آزادی ۳۰ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد زندان‌های استان بوشهر

11:25 - 17 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۷۸۵۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان بوشهر از آزادی ۳۰ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد زندان‌های این استان خبرداد.
- با حضور رئیس کل دادگستری استان بوشهر، دادستان مرکز استان، مدیر کل زندان‌های استان بوشهر، مدیر عامل ستاد دیه استان بوشهر جمعی از مسئولین ستادی اداره کل وخیرین در آستانه مبعث حضرت رسول اکرم (ص) ۳۰ زندانی جرائم غیر عمد زندان‌های استان بوشهر با همت خیرین وستاد دیه استان بوشهر آزاد شدند.

علی جمادی در این مراسم گفت: در آستانه مبعث رسول اکرم (ص) با همت خیران و ستاد دیه این استان زمینه آزادی ۳۰ زندانی جرائم غیر عمد فراهم شد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در این آیین در زندان مرکزی بوشهر افزود: مجموع بدهی این زندانیان پنج میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است که از این مبلغ ۴۷۰ میلیون تومان تسهیلات و یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان نیز به صورت بلاعوض وکمک خیران تامین شده‌است.

وی بیان کرد: شاکیان نیز در این کار خیر به مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان گذشت کردند.

جمادی اضافه کرد: با آزادی این زندانیان شمار زندانیان جرائم غیر عمد آزاد شده در سال جاری در استان بوشهر به ۱۴۳ نفر با ۹۵ میلیارد تومان بدهی رسید.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۱۴۴ مددجو با ۶۸ میلیارد تومان بدهی در بخش جرائم غیر عمد استان بوشهر زندان هستند که تلاش می‌شود با همکاری خیران هر چه سریع‌تر زمینه آزادی و بازگشت آن‌ها به خانواده و جامعه فراهم شود.

وی با اشاره به کمک ۹۰ میلیون تومانی یکی از خیران استان بوشهر برای آزادی زندانیان بیان کرد: حضور و مشارکت خیران نیک اندیش در گمنامی برای آزادی زندانیان از جمله تفاوت‌های نظام قضایی اسلامی با دیگر نظام‌های قضایی است.

جمادی با تاکید براینکه براساس قوانین جزایی اسلام کسی نباید مجازات شود مگر اینکه مستحق مجازات باشد گفت: براساس قوانین جزایی اسلام به فرد از باب اینکه انسان است نگاه می‌شود و براین اساس مورد مجازات قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: براساس قوانین جزایی اسلامی مجازات اسلامی باید به گونه‌ای باشد که از جرم به عمل آمده بتواند رفع اثر شود و همچنین از فردی که قدرت کار از او گرفته شده به جامعه بازگردد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: برگشت این مددجویان به جامعه به عنوان نیروی کار مفید تکلیف سازمان زندان‌ها و اقدامات تربیتی است و در این ارتباط تلاش می‌شود با آموزش مهارت‌ها و حرفه آموزی زمینه بازگشت آن‌ها به جامعه فراهم شود.

در پایان نامه آزادی ۳۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان ویک جلد کلام الله مجید ویک شاخه کل توسط رئیس کل دادگستری استان ومدیر کل زندان‌های استان ودادستان مرکز استان به زندانیان تحویل واز زندان آزاد گردیدند.
در این مراسم مقبلی مدیر کل زندان‌های استان بوشهر نیز ضمن خیر مقدم و تشکر وقدردانی از خیرین استان و رئیس کل دادگستری ومجموعه قضایی استان به منظور همکاری وتعامل خوب با اداره کل زندان‌های استان در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان گفت: با اجرای طرح پایش پرونده ۲هزار و ۳۶۵ زندانی در استان بازنگری و ارفاقات قانونی در خصوص این افراد انجام شده است.

رضا مقبلی قرائی در حاشیه آزادی ۳۰ زندانی جرائم غیر عمد در استان بوشهر افزود: مشارکت خوب دستگاه قضایی و دادگستری باعث شد این استان رتبه ۶ کشور در بخش پایش و بازنگری دوباره پرونده‌ها را کسب کند.

وی بیان کرد: همه پرونده‌هایی که زمینه مساعدت قانونی بود در خصوص آن‌ها اقدام شد و انتظار می‌رود در مدت باقی مانده از سال جاری یک بار دیگر قضات برای پایش و بازنگری دوباره پرونده‌ها در زندان‌های استان حاضر شوند.

مدیرکل زندان‌های استان گفت: براساس بررسی‌های بعمل آمده استان بوشهر در زمینه بازدید قضات از زندان‌های استان تاکنون ۵۷۰ مورد بازدید در نیمه نخست امسال انجام شده و استان رتبه هفتم کشور را کسب کرده است.

وی ادامه داد: یکی از کار‌های مهم اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گرفتن رضایت از شکات برای محکومان قصاص است که در این راستا در سال جاری تاکنون از ۱۷ نفر از اولیای دم رضایت گرفته شده که این عملکرد قابل توجهی به شمار می‌رود.

مقبلی قرائی در خصوص اشتغال زندانیان گفت: در زمان حاضر چندین فرهنگ سرای اشتغال در زندان‌های استان ایجاد و زمینه اشتغال به کار ۴۳۰ مددجو (رای باز) در سطح زندان‌های استان فراهم شده است.

وی با اشاره به ۱۱ هزار قطعه جوجه ریزی و ۱۰ هکتار صیفی جات در استان اضافه کرد: در زمان حاضر مجوز پرورش ماهی در قفس نیز از سوی زندان گرفته شده و انتظار می‌رود بخشی از زندانیان رای باز نیز در این راستا مشغول به کار شوند.

مقبلی قرائی با اشاره به جایگاه ۱۰ استان بوشهر در بخش اشتغال زندانیان گفت: تاکنون ۶۸ میلیون تومان حقوق بابت کاری که زندانیان در طرح‌های مختلف اشتغال در استان انجام داده اند پرداخت شده است.

وی در خصوص پابند‌های الکترونیکی اضافه کرد: تاکنون ۴۰ نفر موفق به استفاده از پابند‌های الکترونیکی در استان شدند و تلاش می‌شود با تعامل با دستگاه قضایی تعداد بیشتری از مددجویان زیر پوشش سامانه‌های الکترونیک و استفاده از پابند‌های الکرونیک قرار گیرند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به زندان‌های استان تلاش شده امکانات اولیه از سوی خیران و پتروشیمی‌های منطقه پارس جنوبی تهیه شود.
وی تجهیز همه زندان‌های استان بوشهر به سامانه ملاقات مجازی را از جمله برنامه‌های مهم اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان عنوان کرد.

مقبلی قرائی گفت: در زمان حاضر قرنطینه‌های سه گانه در استان ایجاد و هیچ موردی از ویروس کرونا در زندان‌های استان بوشهر وجود ندارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *