نحوه نگهداری تخم مرغ پخته و خام

3:50 - 19 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۸۳۵۰
تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌توان به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی استفاده کرد. نکاتی درخصوص نگهداری تخم مرغ منتشر شده است.
_ نمناک نوشت: خیلی از مردم دوست دارند وقتی به خانه می‌رسند، کارتن تخم مرغ را بیرون بیندازند و آن‌ها را در کاسه و ظرفی دیگر در یخچال نگهداری کنند. این ممکن است زیبا به نظر برسد، اما توصیه می‌کنیم که همیشه تخم مرغ‌ها را در کارتن اولیه خودشان نگهداری کنید. چرا؟ در درجه اول، کارتن از تخم مرغ محافظت می‌کند و از جذب بو‌های قوی و طعم‌های مختلف دیگر در یخچال شما از طریق هزاران منافذ ریز در پوسته تخم مرغ جلوگیری می‌کند.
 
دوم، بهترین زمان مصرفشان همیشه برای شما قابل رویت است، بنابراین این گونه می‌توانید تازگی آن‌ها را تضمین کنید. در نهایت، تخم مرغ باید همیشه با قسمت انتهایی بزرگش، به همان روشی که در کارتن بسته بندی می‌شوند، ذخیره شود. این کار به زرده کمک می‌کند تا در مرکز قرار بگیرد.
 

مدت زمان نگهداری انواع تخم مرغ

تخم مرغ تازه، با بهترین حالت تا زمان تاریخ انقضا سالم می‌ماند
زرده یا سفیده تخم مرغ، ظرف ۲ تا ۴ روز
تخم مرغ آبپز شده، در عرض یک هفته
غذا‌های با تخم مرغ، ظرف ۳ تا ۴ روز
تخم مرغ یخ زده (مخلوط شده)، ظرف چهار ماه
 

نحوه فریز کردن تخم مرغ:

آیا می‌دانستید که می‌توانید تخم مرغ را منجمد کنید؟ انواع تخم مرغ‌های خام و آماده را می‌توانید به راحتی طبق دستورالعمل‌های زیر منجمد کنید:
 

تخم مرغ کامل:

تخم مرغ را خوب مخلوط کنید، در ظروف فریزر بریزید و به خوبی هم بزنید. برچسبی را روی ظرف بزنید و تعداد تخم مرغ‌ها را تاریخ نویسی کنید.
 

سفیده ها:

تخم مرغ‌ها را بشکنید و زرده و سفیده را جدا کنید و اطمینان حاصل کنید که زرده با سفیده مخلوط نشود. آن‌ها را در ظروف فریزری بریزید، محکم ببندید، برچسبی را روی ظرف بزنید و تعداد تخم مرغ‌ها و تاریخ را بنویسید و منجمد کنید. برای آب شدن سریع‌تر و اندازه گیری آسان تر، ابتدا هر سفیده را در یک مکعب ظرف یخ منجمد کنید و سپس به ظرف فریزر منتقل کنید.
 

زرده ها:

زرده تخم مرغ به نگهداری ویژه‌ای نیاز دارد. خاصیت ژلاتینی زرده باعث ضخیم شدن و یا ژلی شدنش در هنگام یخ زدن می‌شود. اگر زرده منجمد شود به حدی ژلاتینی می‌شود که استفاده از آن غیر ممکن است، اما با دستورالعمل زیر می‌توان زرده تخم مرغ فریز کرد و از آن استفاده کرد.
 
در بخش آشپزخونه‌ی نمناک گفته بودیم که برای کند کردن ژلاتینی شدن زرده، یک سوم قاشق چایخوری (۰.۵ میل) نمک یا ۱ و نیم قاشق چایخوری (۷ میلی لیتر) شکر یا شربت ذرت را در هر یک چهارم فنجان (۵۰ میلی لیتر) زرده تخم مرغ (۴ زرده) بریزید. برچسبی را روی ظرف بزنید و تعداد تخم مرغ‌ها و تاریخ و اینکه آیا نمک اضافه کرده اید (برای پخت غذای اصلی) یا شیرین کننده (برای پخت یا دسر‌های مختلف) را هم بنویسید.
 

آب پز شده:

زرده تخم مرغ آب پز را می‌توان منجمد کرد، تا بعد‌ها برای گارنیش از آن استفاده کرد.
به دقت زرده را در یک لایه در یک ماهی تابه بریزید و به اندازه کافی آب اضافه کنید، تا حداقل ۱ سانت بالاتر از زرده‌ها باشد، در آن را بگذارید و به سرعت بجوشانید.
از روی شعله بردارید و در آب گرم قرار دهید تا حدود ۱۵ دقیقه بماند.
آن‌ها را با یک الک بردارید، خوب آبش را بگیرید و برای فریز کردن، آن‌ها را منجمد کنید.

برچسب ها: سلامت تخم مرغ

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *