بورل: مذاکرات با ایران درباره برجام باید محدود شود

20:51 - 05 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۴۵۶۵
مسئول سیاست خارجی اتحادیه طی اظهاراتی درباره برجام خواستار محدود شدن مذاکرات با ایران درباره مسئله برجام شد.

- جوزپ بورل، طی اظهاراتی خواستار محدود شدن گفتگو‌ها با ایران درباره مسئله برجام شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گفتگو با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای و موشکی، نیز اظهار کرد: شاید مسائل دیگری در این میان وجود داشته باشد که باید مد نظر قرار بگیرند، اما همه چیز را نباید با هم مطرح کرد، زیرا در این صورت، روند گفتگو‌ها مسدود خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برای ما اروپایی‌ها، توافق هسته‌ای در حکم پیروزی دیپلماسی محسوب می‌شود، گفت: از این رو ما به این توافق افتخار می‌کنیم.

بورل افزود: ما بعد از اینکه دولت ترامپ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد تلاش کردیم تا آن را حفظ کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه کشور‌های اروپایی بعد از خروج دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا از برجام نتوانسته‌اند به تعهداتشان در محقق کردن مزایای اقتصادی برای ایران عمل کنند، گفت: ایران تا آن زمان زمانی که دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، به تعهداتش در برجام پایبند بود.

وی اظهار کرد: این پایبندی برای مدت طولانی از سوی ایران ادامه داشت، اما آن‌ها در حال حاضر دیگر این کار را انجام نمی‌دهند، از سوی دیگر نیز، ما تعهدات اقتصادی‌مان را اجرا نکردیم.

بورل تصریح کرد: این مسئله ساده‌ای نیست که ایران درباره محقق نشدن رفع تحریم‌ها گلایه داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: ما سعی کردیم از طریق اینستکس تجارت مشروع را برقرار کنیم، اما نتیجه چندان بزرگی حاصل نشد. ما باید از فرصت ایجادشده در نتیجه توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی استفاده کرد.

بورل با بیان اینکه باید از فرصت ایجاد‌شده در نتیجه توافق ایران و آژانس اتمی برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی استفاده کنیم، تصریح کرد:تحقق این موضوع مستلزم بازگشت ایران به رعایت کامل تعهدات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است. توافق هسته‌ای، تنها توافق در زمینه هسته‌ای نبود بلکه توافق هسته‌ای و اقتصادی محسوب می‌شد.


برچسب ها: برجام بورل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *