کرونا چشم انتظار خریداران نوروزی!

9:30 - 12 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۶۳۵۸
عضو کمیته علمی ستاد ملی مبازره با کرونا از کسانی که علائم بیماری از جمله سرما‌خوردگی یا تب و سرفه دارند، خواست منصفانه رفتار کرده و در مراکز خرید حضور پیدا نکنند.
_ روزنامه وطن امروز نوشت: با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۰ بار دیگر شهر رنگ و روی دیگری به خود گرفته است. گویی قرار است یک خانه‌تکانی اساسی، کاشانه هر یک از ما را از غبار زجر‌های یک‌ساله کرونا بشوید و ببرد. شهر نیاز به نو شدن دارد و این نو شدن شریان زندگی را بار دیگر به کالبد ما بازمی‌گرداند، اما هر میزان شهر نونوار شود و گرد و خاک از گوشه و کنار خانه برچیده شود، گویی میهمان ناخوانده ما یعنی کرونا که یک سال است آمده، امسال نیز همسفره مان در کنار هفت‌سین است.  
 
این بار نیز قرار است کرونا ما را محدود کرده و با همپیمان جهش‌یافته‌اش، تمام عیدانه‌های‌مان را به حضور در چهار دیواری خانه خلاصه کند.  
 
باید این میهمان ناخوانده را جدی گرفت، در غیر این صورت بهار شهر به خزان جان‌ها پیوند می‌خورد و آمار تلفات ناشی از این ویروس منحوس سیر صعودی به خود گرفته و رقمی بسیار بالاتر از ۶۰ هزار فوتی را به خود اختصاص می‌دهد.  
 
آنطور که هم‌اکنون در سطح شهر و از رفت‌و‌آمد مردم در بازار برای خرید‌های عیدانه پیداست، نباید چندان دلخوش به روز‌هایی با رنگ سفید و آبی روی نقشه جغرافیای کرونا در کشور باشیم.  
 
گویی مردم به کرونا عادت کرده‌اند و هنوز به این باور نرسیده‌اند که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، می‌تواند راه بی‌بازگشتی را پیش روی آنان قرار دهد.  
 
بازار‌ها مملو از همشهریان شده، برخی ماسک زده‌اند و برخی بی‌خیال کرونا، از هوای دلچسب شهر و لذت خرید بهره می‌برند.  
 
یکی از کفش‌فروشی‌های بازار امامزاده حسن تعداد زیادی مشتری در خود جا داده است. هر کس سرش به کار خودش است و دنبال انتخاب بهترین گزینه برای پاپوش عید. در بین ۱۵-۱۰ مشتری که داخل مغازه حضور دارند، صاحب مغازه در تب فروش کالاهایش فرو رفته و بدون توجه به اینکه ماسکش زیر چانه قرار گرفته کار مشتری‌ها را راه می‌اندازد.  
 
به وی می‌گویم «تعداد جمعیت در مغازه زیاد است ماسکت را بزن تا خدای ناکرده دچار بیماری نشوی». فقط نگاهی با معنا و خاص می‌کند و به کار خودش ادامه می‌دهد. مشتری دیگر که ماسک به صورت دارد، در هر سفارش برای تست کفش ماسک را پایین می‌آورد و آقای مغازه‌دار را صدا می‌زند و دوباره ماسک را سر جایش می‌گذارد. گویی کرونا وقتی که این مشتری با مغازه دار کار دارد دیگر قرار نیست به سراغش برود.  
 
به صورت میانگین اگر هر مشتری ۱۵ دقیقه در این کفش‌فروشی حضور داشته باشد و خدای ناکرده یکی از این مشتریان ناقل بیماری باشد، ببینید تا چه میزان خطر ابتلا و انتقال بیماری به دیگران افزایش می‌یابد.  
 
یکی دیگر از فروشگاه‌های بزرگ این بازار بالغ بر هزار نفر را در خود جای داده است. جمعیت در این فروشگاه موج می‌زند؛ بخش مانتو، کیف و کفش، کت و شلوار مردانه و لباس بچگانه و... همه و همه پر از جمعیتی است که دست به دست به همراه خانواده برای خرید آمده‌اند.  
 
در اینجا نه فاصله یک‌و‌نیم متری بین مشتریان رعایت شده و نه افراد از صحبت کردن خودداری می‌کنند، هر چند مسؤولان فروشگاه در پاسخ به خبرنگار ما که آیا در چنین شرایطی کرونا کنترل می‌شود یا خیر؟ چنین پاسخ می‌دهند که ما به افراد بدون ماسک اجازه ورود نمی‌دهیم.  
 
صف طولانی به‌هم‌پیوسته افراد برای پرداخت پول به صندوق دلهره‌آور است و این سوال واهمه‌آور را ایجاد می‌کند که آیا کسی از این جمعیت به کرونا گرفتار می‌شود یا خیر؟  
 

زدن ماسک از «خانه تا خانه» جدی است

هم‌اکنون بسیاری از بازار‌ها و مراکز خرید در شهر تهران مملو از جمعیت است و این نگرانی جدی را ایجاد می‌کند که آیا می‌توانیم در این شرایط مانعی جلوی پیشرفت سرایت کرونا ایجاد کنیم؟ یقینا باید حضور مردم در مراکز خرید در این شرایط کرونایی مدیریت‌شده باشد.  
 
در همین رابطه دکتر مسعود مردانی، استاد بیماری‌های عفونی گفت: یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس کرونا، مجاورت و برخورد با افراد مشکوک و بیمار است. برای همین زدن ماسک از خانه تا خانه توصیه می‌شود.  
 
وی با مخاطب قرار دادن مردمی که برای تامین مایحتاج نوروزی خود در مراکز خرید حضور می‌یابند، بیان داشت: مردم اگر به مرکز خریدی وارد می‌شوند و می‌بینند آنجا شلوغ است، وارد نشوند. توصیه می‌کنم در این شرایط از مراکز خریدی که جمعیت کمتری در آن حضور دارند استفاده شود، چرا که اگر یک نفر در بین آن جمعیت بیمار باشد می‌تواند دیگران را نیز درگیر بیماری کند.  
 

چگونه از حمل‌و‌نقل عمومی برای خرید استفاده کنیم؟

یکی از دغدغه‌های جدی در خرید‌های نوروزی، چگونگی استفاده از شبکه حمل‌و‌نقل عمومی است. بر همین اساس دکتر مردانی، استاد بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: قاعدتا جهت خرید‌های نوروزی بخشی از مردم از شبکه حمل‌و‌نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند. اگر حین استفاده از این وسایل مردم دیدند کسی عطسه یا سرفه می‌کند، سریعا وی را به خارج از وسیله نقلیه هدایت کنند. ثابت شده اگر فرد آلوده‌ای وارد مترو و اتوبوس شود و بلند بلند صحبت کند، تا ۵۰ برابر بیشتر می‌تواند دیگران را به ویروس کرونا مبتلا کند. پس ضروری است تا حد امکان حتی افرادی که فکر می‌کنند از سلامت کامل برخوردارند در وسایل نقلیه عمومی از صحبت کردن خودداری کنند.   وی از کسانی که علائم بیماری از جمله سرما‌خوردگی یا تب و سرفه دارند، خواست منصفانه رفتار کرده و در مراکز خرید حضور پیدا نکنند.  
 
مردانی تاکید کرد: برای اینکه بیماری کرونا انتقال یابد و فردی به این بیماری مبتلا شود تنها ۱۵ دقیقه لازم است، بنابراین از مردم خواهش می‌کنم ماسک بزنند و فاصله ۵/۱ متر از یکدیگر را رعایت کنند و در نهایت برای تهیه مایحتاج خود به ده‌ها مغازه سر نزنند و سریع خرید خود را انجام داده و مراکز تجمعی را ترک کنند.  
 
وی در ادامه این خبر را نیز داد که «بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت، انتقال کرونا از غذا و وسایل تقریبا نزدیک به صفر است. برای مثال مردم برای شست‌وشوی سبزی خوردنی از حجم بالایی الکل استفاده می‌کردند یا دائما دستکش در دست داشتند، ولی هم‌اکنون خبر جدید این است که هیچ‌کدام از این‌ها راه انتقال کرونا محسوب نمی‌شود».  
 

مردم خودمراقبتی را فراموش نکنند

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان حضور مردم در مراکز تجمعی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی را خطری جدی برای سلامت جامعه و در نهایت بستری مناسب برای انتشار ویروس کرونا می‌دانند، ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر این باور است با توجه به داده‌های بین‌المللی و آمار به دست آمده از طرح شهید سلیمانی، این مراکز کمترین خطر را برای مردم دارند.  
 
وی در تحلیل این موضوع گفت: وقتی از بیمارانی که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری هستند جویا شده‌اند که طی ۲ هفته گذشته در چه مکان‌هایی رفت‌و‌آمد داشته‌اند، این نتیجه به دست آمد که درصد بالایی از منشأ بیماری مربوط به میهمانی‌های خانوادگی بوده است. مردم باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که هر کدام از اعضای خانواده در طول روز در مراکز مختلفی حضور پیدا می‌کنند، بر همین اساس این امکان وجود دارد که یکی از اعضا ناقل بیماری باشد.  
 
وی با تاکید بر اینکه در میهمانی‌های خانوادگی و در زمان حضور در مراکز خرید باید ماسک به همراه باشد و از آن استفاده کرد، گفت: در موضوع مراکز تجمعی همچون بازار‌ها که این روز‌ها مردم گرایش بالایی برای حضور در آن‌ها دارند باید خودمراقبتی‌ها فراموش نشود. به دلیل سربسته بودن مغازه‌ها و پاساژها، کسبه محترم از ورود تعداد زیاد مردم به محل کسب‌شان جدا خودداری کنند و حتما تمام افراد ماسک داشته باشند و فاصله اجتماعی لازم را رعایت کنند. اگر این شرایط برای خرید مراعات شود یقینا مشکل چندانی در مواجهه با ویروس کرونا نخواهیم داشت.  
 
وی ادامه داد: در این شرایط پیشنهاد می‌کنم به جای محدود کردن تمام مردم، بیاییم آن دسته از افرادی را که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند رصد و کنترل کنیم و مانع از محدودیت‌های کلی در شهر شویم. با این رویکرد یقینا می‌توان به نتایج بسیار مطلوب‌تری دست یافت. ما باید اندکی در روش‌های‌مان تجدیدنظر کنیم و درباره روش‌های محدود‌کننده بازنگری داشته باشیم، چرا که با انباشت روش‌های پیشگیری نمی‌توان در درازمدت پاسخ مناسب را به دست آورد.  
 
ناهید خداکرمی از ستاد ملی کرونا خواست اصناف، درگیر موضوع پیشگیری از شیوع کرونا شوند تا از ظرفیت‌های مردمی در مقابله با این ویروس حداکثر استفاده شود.

برچسب ها: کرونا نوروز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *