آینده روابط آمریکا و عربستان از نگاه آناتولی

17:41 - 10 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۴۸۲۹
خبرگزاری آناتولی در گزارشی می‎گوید که سیاست آمریکا در دوره جو بایدن در قبال عربستان در حال تغییر است.

- وعده «جو بایدن» برای ارزیابی مجدد روابط آمریکا و عربستان یکی از جسورانه‌ ترین وعده‌های انتخاباتی رییس جمهور جدید آمریکا در سیاست خارجی این کشور بود.

اکنون به نظر می‌رسد انگیزه‌ای در کاخ سفید برای تحقق این وعده ایجاد شده است، زیرا سیاست آمریکا در قبال پادشاهی عربستان به سرعت در حال تغییر است.

به گزارش «آناتولی»، نخستین اقدامات بایدن اعلام پایان حمایت از ائتلاف عربستان در یمن و بررسی انتقال تسلیحاتی برنامه ریزی شده به ریاض بود اما وی در اینجا متوقف نخواهد شد و در پی ایجاد رویکردی همه جانبه و بدیع در برخورد با یکی از بحث برانگیزترین متحدان آمریکا در خاورمیانه خواهد بود.

بایدن همچنین مشتاق معرفی مجدد آمریکا به عنوان «سنگر ارزش‌های لیبرال» در عرصه بین الملل است که لازمه آن جدا شدن از برخی از سیاست‌های منطقه‌ای مشکوک ریاض است.

علاوه بر تغییر سیاست آمریکا در مورد یمن، بایدن در دو موضوع متمایل به مقابله با عربستان خواهد بود.

مهمتر از همه، وی به سوابق وحشتناک ریاض در زمینه سرکوب مخالفان پرداخته و این کار را با بازبینی قتل وحشیانه جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ آغاز می‌کند.

همچنین انتظار می‌رود که بایدن با بازگشت روابط واشنگتن و ریاض به یک سطح نهادی و نه شخصی، ولیعهد سعودی را محدود و کنترل کند؛ در نتیجه توانایی ولیعهد سعودی برای طرح قدرت و هدایت سیاست خارجی عربستان تضعیف می‌شود. 

از این رو، به نظر می‌رسد رویکرد پیش روی بایدن نسبت به عربستان یک اصلاح اساسی در موضوع روابط واشنگتن و ریاض در مقایسه با دوره ریاست جمهوری ترامپ است.


برچسب ها: آمریکا جو بایدن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *