسخه قدیمی محسوب می‌شود به سخت افزاری نیاز دارد که کار را با مشکل مواجه می‌کند. اما با استفاده از تکنولوژی‌های نوینی مثل نرم افزار‌هایی که در دستگاه گوشی تلفن همراه بارگذاری می‌شود امکان اجرای این طرح هست.
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در خصوص نحوه قیمت گذاری کرایه تاکسی‌ها و مشکل پول‌های خرد به میزان گفت: بحث پول‌های خرد به یک چالش جدی کشور نه فقط در حوزه تاکسیرانی بلکه در حوزه همه مشاغلی که مشکل پول خرد دارند تبدیل مثل نانوایی ها. بحث پرداخت‌های آنلاین طی چندسال اخیر در سطح کشور و در شهر‌های مختلف اجرایی شده و در بانک مرکزی پیگیری‌هایی انجام شده است. در خصوص حل معضل پول خرد قرار شده راهکار‌ها و دستورالعملی از طرف بانک مرکزی به مشاغلی که با پول خرد سر و کار دارند ابلاغ شود. امیدواریم با راه حل بانک مرکزی مشکل در همه حوزه‌ها به ویژه در تاکسیرانی برطرف شود. یک نکته را هم گوشزد کنم که پول خرد همیشه این گونه نیست که به صورت افزایشی از مسافران گرفته شود. خیلی اوقات به علت اینکه پول خرد موجود نیست رانندگان ناچار هستند وجه بیشتری را به مسافران پرداخت کنند.

وی درخصوص راهکار قانونی برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی گفت: در بانک مرکزی قرار بر این بوده که یک آیین نامه و راهبری درخصوص پول‌های خرد اتفاق بیفتد. اگر این اتفاق از طریق دستگاه کارتخوان بیفتد، چون یک نسخه قدیمی محسوب می‌شود به سخت افزاری نیاز دارد که کار را با مشکل مواجه می‌کند. اما با استفاده از تکنولوژی‌های نوینی مثل نرم افزار‌هایی که در دستگاه گوشی تلفن همراه بارگذاری می‌شود امکان اجرای این طرح هست. نیاز هست آیین نامه و دستورالعمل بانک مرکزی ابلاغ شود تا در این مسیر حرکت کنیم. اما بعد از شروع بیماری کرونا ما شاهد این هستیم که پرداخت‌های آنلاین در حوزه تاکسیرانی و استفاده از این پرداخت‌ها به شیوه بارکد افزایش قابل توجهی داشته است. در خیلی از شهر‌های ما اکثر تاکسی‌ها این نرم افزار‌ها را نصب کرده اند و نسبت به قبل از شیوع کرونا رشد قابل توجهی داشته است.
 
بیشتر بخوانید:

ضامنی درباره احتمال‌ها درباره میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی گفت: فرایند تغییر کرایه در ناوگان حمل و نقل را قانون مشخص کرده است. براساس آنچه که در قانون آمده در صورتی که افزایش کرایه اتفاق بیفتد آن حوزه تخصصی که در مورد ما بخش تاکسیرانی است باید پیشنهاد خودش را در قالب لایحه به شورای اسلامی هر شهر تقدیم کند. بعد از تصویب در شورای شهر درصورتی که بعد از زمان مقرر شده فرمانداری شهرستان مربوطه لایحه شورای شهر را تصویب کند افزایش قیمت به نحو قانونی اتفاق می‌افتد. البته اینکه درصد افزایش کرایه به چه صورتی باشد این تابع میزان تورمی است که معمولا از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود. در این چند سال اخیر افزایش کرایه تاکسی با تورم متناسب نبوده و بسیار کمتر از آن بوده است. این افزایش قیمت به علت ملاحظاتی که در حوزه شهری و رضایتمندی اجتماعی مطرح هست کمتر بوده است.

وی درباره مشکل پول‌های خرد در نرخ گذاری قیمت کرایه تاکسی گفت:تورم به گونه‌ای است که تعریف پول‌های خرد را گاهی اوقات تغییر می‌دهد. مثلا زمانی پول‌های خرد از یک تومان تا ده تومان بود. بعد از مدتی ده تومان، بیست تومان، سی تومان شد. الان متاسفانه پول‌های خرد به اعداد زیر پانصد تومان رسیده و حتی خود پانصد تومان هم جزو پول‌های خرد محسوب می‌شود. به این خاطر باید بدانیم که این تورم است که مقدار پول خرد را تعیین می‌کند. اما همیشه تاکید بر این بوده که کرایه‌ها به گونه‌ای تصویب شود که رند باشد و خرده نداشته باشد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *