مروری بر نقش فرانسه در تامین جنگ افزار‌های شیمیایی رژیم صدام

0:15 - 19 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۸۲۸۶
در حالی که همکاری کشور‌ها و شرکت‌های غربی با رژیم صدام در جنایت شیمیایی علیه ایران در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ ثابت شده است، هنوز اقدامی تنبیهی در این مورد انجام نشده است.
همکاری کشور‌ها و شرکت‌های غربی در جنایت شیمیایی رژیم صدام علیه ایران، موضوعی است که با وجود گذشت چند دهه همچنان قابل توجه است.

تاکنون همکاری و حمایت شیمیایی کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چند کشور غربی دیگر از عراق در جریان حمله رژیم بعث به ایران مستند شده است، اما قطعنامه‌های محکومیت این کشور‌ها در سازمان ملل غالبا توسط آمریکا و انگلیس مسدود و وتو شده اند.

مهم‌ترین کشوری که در این جنایت علیه بشریت با اهداف سودجویانه شرکت داشت، آلمان و شرکت‌های فعال در این کشور بودند.
 
اسناد متعددی از ارسال جنگ افزار‌های شیمیایی برای رژیم صدام توسط دولت فرانسه و شرکت‌های مستقر در این کشور در دوره جنگ علیه ایران در سال‌های ۸۸-۱۹۸۰ وجود دارد.
 
نشریه «نوول آبزرواتور» با انتشار گزارشی، به تشریح همکاری دولت فرانسه و شرکت‌های فرانسوی با رژیم صدام در دوره جنگ علیه ایران پرداخته بود.
 
این نشریه فرانسوی در سپتامبر ۱۹۹۰ تنها ۲ سال پس از پایان جنگ رژیم صدام علیه ایران، فاش کرد که شماری از شرکت‌های فرانسوی، ماشین آلات و مواد اولیه تولید جنگ افزار‌های شیمیایی را به عراق صادر کردند.
 
تحقیقات انجام شده توسط دولت فرانسه اعلام کرد عکس‌های ماهواره‌ای که در اختیار دولت فرانسه قرار گرفته، حاکی از آن است که احتمالا مواد شیمیایی مذکور به کارخانه سلاح‌های شیمیایی رژیم صدام در «سامرا» تحویل شده باشد.
 
از مهم‌ترین شرکت‌های فرانسوی مشارکت کننده در این جنایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
- Protect S.A: شرکت «پروتکت اس اِی» فرانسه واقع در نزدیکی شهر «مولوز» در شرق فرانسه، در بازه زمانی ۴ ساله واسطه تامین مواد شیمیایی رژیم صدام بود.
 
شرکت مذکور در راستای تنوع بخشیدن به همکاری شیمیایی خود با رژیم صدام اقدام به ایفای نقش واسطه میان این رژیم و یک شرکت آلمان غربی برای فروش مواد و تجهیزات شیمیایی کرد.
 
در واقع «پروتکت اس اِی» با شرکت «کارل کوب» آلمان غربی در ارسال مواد و تجهیزات شیمیایی برای رژیم صدام همکاری گسترده‌ای داشت.
 
ضمن اینکه با یک شرکت صادرات و واردات دیگر در «هامبورگ» با نام W.E.T رابطه‌ای برقرار کرد که منجر به فروش چندین واحد ساخت عوامل جنگ شیمیایی به رژیم صدام شد.
به گزارش «نوول آبزرواتور»، شعبه‌ای از گمرک فرانسه، ۱۲ تن مواد خام شیمیایی بسیار سمی در حال ارسال به عراق را رهگیری کرده بود.
 
از جمله مواد موجود در محموله ضبط شده، گاز‌های «تری کلرید فسفر» و «اکسی کلرید فسفر» بودند که در تولید گاز اعصاب «تابون» مورد ساتفاده قرار می‌گیرند.
 
رژیم صدام از این گاز در بازه زمانی ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ علیه ایران به دفعات استفاده کرد.
 
در همان زمان شرکت «پروتکت اس اِی» با انتشار بیانیه‌ای مکتوب برای روزنامه ها، مدعی رد همه اتهام‌ها شد اما بدون ارائه جزئیات بیشتر، ادعا کرد که ارسال انواع مختلف مواد شیمیایی را به پالایشگاه نفت «الدوره» عراق، وزارت صنعت، وزارت آموزش و پرورش، انستیتوی تحقیقات علمی و دانشگاه بغداد از سال ۱۹۸۶ را می‌پذیرد.
 
- شرکت‌های صنعتی فرانسوی شامل «Le Vide»، «Carbone Loraine»، «De Dietrich France»، «SVCM»، «Pirep» و «Prevost» نیز بنا بر گزارش «نوول آبزرواتور» بدون اطلاع از مقصد نهایی محموله‌های شیمیایی، بخشی از برنامه ارسال تجهیزات شیمیایی مختلف برای رژیم صدام بودند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *