رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

0:50 - 09 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۵۱۶۲
شهر کرمان در مجاورت کوه قرار دارد که همین باعث ایجاد آب و هوای خوش و روستا‌های دیدنی شده است. شهر کرمان جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی از جمله ارگ راین، باغ شاهزاده ماهان و گنبد جبلیه دارد.
_ کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد و در زمین‌های کوه‌پایه‌ای قرار گرفته است که باعث آب و هوای بسیار خوب این شهر شده است.
 
کرمان از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است، چون در بعضی از دوره‌های تاریخی این شهر پایتخت ایران بوده است که در آن زمان‌ها شهر کرمان در اوج شکوه و عظمت خود قرار داشته است.
 
در شهر کرمان اثار باستانی بسیاری وجود دارد، که باعث جذب گردشگران زیادی به این شهر می‌شود.
 

جاذبه‌های دیدنی شهر کرمان

ارگ بم

ارگ بم به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان کرمان، در جنوب شرقی حاشیه كویر لوت و نزدیک شهر بم قرار گرفته است. این سازه خشتی کم‌نظیر که در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است، معماری جذابی دارد و نمونه‌ای دیدنی از ساختار دفاعی در ایران را به نمایش می‌گذارد؛ به‌خصوص که در طول تاریخ همچون حصاری مستحكم از مناطق شرقی ایران محافظت كرده است. این سازه تا قبل از زلزله سال ۱۳۸۲ بم، بزرگ‌ترین سازه خشتی دنیا به حساب می‌آمد.

جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

ارگ راین

یکی از دیدنی‌های شهر راین در استان کرمان، ارگ راین نام دارد. این قلعه تاریخی بعد از یکی از ارزشمندترین دیدنی های استان کرمان، یعنی ارگ بم، دومین بنای خشتی بزرگ جهان به شمار می‌رود و متعلق به عصر ساسانیان است. ارگ راین در جنوب غربی شهر راین قرار دارد و در گذشته محل زندگی حاکم راین، اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان، پیشه‌وران و دیگر مشاغل بوده است

جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

حمام گنجعلی خان

گنجعلی بیک، معروف به گنجعلی خان، از حاکمان کرمان در زمان شاه عباس بود و کار‌های عمرانی مهمی را در کرمان انجام داد. وی فردی مدبر، قدرتمند و با نفوذ بود که شهر کرمان را از نظر سیاسی و اقتصادی به یکی از مهم‌ترین شهر‌های ایران تبدیل کرد. همچنین، در زمینه‌ی ساخت و ساز عمارت‌های مختلف کار‌های متعددی انجام داد. او برای ایجاد تفرجگاه‌های عمومی در وسط شهر ابتدا یک میدان بزرگ ایجاد کرد؛ این میدان که بیش از صد متر طول و پنجاه متر عرض داشت، از چهار طرف با بنا‌های اختصاصی شامل مدرسه، مسجد، بازار و حمام (چهارسوق، آب انبار و ضرابخانه) محصور شده و یک مجموعه عالی از آثار عمرانی عصر صفوی می‌باشد.
جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه کرمان که با نام‌های گنبد گبری و گنجینه جبلیه نیز شناخته می‌شود، در منتهی‌الیه شرقی کرمان در نزدیکی دو قبرستان صاحب‌الزمان و سیدحسین قرار دارد. این گنبد هشت ضلعی تماما از سنگ ساخته شده است و عرض پی آن در پایه به سه متر می‌رسد. در هشت طرف بنا هشت در به عرض دو متر قرار گرفته‌اند که اخیرا برای مستحکم ساختن بنا و جلوگیری از تخریب آن، درگاه‌ها را با سنگ مسدود کرده‌اند و فقط یکی را باز گذاشته‌اند.
 
سقف گنبد را از آجر ساخته‌اند و داخل آن ظاهرا دارای تزیینات گچ‌بری بوده است. مصالح به‌کار رفته در دیوار‌ها شامل سنگ لاشه با ملات گچ از بیرون و آهک از داخل می‌شود. مساحت وسیعی از محیط پیرامون بنا را درخت‌کاری کرده‌اند. پوشش درختان کاشته شده سرو و کاج است و جنگلی با نام جنگل قایم را تشکیل داده‌اند که از تفرجگاه‌های کرمان به شمار می‌رود. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، گنبد جبلیه از جمله جاذبه‌های گردشگری کرمان به حساب می‌آید و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است.
جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

باغ فتح آباد

باغ فتح‌آباد که به آن باغ بیگلربیگی هم می‌گویند، باغی زیبا و آباد بوده که توسط فضل‌علی‌خان بیگلربیگی از حاکمان کرمان ساخته شد و زمان ساخت این باغ نیز به سال ۱۲۵۵ ه ق تخمین زده می‌شود. این باغ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های ایران و محل حکمرانی یکی از حاکمان کرمان بود که رفته رفته به فراموشی سپرده شد و به ویرانه‌ای تبدیل شد. عبور آب قنات از وسط این باغ مجلل و وجود عمارت‌های چهار فصل و عمارت مرکزی و برج و بارو از این باغ مکانی زیبا و مفرح ساخته است.
جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

بازار کرمان

بازار کرمان که به بازار گنجعلی خان نیز شناخته می‌شود، از جا‌های دیدنی کرمان به شمار می‌رود و از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می‌شود. مجموعه ‏‌بنا‌های اطراف بازار کرمان از دوره صفویه به بعد همگی در ارتباط با بازار ایجاد شدند.
 
بازار کرمان که دوره‌های تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته است. سبک معماری آن بسیار غنی و با ارزش بوده است. این بازار که از دید بسیاری محققان گردشگری بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بازار ایران است از دیرباز محل خرید و فروش و صادرات و واردات استان بوده است و با توجه به اینکه بر سر راه ادویه و بعد از آن جاده ابریشم قرار داشت نقش بسیار بزرگی در رونق اقتصادی منطقه ایفا می‌کرد؛ پارچه، ظروف مسی و انواع صنایع دستی کرمان به کشور‌های چین و هند صادر و از آنجا نیز ادویه و پارچه وارد می‌شد.
جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

باغ هرندی

در دوره قاجار باغ‌های متعددی در کرمان احداث شد که باغ هرندی یکی از آن‌ها است. محمدرضاخان عدل‌السلطان که یکی از صاحب‌منصبان نظامی کرمان بود، در سال ۱۲۹۰ قمری/۱۲۵۲ خورشیدی باغ را خارج از حصار کرمان ساخت. نقشه ساختمان مرکزی باغ که موزه باستان‌شناسی کرمان و موزه ساز‌های سنتی در آن قرار دارد، را مرتضی قلی اسفندیاری، پسر عدل السلطان، در حدود سال ۱۲۶۶ خورشیدی از فرانسه برای پدرش فرستاد. طرح ساختمان تلفیقی از نقشه‌ای فرنگی و معماری ایرانی است.
جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع مظفری که به نام مسجد جامع کرمان شناخته می‌شود، مسجدی تاریخی با معماری کم‌نظیر و باشکوه است که می‌تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.
 
این مسجد در میانه‌های قرن هشتم قمری یعنی در حدود سال ۷۵۰ هجری قمری ساخته شده است. «امیر مبارزالدین محمد مظفری میبدی» نام یکی از پادشاهان «آل مظفر» است که ساخت این مسجد به زمان حکومت وی نسبت داده شده است. به همین دلیل است که نام اصلی مسجد، مسجد جامع مظفری است. مسجد جامع کرمان در حال حاضر قدمتی ۷۰۰ ساله دارد.
جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

مسجد ملک

مسجد جامع ملک یا مسجد امام خمینی از مساجد تاریخی و مربوط به دوره سلجوقی است که در بافت قدیم شهر در میان خیابان امام خمینی، در بخش جنوبی ناحیه تاریخی بازار کرمان بنا شده است. این مسجد بزرگ‌ترین مسجد کرمان و از نوع مساجد چهار ایوانی است. تورانشاه سلجوقی بانی ساخت این مسجد ۹۰۰ ساله است. مسجد امام که از کهن‌ترین مساجد ایران محسوب می‌شود، بین سال‌های ۴۷۶ تا ۴۸۹ هجری قمری کار بنای آن به پایان رسیده است.
جاذبه‌های دیدنی کرمان (۱۳۹۹) + عکس و آدرس

یخچال زریسف

یخدان تاریخی زریسف کرمان با خشت گل بنا شده و نشان دهنده معماری کهن کویرنشینان است. یخچال زریسف مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان زریسف (شهداء)، چهار راه آلاشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۵۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عناصر تشکیل دهنده این یخدان: عبارتند از: مخزن، حصار، استخر، چاله یخ، و مهم‌تر از همه اینکه پلان مخزن دایره‌ای شکل است که گنبدی از نوع پستو بر روی آن احداث کرده اند. - چال یا گودال یخدان، گنبد مخروطی شکل و یا به اصطلاح خول. گنبد مخروطی را با چینه گلی و ضخیم ساخته اند؛ تا بدین وسیله حرارت بیرون به درون کمتر سرایت کند. تونل ورودی چند متر با چال فاصله دارد تا هوای بیرون به سرعت وارد نشود
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *