زنگ خطر انقراض تدریجی خرس‌های قطبی

12:00 - 09 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۵۳۲۷
خرس‌های قطبی بزرگترین گوشتخواران خشکی هستند، اما با گرم شدن زمین زندگی آن‌ها نیز با خطر مواجه شده به طوری که گفته می‌شود تا سال ۲۰۵۰ دوم سوم جمعیت ۳۰ هزار قلاده‌ای خرس قطبی نابود خواهد شد.

- ایرنا نوشت: خرس‌ها موجودات زیبا و دوست داشتنی هستند، گونه‌ای بزرگ و با شکوه از این خانواده در قطب شمال زندگی می‌کند که به خرس قطبی معروف اند، متاسفانه جمعیت این گونه مانند دیگر عموزاده هایش در معرض خطر انقراض است به طوری که پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰ دوم سوم جمعیت ۳۰ هزار قلاده‌ای خرس قطبی نابود خواهد شد.

زندگی خرس‌های قطبی به یخ و سرما وابسته است در واقع موجوداتی از سرزمین یخ‌ها هستند بنابراین اگر یخ نباشد آن‌ها هم نیستند که متاسفانه به علت فعالیت‌های بشری و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به اتمسفر، زمین در مدت ۱۰۰ سال گذشته به طور غیر معمول ۷۴ صدم درجه گرمتر شده است، بنابراین ذوب شدن برف‌های قطب شمال و جنوب سرعت بیشتری گرفته اند، حالا خرس قطبی که نماد قطب شمال است با خطر انقراض روبرو شده، زیرا زیستگاهش در حال نابود شدن است که اگر نجبیم این موجودات زیبا را از دست خواهیم داد.

خرس قطبی گونه‌ای بسیار جذاب و با ویژگی‌های منحصر به فرد است یک خرس قطبی نر ۳۵۰ تا ۷۰۰ کیلو وزن دارد و بزرگترین حیوان گوشتخوار خشکی محسوب می‌شود، در واقع اسم علمی آن‌ها خرس دریایی است، چون زندگی آن‌ها با آن که پستاندار هستند به یخ و دریا وابسته است و اسم تاریخی آن‌ها نیز خرس سفید است، جالب است بدانید پوست آن‌ها تیره و موی تنشان نیز بی رنگ است و به خاطر برف و انعکاس رنگ سفید آن، سفید دیده می‌شوند.

غذای اصلی آن‌ها خوک دریایی است که بوی آن را بر روی یخ‌ها از ۳۲ کیلومتری و تا ۸۰۰ متر زیر آب تشخیص می‌دهند تنها خرس‌هایی هستند که خواب زمستانی ندارند، اما مانند بقیه می‌تواند ده‌ها روز بدون آب و غذا زندگی کنند، این حیوان زیبا در محدوده کشور‌های کانادا، نروژ، دانمارک، روسیه و امریکا زندگی می‌کند و گردشگران به دیدنشان می‌روند، در سال ۲۰۱۵ این ۵ کشور تعهد نامه‌ای را برای حفاظت از جان این گونه در معرض خطر امضا کردند، اما متاسفانه هنوز شکار این گونه به طور کامل غیر قانونی نیست و فقط محدود شده است.

برای حفاظت بیشتر از خرس هاس قطبی روز ۲۷ فوریه برابر با ۹ اسفند روز جهانی این موجودات زیبا نامگذاری شده که امید است با اطلاع رسانی و آگاهی مردم، از انقراض این گونه ارزشمند جلوگیری شود، این خرس‌ها با وجود داشتن جثه تنومند و مهارت فوق‌العاده در شکار، اما در معرض خطر جدی انقراض قرار دارند.

با نگاهی سطحی به زندگی این خرس‌ها می‌توان مانند همیشه ردپای انسان را در زیستگاه آن‌ها یافت که موجب دخالت در طبیعت، تغییر اقلیم و در نهایت تکه تکه شدن خانه این گونه ارزشمند شده است

در واقع هشت زیرگونه خرس در دنیا وجود دارد که خرس‌های سفید قطبی یکی از آنهاست که حیات این موجودات زیبا با گرم شدن زمین در معرض تهدید قرار گرفته است، مطالعات نشان داده کاهش یخ‌های قطبی باعث شده تا خرس‌های قطبی برای شکار به مسافت‌های دورتر شنا کنند که این کار موجب می‌شود تا انرژی بیشتری را صرف کنند که به راحتی قابل جایگزینی نیست.

گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوا یک تهدید جدی برای این گونه ارزشمند محسوب می‌شود. به گزارش این اتحادیه، یخ‌های قطب شمال از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۱ میلادی، با نرخ ۱۴ درصد در ۱۰ سال (یک دهه)، در حال ذوب شدن هستند. ذوب شدن یخ ها، به ویژه در ماه‌های تابستان، خرس‌ها را بیشتر در معرض کمبود غذا و مشکلات باروری قرار می‌دهد. پیش بینی می‌شود در اواسط قرن، برخی از مناطق قطب شمال حدود پنج ماه بدون یخ باشند و این امر موجب کاهش ۳۰ درصدی جمعیت خرس‌های قطبی می‌شود که کاهش جمعیت خرس قطبی به عنوان یک گونه شکارچی، تاثیر مستقیمی بر اکوسیستم دارد.

جفت گیری خرس‌های قطبی در دوره مارس - ژوئیه اتفاق می‌افتد، اما رشد یک تخم بارور شده فقط در ماه سپتامبر آغاز می‌شود، خرس قطبی ۱ تا ۳ توله به طور همزمان در یک دوره بین نوامبر و دسامبر به دنیا می‌آورد، خرس‌های قطبی تقریباً بین ۲۰ تا ۲۵ سال عمر می‌کنند، اما با از بین رفتن یخ‌های موجود در دریا‌ها که بزرگترین خطر برای خرس‌های قطبی محسوب می‌شود مشخص نیست یک خرس چقدر می‌تواند دوام بیاورد.

در کنار تمام اینها، اما فعالیت‌های انسانی از سوی دیگر نیز حیات خرس‌ها را تهدید می‌کند یعنی اثرات اقدامات صنعتی انسان‌ها روی زندگی این خرس‌ها اثر گذار است. بقایای فرآورده‌های نفتی ممکن است به محل زندگی خرس‌های قطبی وارد شود که عامل کشنده‌ای برای آن‌ها محسوب می‌شود پس مراقب این غول‌های سفید باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *