تهدیدهای آمریکا علیه عربستان؛ واقعی یا لفاظی؟

0:15 - 17 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۶۷۷۲
انتشار گزارشی درباره پرونده قتل خاشقجی نشان داد که موضع گیری جو بایدن در مورد عربستان تا چه حد لفاظی و تا چه حد واقعی است.
در حالی که ادعا‌های «جو بایدن» در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در مورد ارزیابی مجدد روابط «واشنگتن» و «ریاض»، از سوی برخی به عنوان زنگ هشداری برای «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، تلقی می‌شد، انتشار گزارش دفتر اطلاعات ملی آمریکا در مورد قتل «جمال خاشقجی»، منتقد سعودی، نقطه پایانی بر این خوش بینی‌ها بود.
 
به گزارش «نشنال اینترست»، بایدن پس از تاکید مکرر بر بازبینی روابط آمریکا و عربستان، در نخستین هفته حضور خود در کاخ سفید، توقفی در فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان ایجاد کرد.
 
این اقدام به نظر بسیاری از کارشناسان، گامی مهم در سیاست خارجی آمریکا و رویکرد واشنگتن در قبال ریاض بود؛ چرا که بایدن در کارزار انتخاباتی خود موضعی سخت علیه عربستان اتخاذ کرده بود.
 
با گذشت زمان و براساس اظهارات چهار منبع نزدیک به دولت بایدن، مشخص شد تیم مذکور همچنان در حال بررسی برنامه فروش تسلیحات به عربستان است، اما نتایج این بررسی هنوز اعلام نشده است.
 
به گفته این منابع، موضوع فعلی بحث در میان مقام‌های کاخ سفید در این مورد، تمایز میان تسلیحات دفاعی و تهاجمی در اتخاذ سیاست است.
 
باید توجه داشت که این رویکرد دولت بایدن، منجر به ممنوعیتی جزئی در فروش تسلیحات به عربستان می‌شود و احتمالا میلیارد‌ها دلار اسلحه مجددا وارد عربستان می‌شود.
 
هرچند می‌تواند تهدیدی برای قرارداد تسلیحاتی عربستان برای خرید ۵۰ فروند جنگنده نسل پنجم «لاکهید مارتین» و تلاش‌های از قبل ریاض برای خرید بیش از ۱۰ فروند پهپاد مسلح آمریکایی باشد.
 
در عین حال گزارش دفتر اطلاعات ملی آمریکا در پرونده قتل خاشقجی که اخیرا منتشر شد و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان را عامل مستقیم این جنایت نشان داد، اگرچه با محکومیت گسترده وی در میان قانونگذاران آمریکایی مواجه شد، از سوی دولت آمریکا واکنشی در پی نداشت.
بایدن برخلاف وعده‌های پی در پی انتخاباتی خود مبنی بر بازخواست عربستان در خصوص موارد متعدد نقض حقوق بشر، هیچ اقدام مجازاتی قابل توجهی علیه ریاض اعلام نکرد؛ تحریم‌ها نیز علیه برخی از افراد درگیر در این پرونده اعمال شدند و بن سلمان از تحریم‌ها مصون ماند.
 
این رویکرد بایدن مانند رویکرد «دونالد ترامپ»، رییس جمهور قبلی آمریکاست که از صدور حکم مجازات برای ریاض در مورد قتل خاشقجی خودداری کرد تا از یک سری معاملات تسلیحاتی مهم با عربستان حفاظت کند.
 
«نشنال اینترست» در پایان می‎نویسد «به نظر می‌رسد نگاه بایدن به عربستان نیز مشابه نگاه مذکور است و وی قصد دارد تا به اصطلاح اهرم‌های فشار ایجاد شده توسط ترامپ علیه ایران را حفظ کند؛ بایدن در موضوع نقض حقوق بشر و درگیری‌های منطقه‌ ای بیشتر به دنبال تامین منافع واشنگتن از طریق متعادل کردن روابط با ریاض است.»
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *