افزایش ۱۰ درصدی شعب انتخابات/ احتمال افزایش ساعات رأی‌گیری در حوزه‌های انتخابیه/ لغو میتینگ‌های انتخاباتی

23:51 - 18 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۸۴۳۷
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: با توجه به بیماری کرونا تصمیم گرفته شد به طور میانگین در کل کشور، تعداد شعب انتخابات ده درصد افزایش پیدا کند.

- جمال عرف با حضور در برنامه تیتر امشب به تشریح آخرین تدابیر برای برگزاری انتخابات پیش رو پرداخت و گفت: عمده دغدغه ما در ستاد انتخابات کشور حفظ سلامت مردم است و بر این مبنا هم همه دستورالعمل‌های اجرایی که در دنیا در یک سال گذشته در روند انتخابات مد نظر قرار گرفته را بررسی کردیم و بر اساس آن تلاش کردیم تا شرایط امنی را برای برگزاری انتخابات ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از تصمیماتی که به دلیل شرایط کرونایی گرفته شده افزایش ده درصدی شعب انتخابات و استفاده از شعب سیار است ادامه داد: علاوه بر این موضوع نرم افزاری تحت عنوان شعبه یاب طراحی شده که افراد می‌توانند با استفاده از این نرم افزار از نزدیکترین و خلوت‌ترین شعب اخذ رای مطلع شوند.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه امروز وزیر کشور دستور شکل‌گیری هیئت‌های اجرایی و شروع انتخابات را صادر و به استانداری ها، فرمانداری‌ها و بخش داری‌های سراسر کشور ابلاغ کرد، اظهار داشت: ثبت نام داوطلبان از بیستم اسفند ما و به صورت غیر حضوری و از طریق درگاه‌های موبایل و وب سایت، پیش خوان‌های دولتی و ثبت نام حضوری آغاز خواهد شد و احراز هویت داوطلبین هم از طریق کد ملی و یک شماره حساب بانکی صورت خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه تشکیل هیئت‌های اجرایی شهر‌ها و روستا‌ها هم زمان شروع خواهد شد اضافه کرد: علی رغم این موضوع، ثبت نام شورا‌های شهر از بیستم تا ۲۶ اسفند ماه خواهد بود و ثبت نام شورا‌های روستا‌ها بعد از ایام نوروز و از ۱۶ فروردین به مدت یک هفته انجام خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات شورا‌ها در برخی شهر‌های بزرگ مانند مشهد و شیراز الکترونیکی خواهد بود گفت: امیدواریم که با موافقت هیئت مرکزی نظارت مجلس شورای اسلامی هم در تهران نیز بتوانیم صندوق الکترونیکی داشته باشیم که در این صورت خواهیم توانست در نیمی از روز نتایج را اعلام کنیم و در غیر اینصورت کار شمارش آرا در این کلان شهر حداقل سه روز طول خواهد کشید.

عرف درباره زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: ۲۱ اردیبهشت ماه ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد، ۲۰ روز برای تبلیغات در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط کرونایی میتینگ انتخاباتی یا نخواهیم داشت و با توجه به وضعیت شهر‌ها و با رعایت دستورالعمل‌ها به صورت محدود خواهد بود و برای تبلیغات بیشتر از ظرفیت فضای مجازی استفاده خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص احتمال افزایش روز‌های رای‌گیری گفت: تغییر زمان برگزاری انتخابات و یا افزایش روز‌های آن مغایر قانون است، اما افزایش ساعات رای‌گیری در همان روز برگزاری منعی ندارد که بر این اساس می‌توان زمان شروع رای‌گیری را از ساعت ۶ صبح اعلام کرد.

عرف در بخش دیگری از اظهاراتش نیز با بیان اینکه ۵ هزار نفر تعداد نیرو‌های اجرایی انتخابات در کشور هستند گفت: عوامل صندوق‌های اخذ رای چند صد هزار نفر هستند که بعد از عید کار آموزش به آن‌ها را با استفاده از ظرفیت سامانه شاد آموزش و پرورش شروع خواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور درباره فعالیت تشکل‌ها در انتخابات پیش رو نیز اظهار داشت: ۱۲۱ حزب مجوز دار و ۱۱ جبهه تائید شده در کشور داریم. لذا بر اساس ساختار‌های پیش بینی شده در قانون فعالیت هر تشکلی تحت عنوان شورا و سایر عناوینی که در قانون نیامده، از نظر ما وجاهت قانونی ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *