انتشار فراخوان ششمین دوره پروژه «چهار فصل تئاتر ایران»/افتتاح فاز نخست پروژه «مستندسازی اجراهای نمایشی»

15:00 - 14 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۶۸۲۸
سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.

 - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود. 

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

نمایشنامه «سَنت لائوکوئون» در تئاتر شهر رونمایی می‌شود

نمایشنامه «سَنت لائوکوئون» در تئاتر شهر رونمایی می‌شود

تالار مشاهیر تئاتر شهر روز جمعه پانزدهم اسفند ماه میزبان مخاطبان و علاقه مندان تئاتر با برگزاری آیین رونمایی، نمایشنامه خوانی، نقد و بررسی و جشن امضای نمایشنامه «سَنت لائوکوئون» به نویسندگی بهرام شادانفر خواهد بود. این نمایشنامه طی روزهای گذشته توسط انتشارات «نمایش» در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

محمودرضا رحیمی، پریسا محمدی، علی نجفی زاده، علی ضیایی، امیرنیک سرشت، حسام کلانتری و فرزانه کاظمی از جمله هنرمندانی هستند که در این مراسم به عنوان نقش خوان حضور دارند.

بهرام شادانفر در توضیح این نمایشنامه نوشته است:

«در اساطیر یونان، شخصیتی وجود دارد که در متون کهن فقط سه بار از او نام برده شده. او تنها کسی است که مخالف آوردن اسب چوبی به داخل شهر تروا است. در داستان ها آمده که خدایان او را عذاب کردند تا نقشه اسب تروا لو نرود.

در موزه واتیکان مجسمه‌ای از این آدم نه‌چندان مهم وجود دارد که اولین اثر هنری و سنگ بنای این موزه است. این مجسمه را میکل‌آنژ در سال ۱۵۰۶ میلادی کشف می‌کند و به گفته خودش از قعر اقیانوس بیرون می‌آورد.

واتیکان این مجسمه را متعلق به دوره هنر هلنی و ساخته شده در قرون قبل از میلاد مسیح می‌داند اما امروز با تکنولوژی‌های جدید، بسیاری از آثار هنری این موزه از جمله این مجسمه دوباره بررسی شده‌اند و مشخص شده که قدمت این آثار به همان قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد یعنی زمان زیست میکل‌آنژ، کاشف این آثار.

آیا میکل آنژ یک جاعل آثار هنری بوده؟ چرا واتیکان خواهان مجسمه این فرد گمنام است؟ چرا از قهرمانان معروف اساطیری مجسمه‌ای به این بزرگی و عظمت وجود ندارد؟ آیا نقش این شخص در جنگ تروا چیزی بیشتر از آنی است که در متون کهن آمده؟

نام این فرد لائوکوئون است و در این نمایشنامه کوشش شده تا به سوالاتی که در مورد این فرد به ظاهر گمنام و اهمیت او در جنگ تروا و دلیل علاقه میکل‌آنژ و واتیکان به وی مطرح است پاسخی داده‌شود.

در این اثر به صورت موازی در اپیزودهای مختلف به زندگی لائوکوئون و میکل‌آنژ از زاویه‌ای متفاوت با آنچه در تاریخ آمده، پرداخته شده‌است.»

آیین رونمایی و نقد و بررسی نمایشنامه «سَنت لائوکوئون» به نویسندگی بهرام شادانفر ساعت ۱۶ روز جمعه پانزدهم اسفند ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود. مدیریت روابط عمومی این برنامه برعهده زهرا شایان فر است.

انتشار فراخوان ششمین دوره پروژه «چهار فصل تئاتر ایران»

انتشار فراخوان ششمین دوره پروژه «چهار فصل تئاتر ایران»

ایوب آقاخانی مدیر دفتر مطالعات و پژوهش های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و طراح و مسئول پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» از انتشار ششمین فراخوان از دور نوین این پروژه جامع ملی آموزش نمایشنامه نویسی، این بار با عنوان «کودک و محیط زیست» خبر داد.

کارگاه های فصل پنجم این پروژه ششم اسفند برگزار شد و شرکت کنندگان در آن فصل با عنوان «مدافعان سلامت» در حال بازنویسی نهایی آثار خود هستند.

معرفی نامزدهای بخش نمایشنامه جایزه هنری «سردار دل‌ها»

معرفی نامزدهای بخش نمایشنامه جایزه هنری «سردار دل‌ها»

جلسه داوری آثار ارسال شده در بخش نمایشنامه جایزه هنری «سردار دل‌ها»، یکشنبه ۱۰ اسفند در معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری برگزار شد و ۱۲ نفر به عنوان نامزد این جایزه توسط هیات داوران انتخاب شدند.

در این بخش ۶۵ اثر با موضوع زندگی و مبارزات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و پرداختن به حوزه عمومی مقاومت بااشاره به شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی در پیروزی مقاومت، به دبیرخانه جایزه هنری «سردار دل‌ها» ارسال شده است که آثار توسط شهرام کرمی، رضا صمدپور و لیلی عاج بررسی شدند.

آرزو بهرامی برای نمایشنامه «بی آباد»، هاشم پورمحمدی برای نمایشنامه «ایستاده چون سرو به تماشای خورشید»، سید سعید محمدی برای نمایشنامه «قاسم»، وحید درویشی برای نمایشنامه «بدرود سردار»، محمد فخرایی برای نمایشنامه «آخرین سردار زینب»، زینب زاوالان برای نمایشنامه «سکوت سنگین اسنایپر»، مهدی اکبری برای نمایشنامه «پرواز بر بال‌های سوخته»، محمدحسین نظری حائل برای نمایشنامه «سرباز»، مرضیه شریفی برای نمایشنامه «هشتمین طواف» و «همیشه حاضر»، مرجان موسی نژاد برای نمایشنامه «و چند روایت معتبر» و شهرام احمدزاده برای نمایشنامه «سرباز وطن» اسامی ۱۲ نفر نامزد انتخاب شده بخش نمایشنامه نویسی هستند.

آیین اختتامیه جایزه هنری «سردار دل‌ها» ۲۱ اسفندماه همزمان با سالروز تولد سردار سلیمانی و شب عید مبعث برگزار می‌شود و به سه نفر نخست بخش نمایشنامه جوایزی اهدا خواهد شد.

جایزه هنری «سردار دل‌ها» برای اولین بار و همزمان با نخستین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در سه محور محتوایی «زندگی و شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی»، «مکتب حاج قاسم» و «حاج قاسم محور وحدت مقاومت» در ۲ بخش عمومی (در قالب خاطره و دل نوشته) و تخصصی (شعر کلاسیک، شعر نو، ترانه، داستان کوتاه، داستانک و نمایشنامه) برگزار می شود.

فاز نخست پروژه «مستندسازی اجراهای نمایشی» افتتاح شد

فاز نخست پروژه «مستندسازی اجراهای نمایشی» افتتاح شد

فاز نخست پروژه «مستند سازی اجراهای نمایشی» با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی صبح دوشنبه ۱۱ اسفند در سالن جلسات معاونت امور هنری به بهره‌برداری رسید.

در مراسم افتتاح فاز نخست پروژه «مستندسازی اجراهای نمایشی» با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران اداره‌کل و تماشاخانه ها و روابط عمومی تالارهای نمایشی برگزار شد. در ابتدای این مراسم حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت مستندسازی گنجینه هنری کشور گفت: با این که ما ملت بی‌تاریخی نیستیم اما چون این اطلاعات مستند نشده‌اند، همواره با فقر اطلاعات دقیق و درست درباره هنرمندان و رویدادهای هنری مواجه بوده و هستیم.

وی افزود: باید از تمام امکانات برای جلوگیری از فراموشی تاریخی در زمینه هنر استفاده کنیم و پروژه مستندسازی اجراهای نمایشی یکی از اقدامات خوب در این مسیر است که به همت مدیرکل هنرهای نمایشی و همکاران‌شان به مرحله بهره‌برداری رسید.

معاون‌ هنری وزیر ارشاد راه‌اندازی این سامانه را فرصت و امکان پژوهشی برای هم‌عصران و آیندگان خواند و افزود: با بهره‌برداری از امکانات این سامانه به خوبی می‌توان فعالیت‌های تئاتری ایران را مورد ارزیابی قرار داد و خدمت بزرگی به فرهنگ وهنر این سرزمین شد. این هدیه بسیارارزشمندی برای نسل‌های بعد از ما خواهد بود.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با قدردانی از تمام کسانی که در به سرانجام رسیدن پروژه مستندسازی اجراهای نمایشی سهیم بودند، گفت: با فراگیر شدن بیماری کرونا تلاش کرده‌ایم بخشی از فعالیت‌مان را معطوف به راه‌اندازی تلویزیون تئاترایران و مستندسازی اجراهای نمایشی و راه‌اندازی سامانه مجازی صدور مجوزها کنیم و جای بسی خوشحالی است که این پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیدند.

وی افزود: با راه‌اندازی سامانه مجازی صدور مجوز آثار نمایشی؛ از این بعد روند صدور مجوز نمایش‌ها به صورت مجازی انجام خواهد گرفت و تمام اطلاعات نمایش به صورت خودکار بر روی درگاه مربوط به مستندسازی اجراهای نمایشی، بارگذاری خواهد شد.

آشنا همچنین با اشاره به حمایت از گروه‌های نمایشی که به دلیل شیوع بیماری کرونا متضرر شده‌اند، گفت: به دلیل تعطیلی تماشاخانه آثار نمایشی متعددی امکان روی صحنه رفتن را نداشتند و با توجه به ضرورت حمایت از این گروه‌ها، پس از انتشار فراخوان؛ ۶۱ گروه برای حضور در پروژه "حمایت از تولید آثار نمایشی برای عرضه در فضای مجازی "اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر پخش ۱۵ فیلم نمایش قطعی شده است و آماده سازی و پخش باقی آثارنیز به زودی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین از آماده سازی و رونمایی کتاب پژوهشی فرهنگ نمایش‌های ایران در اردیبهشت 1400 خبر داد.

در ادامه رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گفت: در سال جاری دو اقدام مهم به منظور مستندسازی نمایش‌ها صورت گرفت. تلویزیون تئاتر ایران که در ایام برگزاری جشنواره تئاتر فجر و جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک یاری‌رسان ما بود و توانست دستاورد خوبی برای نمایش ایران رقم بزند.

وی ادامه داد: پروژه مستندسازی اجراهای نمایشی نیز به همین منظور به مرحله اجرا رسید و با این پروژه فرصت و امکان جدیدی برای پژوهشگران فراهم شد. همچنین با بهره‌برداری این پروژه تاریخ نمایش ایران از گزند فراموشی مصون می‌ماند.

در ادامه مجید پرهیز مدیرپروژه مستندسازی اجراهای نمایشی گفت: با تلاش مدیران تالارها وهمکارانشان در روابط عمومی تالارهای نمایشی، اطلاعات ۱۸۴۲ نمایش که در تالارهای تحت مدیریت اداره‌کل هنرهای نمایشی از سال۱۳۴۲به این سو روی صحنه رفته‌اند، بر روی سامانه مستندسازی اجراهای نمایشی بارگذاری شده است.

وی افزود: بارگذاری اطلاعات بر روی این سامانه ادامه دارد و با توجه به برخی کمبود داده ها فرایندی را ترتیب داده ایم تا اطلاعات نمایش براساس اطلاعات اعضاء گروه‌های نمایشی بر روی سایت بارگذاری شود. با راه‌اندازی این سامانه کار پژوهشگران برای دسترسی به اطلاعات آماری و نمایشی بسیار راحت خواهد شد.

به گفته او در فاز نخست این پروژه، اطلاعات ۴ تماشاخانه اداره‌کل هنرهای نمایشی بارگذاری و به بهره‌برداری رسید و در فاز دوم این پروژه اطلاعات سایر تالارهای نمایشی تهران بر روی این سامانه بارگذاری خواهد شد. همچنین در فاز سوم قرار است، اطلاعات مربوط به اجراهای ۵ استان بر روی این سامانه بارگذاری شود.

فاز نخست پروژه مستند سازی اجراهای نمایشی با عنوان «بانک اطلاعات اجراها» از طریق سایت ایران تئاتر به نشانی https://theater.ir/ ، مجموعه تئاترشهر به نشانی https://city.theater.ir/، تماشاخانه سنگلج به نشانی https://sangelaj.theater.ir/ و تالار هنر به نشانی https://honarhall.theater.ir/ قابل دسترس است.

امیر مشهدی‌عباس دبیر مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان شد

امیر مشهدی‌عباس دبیر مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان شد

محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی امیر مشهدی‌عباس را به عنوان دبیر پنجمین مسابقه فیلمنامه‌ و نمایشنامه کودک و نوجوان منصوب کرد.

محمدرضا کریمی‌صارمی در این حکم به شایستگی‌ها و تجربه‌های امیر مشهدی‌عباس اشاره کرده و این مسئولیت را به وی سپرده است.

معاون تولید کانون در حکم مشهدی‌عباس اظهار امیدواری کرده است که با توکل به خداوند متعال و بهره‌گیری از تجارب دوره‌های گذشته‌ این رویداد و با هدف شناسایی و حمایت از استعدادهای خلاق و نوآور، زمینه‌ساز آثار با ارزشی برای اعتلای آینده سینما و تئاتر کودک و نوجوان باشد.

امیر مشهدی‌عباس مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری است و دبیری انجمن هنرهای نمایشی کانون را نیز بر عهده دارد.

پنجمین مسابقه فیلمنامه‌ و نمایشنامه‌ کودک و نوجوان قرار است از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار ‌شود.

چهارمین جشنواره فیلمنامه‌نویسی کانون در سال ۱۳۹۲ برگزار و اکنون بعد از ۷ سال این رویداد هنری از سر گرفته شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *