سراجی: مسئولیت اجرایی لیگ را باید به خارج از ساختار فدراسیون و سازمان لیگ انتقال داد/ با افزایش درآمد انگیزه باشگاه‌داری هم بیشتر می‌شود

13:49 - 19 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۸۶۲۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
مدیر عامل باشگاه سایپا گفت: باید مسئولیت اجرایی برگزاری مسابقات را به خارج از ساختار فدراسیون و سازمان لیگ انتقال داد.
- مهرداد سراجی، مدیرعامل باشگاه سایپا و عضو هیئت رییسه فدراسیون فوتبال اظهار داشت: فدراسیون مسئول تیم‌های ملی و متولی توسعه فوتبال در تمام نقاط کشور خصوصا مناطق کمتر برخوردار است. نباید وقت و انرژی خود را صرف برگزاری مسابقات فوتبال بکند. فدراسیون فوتبال شانیت نظارت و کنترل دارد. باید مسئولیت اجرایی برگزاری مسابقات را به خارج از ساختار فدراسیون و سازمان لیگ انتقال داد.

وی افزود: در اولین جلسه هیئت رییسه فدراسیون طرح برون سپاری مسئولیت برگزاری مسابقات از طریق باشگاه‌های فوتبال مطرح و مقرر شد کارگروهی تشکیل گردد تا نسبت به بررسی یک موسسه با ساختار حقوقی مشخص با سازوکار‌های قانونی برای چگونگی برگزاری مسابقات تصمیم گیری و روش‌های اجرای ان را مدیریت نماید.

سراجی خاطرنشان کرد: این اقدام بزرگ و مهمی است که می‌بایست سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد به گونه‌ای که در لیگ‌های معتبر دنیا همچون بوندس‌لیگا و لیگ انگلستان در حال اجراست این کارگروه مسئولیت دارد شرایطی را ایجاد کند که منافع باشگاه‌ها تامین گردد و امکان درآمدزایی از برگزاری مسابقات برای باشگاه‌ها فراهم شود. مسئولیت مدیریت این ساختار حقوقی بر اساس آیین نامه‌ای که به تصویب فدراسیون فوتبال خواهد رسید برعهده باشگاه‌های فوتبال خواهد بود. بخشی از اهداف این طرح شامل چابک‌سازی فدراسیون فوتبال می‌باشد و همچنین افزایش قدرت نظارتی و کنترلی فدراسیون سیاستگذاری و تصمیم گیری در چگونگی برگزاری مسابقات توسط باشگاه‌ها که متولیان اصلی فوتبال کشور هستند و البته درآمدزایی و سودآوری در صنعت فوتبال کشور از دیگر اهداف این طرح می‌باشد.

عضو هیئت رییسه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: در صورت اجرای این طرح ارکان نظارتی فدراسیون فوتبال از جمله کمیته داوران کمیته اخلاق و کمیته انضباطی در چارچوب اساسنامه فدراسیون فوتبال را با رویکردی جدید صرفا به وظایف ذاتی خود که همان نظارت و کنترل می‌باشد خواهند پرداخت و با اقتدار و جدیت می‌تواند فرآیند‌های اجرایی برگزاری مسابقات را کنترل نماید. در شرایط کنونی که مجری مسابقات و ارکان نظارتی و قضایی هر دو در ذیل فدراسیون فعالیت می‌کنند باعث تضاد منافع شده است. چطور می‌شود که مجری و ناظر هر دو زیر مجموعه یک ساختار باشند؟

مدیرعامل باشگاه سایپا اظهار کرد: ادامه این شرایط یعنی پذیرش آسیب‌های متعدد که در سال‌های اخیر در فدراسیون ایجاد شده است و برای برخی از افراد شاغل در فدراسیون در دستگاه‌های نظارتی و محاکم قضایی پرونده تشکیل شده و باعث سختی محرک مدیران فدراسیون شده است. خردمندی حاکم در بخش خصوصی باعث خواهد شد دفاع از منافع مشترک باشگاه‌ها جایگزین تعارض منافع در مدیریت فوتبال بشود و کارکرد نهایی آن رشد و اعتلای فوتبال ایران خواهد بود.

این عضو جدید هیئت رییسه فدراسیون فوتبال تاکید کرد: در حال حاضر کشور امارات با جمعیت بسیار کمتر از ایران درآمدی ۸۵ میلیون یورویی معادل ۲ هزار میلیارد تومان از فوتبال به دست می‌آورد، این عدد در کشور عربستان ۱۰۰ میلیون یورو، در ترکیه ۴۵۰ میلیون و در اسپانیا این درآمد به ۹۰۰ میلیون یورو می‌رسد. اجرای این طرح بستری ایجاد می‌کند تا صاحبان مشاغل و مالکان نهاد‌های تجاری به صورت مستقیم با متولی اصلی برگزاری مسابقات که در این طرح باشگاه‌های فوتبال می‌باشند وارد مراوده و مذاکره بشوند و علاوه بر ظرفیت شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های ملی روش‌هایی بیابند که موجب بهره‌برداری از فضای پرمخاطب فوتبال از جمله ایجاد بستر‌های جدید پخش اینترنتی مسابقات، راه اندازی تلویزیون‌های آنلاین و استفاده از ظرفیت‌های سوشیال مدیا و سایر روش‌های مدرن بشود و نهایتا درآمد‌های حاصل از این طرح بر اساس آیین نامه‌ای که به تصویب فدراسیون فوتبال خواهد رسید به نسبت مشخص بین باشگاه‌ها توزیع می‌گردد.

وی یادآور شد: وقتی درآمد باشگاه‌ها افزایش یابد انگیزه باشگاه‌داری و راه اندازی آکادمی فوتبال نیز افزایش خواهد یافت. من در چند روز گذشته با هماهنگی جناب آقای عزیزی خادم ریاست محترم فدراسیون فوتبال و جناب آقای رضاییان عضو محترم هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال با چند تن از مدیران عامل باشگاه‌ها از جمله مدیر عامل محترم استقلال و مدیر عامل محترم پرسپولیس در خصوص این طرح مذاکره و همفکری نمودم که مورد تایید و استقبال همه این افراد قرار گرفت و مقرر شد که این مدیران به عضویت کارگروه مذکرو درآمده و جلسات مشورتی و تخصصی با حضور آنان به صورت منظم تشکیل گردد.

سراجی در پایان گفت: سال‌هاست بنگاه‌های اقتصادی بزرگ وابسته به دولت از جمله شرکت‌های نفتی و صنعتی و پتروشیمی‌ها از محل درآمد‌های اختصاصی خود هزینه فوتبال کشور را تامین می‌کنند و بار اصلی تامین هزینه‌های فوتبال را به دوش می‌کشند و سرمایه گذاری یک طرفه و بدون بازگشت در فوتبال را تجربه می‌کنند و معلوم نیست این اقدام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ چنانچه مسئولیت برگزاری مسابقات توسط متولیان اصلی فوتبال که همان باشگاه‌ها هستند مدیریت گردد سرمایه گذاری در حوزه باشگاه‌داری توجیه پذیر خواهد بود و در آن صورت چرخه اقتصادی صنعت فوتبال به نفع سرمایه گذار و مالکان باشگاه اصلاح خواهد شد و در این شرایط باشگاه‌ها سود ده خواهند بود و نهایتا سرمایه گذار بخش خصوصی نیز ترغیب خواهد شد تا همچون سایر کشور‌ها در این صنعت پرمخاطب وارد شده و باشگاه داری و تیم‌داری نماید. این اصلاح چرخه اقتصادی موجب رشد و تعالی فوتبال در سراسر کشور خواهد شد و منافع آن به تمام اجزای فوتبال تسری خواهد یافت و فدراسیون فوتبال با چابکی فرصت بیشتری برای پرداختن به تیم‌های ملی و توسعه همه جانبه فوتبال در تمام نقاق کشور خواهد داشت.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *