صفر تا صد ادغام مراحل مطالعاتی واکسن‌های ایرانی کرونا

23:59 - 09 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۵۴۴۰

-  حامد حسینی مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز گذشته از ادغام مراحل مطالعاتی ۲ و ۳ مطالعه بالینی واکسن کوو ایران برکت با یکدیگر خبر داد.

به گفته وی فاز دو و سه، جمعیت حدود ۲۰ هزار نفری را شامل می‌شود و زیرمجموعه‌ای از این داوطلبان که حدود ۴۰۰ نفر هستند، فاز دوم مطالعه را تشکیل می‌دهند.

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: ما انتظار داریم که در نیمه اسفندماه امسال، فاز یک را نهایی‌شده اعلام کنیم و در اردیبهشت سال بعد نمونه‌گیری فاز دو مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن کرونا را انجام دهیم و در اواخر اردیبهشت‌ماه بتوانیم تواتر تزریق واکسن را نهایی کنیم و پس از آن تزریق واکسن کرونا به جمعیت بزرگ ۲۰ هزار نفری را با سرعت بیشتری در حدود ۱۰ شهرستان انجام دهیم. 

همچنین آزمایش کارآزمایی بالینی مرحله یک و ۲ واکسن کرونای رازی هم، به صورت همزمان از فردا آغاز می شود.

سید علیرضا ناجی عضو کمیته ملی واکسن COVID-۱۹ پیش از این در خصوص این ادغام‌ها به میزان گفت: در بین واکسن‌هایی که در دنیا برای مقابله با کووید ۱۹ ساخته شده اند، واکسن‌هایی بوده اند که فاز‌های مطالعاتی خود را با هم ادغام کرده اند که این اتفاق بیشتر در مراحل یک و دو مطالعات بالینی رخ داده و البته مواردی هم بوده است که فاز مطالعاتی دوم و سوم را با هم ادغام کرده باشند و در حال حاضر از ۷۰ واکسن در حال گذراندن مراحل کار آزمایی بالینی، ۵ واکسن مراحل ۲ و ۳ را با هم و ۲۰ واکسن مراحل ۱ و ۲ را با هم ادغام کرده و بقیه به صورت جداگانه گذرانده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: شاید این ادغام از نظر فنی به دلیل وضعیت اورژانسی و شرایط اضطراری شیوع کرونا رخ داده و هدف از آن تسریع فرایند تولید واکسن برای زود‌تر به نتیجه رسیدن و استفاده از آن در جامعه باشد و همچنین واکسن برکت در حال انجام فاز دوم مطالعاتی خود بود و احتمالا به با توجه به نتایج مناسبی که در این مرحله به دست آمده است، این تصمیم گرفته شده که مراحل دوم و سوم با هم ادغام شوند.

این متخصص ویروس شناسی بیان کرد: موسسه برکت تولید واکسن کووید را شروع کرده است و پیش‌بینی می‌شود که واکسن بسیار خوب و موثری باشد و هدف از ادغام کردن مراحل مطالعاتی آن  زودتر در اختیار مردم قرار دادن این واکسن است، چرا که  در حاضر با توجه به واریانت‌های جدیدی که در ویروس اتفاق افتاده، همه افراد بسیار به واکسن نیازمند هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *