ارتقاء سوزن ریل با همکاری جهاد دانشگاهی و صنایع دفاعی کشور

18:17 - 14 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۷۲۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از سال گذشته تاکنون جهاد دانشگاهی با همکاری صنایع دفاعی کشور به این فناوری دست یافتند که با استفاده از انفجار سختی قطعه مرکزی سوزن ریل ارتقا می‌یابد.

سعید رسولی در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه سخت کاری انفجاری (تکمیل حلقه فناوری تولید تکه مرکزی سوزن و ریل) اظهارکرد: سال گذشته درهفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی از قطعه مرکزی داخلی‌سازی شده سوزن رونمایی شد که شرکت ایرید این قطعه را ساخته بود.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون جهاد دانشگاهی با همکاری صنایع دفاعی کشور به این فناوری دست یافتند که با استفاده از انفجار سختی قطعه مرکزی سوزن ریل ارتقا می‌یابد.

رسولی با بیان اینکه با ارتقای کیفیت، بار محوری از ۲۲ تن به ۳۰ تن ارتقا می‌یابد گفت: یعنی توان حمل ۳۰ تن بار با این فناوری فراهم می‌شود از طرفی امکان حرکت قطار با سرعت بسیار محیا نشو و عمر قطعه مرکزی سوزن افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این فناوری برای اولین بار در ایران به دست آمده گفت: ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است که به این فناوری دست یافته است.

وی افزود: تا چندی پیش این سوزن ریل ۱۰۰ درصد وارد می‌شود که با ساخت داخلی سوزن ریل، بار محوری هم ارتقا می‌یابد و در کنار افزایش دوام سوزن ریل، امکان حرکت قطار با سرعت بیشتر روی این سوزن فراهم می‌شود.

رسولی تاکید کرد:ارتقای کیفیت، ایمنی و کاهش وابستگی از مزایای اجرای این تکنولوژی در داخل کشور است و به دلیل آنکه عمر سوزن ریل افزایش می‌یابد می‌توانیم مدت زمان بیشتری از سوزن تولید شده استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری با جهاد دانشگاهی گفت: امروز به رئیس جهاد دانشگاهی پیشنهاد کردیم در یک همکاری عملی میدانی در راه‌آهن فضا در اختیار آن‌ها قرار دهیم، در مرکز جامع تست ریلی که یک حلقه مفقوده در کشور است و باید ایجاد کنیم، کار آغاز شود و امیدواریم به زودی شروع کار مرکز تست را اعلام کنیم و جهاد دانشگاهی هم در این حوزه مشارکت کند.

وی در ادامه گفت: شرکت راه‌آهن سامانه جامع رونق و جهش تولید را در بستر اینترنت بارگذاری کرده و در آنجا بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ قطعه که داخلی‌سازی شده است، با مشخصات فنی و نام تولیدکننده بارگذاری شده است تا آن‌هایی که نیاز دارند از محل تولید داخل این قطعات را تأمین کنند و دیگر خرید خارج این قطعات نداریم.

رسولی گفت: بخش دوم این سامانه به قطعات وارداتی صنعت ریلی اختصاص یافته که تا امروز هزار و ۴۱۴ قطعه بارگذاری شده است و مجدداً اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: برای این هزار و ۴۱۴ قطعه فراخوان داده شده است و اهالی صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح امضا شده است قرار است تحت عنوان جهاد خودکفایی ریلی این هزار و ۴۱۴ قطعه داخلی‌سازی شود.

وی با بیان اینکه زیست‌بوم فناوری ریلی را به دست نیرو‌های متخصص راه‌آهن و دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تهیه کرده‌ایم، گفت: در این زیست‌بوم فناوری‌های وارداتی و بومی را هم احصا کرده‌ایم، برای فناوری‌های وارداتی با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و علاقه‌مندان، همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور در مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن گام‌هایی را برداشته‌ایم تا فناوری‌های حوزه ریلی را هم کاملاً بومی کنیم.

رسولی تاکید کرد: در موضوع خودکفایی موارد مختلف از ابتدای انقلاب مطرح شده است برخی اعتقاد داشتند نمی‌توانیم به خودکفایی کامل برسیم و باید خوداتکایی داشته باشیم و در برخی موارد تعامل با کشور‌های دیگر و استفاده از فناوری آن‌ها مطرح شده است، اما در مورد قطعات اگر بخواهیم همه قطعات را داخلی‌سازی کنیم ضرورت دارد برای آن‌ها بازار فراهم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: علت اینکه برخی قطعات در داخل ساخته نمی‌شود عدم وجود تکنولوژی نیست، تکنولوژی را داریم، اما تقاضا به اندازه‌ای نیست که تولید آن اقتصادی شود ما برای این قطعات هم بازاریابی در کشور‌های منطقه نظیر عراق، سوریه، افغانستان، آذربایجان و کشور‌های همسایه که به این محصولات نیازمندند در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حمایت از تولید داخل را به عنوان یک وظیفه جهادی دنبال می‌کنیم گفت: برای تولیدات غیر اقتصادی هم باید بازار پیدا کنیم نه اینکه به بهانه نبود بازار حمایت نکنیم.

رسولی گفت: تحریم موضوع جدیدی نیست و قرار نیست هر بار که آن‌ها نخواهند قطعه‌ای را به ما ندهند ما کار خود را تعطیل کنیم بنابراین باید روی پای خود بایستیم.

گفتنی است بعدازظهر امروز در هشتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی با حضور حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن و نماینده شرکت‌های زیرمجموعه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن که در حوزه تولید سوزن ریل فعالیت دارند، از پروژه سخت کاری انفجاری (تکمیل حلقه فناوری تولید تکه مرکزی سوزن و ریل) رونمایی شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *