نگاهداری: دارایی‌های دولت غیرمولد و هزینه زاست

19:49 - 12 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۶۶۵۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، به تشریح برخی محور‌ها و الزامات اصلاح ساختار بودجه پرداخت.
- بابک نگاهداری با اشاره به بررسی اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس گفت: اصلاح نحوه مدیریت بر دارایی‌های دولت و ایجاد درآمد از این دارایی‌ها را یکی از مواردی است که در تامین منابع پایدار بودجه می‌تواند موثر واقع شود.

وی افزود: حجم دارایی‌های دولت در جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد اقتصاد بسیار قابل توجه است. با این وجود این دارایی‌ها لزوما قادر به ثروت آفرینی و ایجاد درآمد برای دولت نیستند. تاکنون استفاده از دارایی‌های دولت به منظوردرآمدزایی پایدار، به رغم ارزش بالای این دارای‌های، به دلیل مشکل شناسایی املاک و مستغلات و عدم هماهنگی و همراهی دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قضایی امکانپذیر نبوده است و مدیریت ناکارآمد دارایی‌ها، موجب محروم ماندن دولت از یک منبع درآمدی قابل توجه شده است. این درحالی است که مولد سازی دارایی‌های دولت از کم هزینه‌ترین روش‌های اقتصادی برای رفع کسری بودجه است.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس بیان داشت: «به منظور مدیریت مناسب دارایی‌های دولت، لازم است همه دارایی‌ها در اختیار دولت باشند و در مورد آن‌ها در یک نظام واحد تصمیم گیری شود. در سازوکار‌های موجود قانونی کشور، دستگاه‌های اجرایی به شدت تمایل به تملک دارایی دارند، زیرا در قبال آن هزینه اجاره پرداخت نمی‌کنند و منافع محتملی با در اختیار داشتن دارایی بهره‌مند می‌گردند. این سازوکار به گونه‌ای است که دستگاه‌ها انگیزه کافی برای خلق درآمد از این دارایی‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند از بودجه عمومی کشور ارتزاق نمایند و از طرف دیگر بار مضاعفی نیز به جهت نگهداری از این دارایی‌ها بر بودجه متحمل شود.

نگاهداری در پایان افزود: بنابراین اصلاح نحوه مدیریت بر دارایی‌های دولت نه تنها می‌تواند این دارایی‌های بزرگ را به محل در‌آمدزایی برای دولت تبدیل کند بلکه هزینه‌های نگهداری این دارای‌ها را از بودجه عمومی حذف نماید و در تحقق دو هدف مهم در اصلاح بودجه، یعنی تامین منابع پایدار و هزینه‌کرد کارا، موثر واقع شود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *