رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مجلس درحال آماده کردن طرح مدیریت یکپارچه شهری است

2:12 - 17 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۷۷۰۷
اقبال شاکری گفت: مجلس از دو یا سه ماه پیش مشغول کار بر روی طرح مدیریت یکپارچه شهری بوده و به زودی از طرف کمیسیون شورا‌ها به صحن مجلس خواهد آمد و این یک اتفاق بزرگی است که رخ خواهد داد.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اینکه کمبود منابع مالی چه نقشی در معضلات کنونی اداره کلانشهر تهران ایفا می‌کند به میزان گفت: من باید پرسشی در این باره طرح کنم و آن این است که مگر اعضای شورای شهر بودجه سال ۹۹ شهر تهران را نبسته اند؟ در بودجه باید درآمد‌ها با هزینه‌ها همتراز باشد. اگر همتراز نباشد که بودجه را نمی‌بندند. یعنی ما در مقام بودجه نویسی آنقدر که درآمد داریم پیش بینی هزینه می‌کنیم و نباید یک ریال از این دو با هم تفاوت داشته باشد.
 
وی ادامه داد: وقتی اعضای شورای شهر بودجه سال ۹۹ را بستند یعنی تایید کرده اند که درآمد‌ها و هزینه‌های مدیریت شهری با هم تطبیق دارد. آن‌ها چندین برابر دوره‌های گذشته بودجه را افزایش داده اند. یعنی صددرصد بودجه نسبت به دوره‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. تصور می‌کنم زمانی که مدیریت شهری فعلی سرکار آمد رقم بودجه حدود هجده هزار میلیارد تومان بود درحالی که الان به رقمی درحدود پنجاه هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر بودجه را با رقم‌های پایین می‌بستند و می‌گفتند ما درآمد نداریم پس نمی‌توانیم هزینه بکنیم این قابل قبول بود. اما وقتی که هزینه‌ها را به نحو سرسام آوری افزایش دادند یعنی اینکه هزینه‌ها را هم پیش بینی کرده اند.
 
شاکری افزود: نکته دیگر اینکه تا به حال شهرداری اعلام نکرده درآمد‌های من محقق نشده است. حتی زودتر هم اعلام کرده که درآمد‌های من پیش از موعد محقق شده است. این نکته را می‌توان در گزارش‌هایی که منتشر کرده اند دید. وقتی خودشان اینطور می‌گویند پس دیگر چه مشکلی بر سر راه کار نکردن وجود دارد؟ بنابراین به نظر می‌رسد مدیریت شهری تهران مشکلات مالی ندارد.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: من چند پرسش فنی از مسوولان فعلی شورای شهر و شهرداری طرح می‌کنم. مگر شما بودجه شهری را نبسته اید؟ آیا بودجه را با اطمینان بسته اید؟ اگر با اطمینان بسته اید یعنی بالای نود درصد به درستی این بودجه باور داشته اید. پس در نتیجه شهرداری مشکلی بابت درآمد ندارد. شهرداری هم که همیشه اعلام کرده درآمدهایش محقق شده است. هزینه‌ها را هم چندین برابر دوره‌های قبل کرده اند. پس مشکل در جای دیگری است و اصلا ربطی به درآمد و هزینه ندارد.

شاکری درخصوص ضرورت ورود مجلس به مساله عملی نشدن تعهدات دولت در قبال مدیریت شهری گفت: دولت و مدیریت شهری با هم روابط نزدیکی دارند و درواقع امروز هیچ نهادی از مدیریت شهری کنونی به دولت نزدیک‌تر نیست. برای همین مجلس هم نمی‌تواند به خوبی خود آن‌ها این مسائل را پیگیری و از دولت مطالبه کند. من تعجب می‌کنم که چرا باید چنین گلایه‌هایی از سوی شهرداری و شورای شهر مطرح شود.
 
بیشتر بخوانید:
 
وی افزود: آن وقتی که شهردار را به جلسه هیات دولت راه نمی‌دهند آن هم شهرداری که با آن‌ها هم فکر و هم جهت است نتیجه‌ای جز این ندارد. البته این مساله هم باز به پرسش قبلی باز می‌گردد. وقتی مسوولان شهرداری اعلام نمی‌کنند درآمدهایمان محقق نمی‌شود معنایش این است که مشکل مالی ندارند. یعنی طرح گلایه از دولت توجیهی ندارد. اما چرا این گونه است؟ یک مثال این است که ما می‌خواهیم حمل و نقل عمومی را گسترش بدهیم و مثلا واگن‌های مترو را افزایش دهیم. برای همین باید طلب هایمان را از دولت بگیریم یا می‌خواهیم خطوط بی آر تی و اتوبوسرانی را گسترش بدهیم و به آن حدی که لازم است برسانیم.
 
وی ادامه داد: اینجا کمک‌های دولت و به تعبیر بهتر بدهی‌های دولت باید گرفته شود. متاسفانه پرداخت نشدن بدهی‌های دولت به مردم، کشور و مدیریت شهری لطمه می‌زند. دولت صددرصد بدهی‌هایی که به شهرداری دارد را باید پرداخت کند و وظایفش را باید به نحو مطلوب انجام دهد. این اقدام‌ها برای پیشبرد توسعه کاملا ضروری است. به نظر من نزدیک‌ترین نهاد به دولت هم خود دوستان ما در شهرداری و شورای شهر تهران هستند. با این حال ما چندین بار در مجلس هم در نطق‌ها و هم در گفتگو‌ها متذکر شده ایم و از شهرداری و شورای شهر هم حمایت کرده ایم. ما در مجلس علی رغم گلایه‌هایی که از مدیریت شهری تهران داریم، اما همیشه از آن‌ها حمایت کرده ایم. در بودجه سال ۱۴۰۰ هم تا جایی که ممکن بوده برای حمل و نقل شهری و برون شهری تلاش کرده ایم تا تبصره‌ها را اصلاح کنیم.

شاکری درباره اقداماتی که در دوره فعلی مدیریت شهری تهران برای خرید اتوبوس بدون کمک دولت و نیز تولید واگن ملی صورت گرفته گفت: این نوع اقدامات کار‌های خوبی است که انجام شده است. اما بیشتر این از مسوولان شهری انتظار داریم. به نظر من نه فقط در تهران بلکه در کل کشور نباید از بودجه عمومی انتظار زیادی داشته باشیم. صددرصد باید به سمت به کارگیری روش‌ها و منابع دیگر رفت و به بازار سرمایه فکر کرد. یکی از روش‌های تامین مالی بهره گرفتن از مشارکت بخش خصوصی است. اما تاکنون موفقیتی در جذب بخش خصوصی به دست نیامده است. مدیران شهری ما باید تلاش بیشتری بکنند.

وی درخصوص طرح مدیریت یکپارچه شهری گفت: این طرح در مجلس آماده شده و درحال انجام است. مجلس از دو یا سه ماه پیش مشغول کار بر روی این طرح بوده و به زودی از طرف کمیسیون شورا‌ها به صحن مجلس خواهد آمد و این یک اتفاق بزرگی است که رخ خواهد داد. براساس این طرح همه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که در یک شهر مشغول کار هستند باید زیر نظر شهرداری باشند. هر سازمان یا نهادی که در شهر به انجام مسوولیت هایش می‌پردازد لازم است که زیر نظر شهرداری باشد. اما وظایف حاکمیتی هر نهادی هم سر جای خودش خواهد بود. این یک موضوع قابل قبول محسوب می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *