مولفه‌های قدرت ایران و شکست حداکثری آمریکا

3:15 - 19 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۸۳۹۹
رژیم صهیونیستی اخیرا ایران را تهدید به اقدام نظامی می‌کند و در پی آن وزیر دفاع کشورمان به این تهدیدات پاسخ می‌دهد و آمریکا نیز سعی دارد برای فشار بیشتر چنگ و دندان از خود نشان دهد.

حمله هوایی آمریکا به مواضع نیرو‌های حشد الشعبی عراق در مرز سوریه، که با دستور جو بایدن انجام شد، بر اساس داده‌های تحلیلی رسانه های غربی، پیامی به ایران بود و متعاقب آن سران رژیم صهیونیستی نیز ایران را تهدید کردند.

وزیر دفاع کشورمان به تازگی در پاسخ به تهدید «تل آویو»، مقامات این رژیم جعلی را به سخن چند سال پیش رهبر انقلاب ارجاع داد که گفته بودند «رژیم صهیونیستی اگر دست از پا خطا کند تل آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد.»

تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در حالی انجام می‌شود که جو بایدن ادعا کرده خواهان بازگشت به برجام است، اما با گذشت دو ماه از آغاز ریاست جمهوری ویف آمریکا هنوز از سیاست‌های دونالد ترامپ تبعیت می‌کند.

برخی تحلیلگران خارجی اعتقاد دارند خطر اقدام نظامی آمریکا همچنان وجود دارد و برای ادعای خود دلیل دارند، اما دلایل آن تحلیلگران خارجی برگرفته از یافته‌های یکطرفه است، به واقع آنها از تحولات و واکنش‌های سران آمریکا آگاه هستند و از نوع پاسخ ایران در صورت اقدام نظامی آگاهی کامل ندارند.

به این نکته مهم باید توجه داشت که جنگ‌هایی که آمریکا در آن‌ها نقش اصلی را داشته و عامل آغاز جنگ در منطقه و کشوری شده است، هیچگاه دیده نمی‌شود که واشنگتن با کشوری قوی و قدرتمند وارد جنگ شده باشد.

کارنامه ارتش آمریکا نشان می‌دهد که تاکنون در مقابل یک ارتش و کشور قدرتمند آزمایش خود را پس نداده و اکثر جنگ‌هایی که واشنگتن عامل آن بوده با کشور‌های ضعیف با ارتشی ناکارآمد و ساختاری متزلزل وارد جنگ شده است.

جالبی این سیاست آمریکا در این است که اگر نگوییم همه، اما در بیشتر این جنگ‌ها شکست خورده و با تحمل تلفات جانی و مالی بسیار، ترک جنگ کرده است.

جنگ ویتنام که ارتش آمریکا مرتکب جنایات فجیعی در این کشور شد، با شکست آمریکا پایان یافت و سربازان آمریکایی با خفت تمام مجبور به خروج از ویتنام شدند.

آمریکا در سیاست‌های جنگ طلبانه خود از سیاست تضعیف کشور هدف نیز بهره می‌برد؛ به این معنا که اگر ببیند کشور هدف از قدرت نظامی و اقتصادی بالایی برخوردار است، با تحریم‌های اقتصادی و فشار‌های سیاسی سعی می‌کند تا آن کشور را تضعیف کند.

بر اساس نظرسنجی که دانشگاه مریلند آمریکا از ایران انجام داده است، ۶۰ درصد شرکت کنندگان گفته‌اند، آمریکا در صورت بازگشت به برجام به تعهدات خود عمل نخواهد کرد و ۸۴ درصد افراد تاکید کرده‌اند از آمریکا بدشان می‌آید.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ادامه سیاست‌های آمریکا علیه ایران در اعمال فشار حداکثری و تهدیدات نظامی باعث عمیق‌تر شدن نفرت مردم نسبت به آمریکا شده که قطعا نتایج آن در اختیار مقامات کاخ سفید قرار گرفته است.

آمریکایی‌ها پس از تجربه چندین جنگ که در آنها با وجود قدرت نظامی خود، شکست را تجربه کرده و زیان‌های بسیاری متحمل شده‌اند، با تغییر سیاست جنگی سعی کردند از نیرو‌ها و گروه‌های نیابتی بهره ببرند.

آمریکا به بخش‌هایی از ظرفیت‌های نظامی نیرو‌های مسلح ایران آگاهی دارد و می‌داند که پیشرفت‌های نظامی ایران که همچنان ادامه دارد، عاملی بازدارنده است و در صورت آغاز جنگ، نیرو‌های آمریکایی با تلفات سنگین روبرو خواهند شد.

آمریکا بیش از ۸ سال است که با سازماندهی نیرو‌های نیابتی در منطقه غرب آسیا تلاش کرد تا با اشغال سوریه و عراق، ایران را هدف قرار دهد و همین نفوذ و حضور منطقه‌ای ایران بود که توانست از پیشرفت و پیروزی گروه‌های تروریستی تکفیری وهابی داعش جلوگیری کند.

قدر مسلم، در این مبحث و مقوله، مقاومتی که از سوی ایران مقابل آمریکا شکل گرفت، باعث شد تا با وجود فشار‌های حداکثری، آمریکا شکست حداکثری را تجربه کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *